אם יצא לכם לבקר בבית חולים לאחרונה, ככל הנראה ששמתם לב שלא מדובר במקום הכי היגייני בעולם. מטופלים שמאושפזים מסיבות שונות, רופאים ועובדים אחרים שעוברים בין כל המטופלים גורמים למקום הזה להיות לא פחות מחגיגת חיידקים מכל הסוגים והמינים. מחיידקים מסוכנים שעמידים לאנטיביוטיקה, דרך אי-קולי וחיידקים מחוללי מחלות אחרים. איך אפשר לשמור על עצמנו מפני זיהום בבית החולים? הנה 10 חפצים שממש כדאי להתרחק מהם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק? 

1. וילונות הפרדה

לפי כתב העת "מיקרוביולוגיה קלינית", חיידקים, וירוסים ומיקרואורגניזמים רבים ואחרים בעלי יכולת מופלאה להיצמד כמעט לכל משטח אפשרי. בבתי חולים, בגלל כמות המטופלים, העובדים והאורחים שמסתובבים בחדרים, חפצים שנמצאים בשימוש תכוף יכולים לצבור לא מעט חיידקים. לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי American Journal of Infection Control, אחד הדברים הכי מלאי חיידקים בבתי חולים הם הווילונות שסביב המיטות. במטרה לבדוק עד כמה וילונות אלה יכולים להזדהם, החוקרים שמו וילונות נקיים לחלוטין בבתי חולים ועקבו אחר כמות החיידקים בהם. תוך שבועיים בלבד, קרוב ל-90 אחוז מהווילונות התמלאו באוכלוסיות חיידקים שונות, ביניהם חיידק הסטפילוקוקוס הזהוב, חיידק שיכול לגרום לזיהומים בפצעים פתוחים.

חדר מיון, אילוסטרציה (צילום:  Jan Quist, shutterstock)
מי ידע שגם בווילונות יש המון חיידקים | צילום: Jan Quist, shutterstock

2. כפתורים במעלית

בכל מבנה ציבורי, מקופת החולים ועד לקניון – הכפתורים במעלית הם אחד הדברים המזוהמים ביותר, מהסיבה שכל כך הרבה אנשים נוגעים בהם מדי יום. במחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Antimicrobial Resistance & Infection Control ובדק 48 כפתורים ממעליות שונות של בתי חולים, נמצא כי שליש מהם היו מזוהמים בחיידק סטפילוקוקוס זהוב עמיד למתיצילין, גורם זיהום נפוץ בבתי חולים. חיידקים נוספים שנמצאו כוללים בין היתר אי-קולי (הגורם לשלשולים) וחיידק האצינטובקטר – גורם משמעותי לזיהומים בבתי חולים ואף לתמותה בקרב מאושפזים. "כפתורי המעלית הם אחד האזורים הכי מוזנחים בבתי חולים, לרוב הם לא עוברים ניקוי או חיטוי ויכולים להפוך לאזור מלא באוכלוסיות חיידקים", כתבו החוקרים. השתדלו לזכור לחטא את הידיים אחרי שימוש במעלית ואם יש לכם פיסת טישיו – השתמשו בה כדי ללחוץ על הכפתורים ולאחר מכן השליכו אותה לפח.

3. משענות ידיים (בכיסאות)

אם יוצא לכם לבקר אדם בבית החולים ולשבת באזור ההמתנה, זכרו שמשענות הידיים בכיסאות עשויות להיות מזוהמות בחיידקים. לפני שאתם נשענים עליהן, העבירו מגבון מחטא על המשענות. חוקרים מצאו שריהוט בבתי חולים מזוהם בחיידקים כמו עמידים לאנטיביוטיקה כמו חיידק האנטרוקוקוס.

עירוי (צילום: marcelo leal-unsplash)
עשרות מאושפזים נוגעים בעמוד העירוי מדי יום | צילום: marcelo leal-unsplash

4. מעקה המיטה

מחקרים מראים כי חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים מסוגלים לשרוד במשך שבועות על גבי משטחי מתכת, פלדה ומשטחים אחרים בבתי חולים. חיידק הסטפילוקוק הזהוב יכול לשרוד במשך קרוב לשנה וסוגים אחרים של חיידקים כמו חיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה (הגורם לשלשולים), יכולים לחיות על משטחים אלה במשך חודשים. גם מטופלים וגם עובדים נוגעים במעקה המיטה, שנמצא כי הוא מכיל לא מעט חיידקים מחוללי מחלות. ככל הנראה שמעקה המיטה לא ינוקה במהלך ביקורכם בבית החולים, לכן מומלץ להצטייד במגבונים מחטאים ולנקות את המעקה מדי יום. "חפצים אלה מזדהמים כל הזמן, אז זה רעיון טוב", אומר ד"ר צ'ארלס גרבה, מיקרוביולוג וחוקר חיידקים נודע מאוניברסיטת אריזונה ל-Reader’s Digest.

