אנחנו אף פעם לא יכולים לדעת בבירור מה גורם למיליוני גברים ונשים הנמצאים במערכות יחסים אקסלוסיביות להירשם לאתר "אשלי מדיסון" כדי למצוא מאהבים/ות, אבל כעת המדע מגלה כי רוב האנשים שבוגדים בבני זוגם נחלקים לשתי קטגוריות.

"מספר הסיבות השונות לכך שאנשים בוגדים הוא רב כמו מספר האנשים שבוגדים", אומרת פפר שוורץ, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת וושינגטון, למגזין Live Science "אך רוב הבוגדים נופלים לאחת משתי קטגוריות עיקריות: הקטגוריה הראשונה מתייחסת לאנשים המשועממים ולא מסופקים במיוחד מחיי המין הנוכחיים שלהם, גם אם הסקס הוא לא כל כך רע. הם היו במערכת יחסים ממושכת והם מייחלים להתרגש ממשהו חדש. לעתים קרובות, אנשים אלה לא תרים אחר רומן באופן אקטיבי, אבל הם מנצלים מפגשים עם פוטנציאל נחמד לבגידה בכנסים, מקומות עבודה ועוד".

מלכה ספקטור, מטפלת משפחתית מוסמכת, המתמחה במיניות, ומנחת קורס "ייעוץ מיני", מאירה בפנינו גורם נוסף שעלול להשפיע על התשוקה: "בשנים הראשונות של הקשר יש עדיין בלבול האם עשיתי את הצעד הנכון, וזה יכול להוביל לניסיונות בגידה, כדי לראות מה אני שווה בחוץ, ובחינה של ההתנהלות הרגשית שלי – אם רגשותיי יהיו חזקים ארצה לחזור, ואם לא אז זה סימן שלא צריך להיות נשוי. כאשר עולות מחשבות האם עשיתי את הצעד הנכון, זה מוריד את התשוקה, שהולכת יד ביד עם מחשבות חיוביות", היא אומרת. 

צורך רגשי

הקטגוריה השנייה מתייחסת לאנשים הנמצאים במערכות יחסים לא מספקות רגשית, או במצב הגרוע - אומללות. "הם לא רוצים להיפרד מסיבות שונות - ילדים, כסף, או כל סיבה אחרת, אבל הם כמהים לחיזוק רגשי, ולא מעט אנשים משתמשים במין לצורך העניין ורודפים אחר מערכת יחסים אחרת. בקיצור, אתה לא צריך שיהיו לך חיי מין גרועים כדי לבגוד, ואתה לא צריך להיות כבר לא לאהוב את בן הזוג שלך כדי לרמות", אומרת שוורץ.

גם כסף יכול לשחק תפקיד בבגידות – מתוך קטגוריית הרגש. "ככל שאדם יותר תלוי בבן זוגו מבחינה כלכלית, כך עולה הסבירות שהוא יבגוד, במיוחד אם הוא גבר", אומרת כריסטין מונש, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת קונטיקט. הכוונה היא לא לתלות כלכלית מוחלטת, אלא יותר עד כמה אחד מרוויח יחסית לבן הזוג שלו. "זה מצביע על כך שאנחנו לא אוהבים להיות בצד המפסיד של המשוואה, ולכן אנחנו הולכים לחפש אחר שותפים חלופיים, אולי כדי לפצות על כך", אומרת מונש ל-Live Science.

מאוהבים (צילום: jupiter images)
לא חייבים לא לאהוב כדי לבגוד | צילום: jupiter images

סקרים מראים שלמרות שגברים ונשים בנישואים הטרוסקסואליים בוגדים בבני הזוג המפרנסים שלהם, עדיין גברים נוטים לבגוד יותר בבנות הזוג להן הכנסה גבוהה משלהם מאשר להיפך. "הסיבה יכולה להיות נעוצה בנורמות החברתיות המדגישות שגברים צריכים להיות בצד המאצ'ואיסטי שמפרנס ודואג לרווחה כלכלית, וגברים מרגישים פגומים אם הם מרוויחים פחות מבנות הזוג שלהם", אומרת מונש, "אנחנו יודעים שכאשר הגבריות שלהם מאויימת, גברים נוטים יותר לעסוק בהתנהגויות היפר-גבריות כמו בגידות ומין. התנהגויות אלה גם מאפשרות לגבר להעניש את מי שמאיים עליו, בת הזוג המפרנסת שלו".

בנוסף, על פי מחקר חדש של מונש, שעדיין לא ראה אור, עולה כי גברים שעובדים במקצועות הנשלטים בידי נשים נוטים יותר לבגוד. "גברים במקצועות שבהם הנשים הן דומיננטיות יותר, נמצאים סביב חבורת נשים כל הזמן, לכן ייתכן שבמקרה זה קל להם יותר להיתקל בהזדמנויות לבגידות, כמו גם לכונן מחדש את הגבריות שלהם, כאשר היא מאוימת", אומרת מונש.

מודל משפחתי של בגידות

"החלוקה לשתי קטגוריות מאוד נכונה. מנגד, צריך לזכור שעדיין גברים בוגדים יותר מנשים. מבחינה סטטיסטית גברים מודים בזה יותר במשאלים, אבל בשנה האחרונה דווקא נתקלתי ביותר נשים שמגיעות לקליניקה שלי ומודות בפניי על בגידותיהן", אומרת ספקטור. "בין היתר, נשים בוגדות גם מתוך ביטוי של כעס כלפי בן הזוג שהן חוששות שבגד בהן בעבר".

לטענת ספקטור, מאחורי בגידות קיים מודל התנהלות הורית ואף רב דורית. אם ילד גדל בתחושה או מקבל רמזים שהמשפחה מתנהלת באופן לא נורמטיבי בזוגיות, כלומר יש בגידות, גם אם לא נאמר לו דבר, והוא לא יודע בבירור, הוא קולט רגשית שזו נורמה ומודל, הוא יכול למצוא את עצמו באופן אוטומטי שם, המודל הזה לא מדלג גם על נשים. "גם אם אישה חושבת באופן רציונלי שזה לא בסדר לבגוד, אם היא גדלה במודל כזה, מבחינה רגשית היא מסכימה לזה. כמו למשל, אם אני אוכל גלידות ואשמין אני מודעת לסכנה שיהיה לי התקף לב או סוכרת אבל גם אם אני מודעת לסכנה לא אומר שאני לא אוכל את זה, מבחינה רגשית זה לא עוצר אותי. זה כמעט כמו גורל".

אישה מסירה טבעת נישואים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
"בישראל קשה להתגרש והדבר קשור בילדים וגם כרוך בהפסדים כספיים" | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

למה עדיין אנשים מעדיפים לבגוד ולא להיפרד?
"בישראל קשה להתגרש והדבר קשור בילדים וגם כרוך בהפסדים כספיים. המצב הנדל"ני החמור בארץ מוביל אנשים לא להתגרש, הם לא רוצים לחלק את הדירה, לרדת ברמת החיים בצורה דרסטית, ולהתחיל את הכול מהתחלה, מדובר כאן באסון כלכלי, ולאישה זהו אסון כלכלי גדול יותר, במיוחד אם היא לא עבדה רוב חייה", אומרת ספקטור.

"על פי מה שראיתי, ככל שרמת החיים גבוהה יותר כך הסיכוי שגם האישה וגם הגבר יבגדו הוא גבוה יותר. בשכבות