5. מגשי אוכל

אם (לא עלינו) יצא לכם להתאשפז או עשיתם ביקור חולים, בטח הבחנתם במגשי האוכל בעזרתם חולים אוכלים במיטותיהם. חוקרים מגדירים את מגש האוכל בבית החולים כחפץ שתחלופת החיידקים בו גבוהה, כלומר אנשים נדבקים בחיידקים ממנו – ומשאירים חיידקים שלהם עליו. לפי מחקרים, קרוב ל-2 מיליון מטופלים בארה"ב נדבקים בזיהומים מבתי חולים ו-900 אלף מתים כתוצאה מהם. מה שהופך את הזיהומים הללו לסיבה החמישית הכי נפוצה למוות בבתי חולים בארה"ב.

עוד ב-mako בריאות:
>> הקפואים שאתם חייבים להעיף מהמקפיא, ומהר
>> חוקרים מצאו דבר אחד במשותף לנשים מקועקעות
>> הפעולה היומיומית הזאת גורמת לנשירת שיער

6. עמוד העירוי

עמודי המתכת שאחים ואחיות בבתי חולים תולים עליהם את שקיות העירוי ומטופלים בהם מחזיקים בהם כדי להסתובב במסדרונות בתי החולים, מכילים כמות לא מבוטלת של חיידקים. לפי מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת הרפואי Journal of Clinical Microbiology, בעמוד עירוי ניתן למצוא אוכלוסיות שלמות של חיידקים מחוללי מחלות כמו סטפילוקוקוס זהוב וחיידק האנטרוקוקוס, שעמיד בפני אנטיביוטיקה. זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה או "חיידקי על" הם קשים לטיפול ומאוד מסוכנים, משום שתרופות רגילות לא הורגות אותם. כדי להימנע מהדבקה, ד"ר גרבה ממליץ על חומר לחיטוי הידיים (כמו אלכו-ג'ל).

חדר המתנה בבית חולים (צילום: martha dominguez de gouveia-unsplash)
גם הכסאות בחדר המתנה עשויים להיות מזוהמים | צילום: martha dominguez de gouveia-unsplash

7. טלפונים

היינו רוצים לחשוב שטלפונים בבתי חולים עוברים ניקיון יסודי, אבל לצערנו מתברר שלא כך המצב. ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Antimicrobial Resistance and Infection Control עולה כי לא מעט טלפונים מזוהמים בחיידקים עמידים לתרופות. כמו בחפצים האחרים שצוינו ברשימה, כדאי לנגב במגבון חיטוי לפני שמשתמשים בטלפון ולחטא את הידיים אחרי השימוש בו.  

8. ברזים

חפצים שונים בשירותים של בתי חולים עלולים להיות מזוהמים בחלקיקי צואה וחיידקים אחרים שמופצים מהאסלה בעת הורדת המים באסלה. אז פשוט כדאי לצאת מנקודת הנחה שכל ברז בשירותים עשוי להיות מלא חיידקים. בייחוד ידיות הברזים, שנמצאו במחקרים מזוהמות בחיידקים מחוללי מחלות. ד"ר גרבה ממליץ "להשתמש בנייר טואלט כדי לפתוח ולסגור את המים, או אפילו יותר טוב, להשתמש במחטא ידיים לאחר רחיצת ידיים".

ברז, כיור (צילום:  nikkytok, shutterstock)
לחטא ידיים אחרי שנוגעים בידיות הברזים | צילום: nikkytok, shutterstock

9. ידיות של דלתות

בכל מקום שתלכו אליו, ידיות יהיו בין החפצים הכי מזוהמים בסביבה, מהסיבה הפשוטה שכולם נוגעים בהם. זה כמובן תקף גם על בתי חולים, בהם מטופלים, עובדים ואורחים – כולם נוגעים בידיות של הדלתות. מחקרים הראו שעד 30 אחוז מידיות הדלתות עשויות להיות מזוהמות בחיידק הסטפילוקוקוס זהוב עמיד למתיצילין (MRSA). כבר ציינו את החשיבות של אלכו-ג'ל?

10. כל דבר שאחים/אחיות נוגעים בהם

כפי שכבר נאמר בסעיפים הקודמים, כל חפץ שנוגעים בו לעתים קרובות – מועד לפורענות. בביקורכם הבא בבית חולים, השתדלו לגעת כמה שפחות בעגלות אספקה, ציוד עם מסך מגע, מקלדות וחפצים אחרים שנמצאים בשימוש של הצוות הרפואי. וכפי שד"ר גרבה ממליץ, זכרו להשתמש בנוזל לחיטוי ידיים לעתים קרובות.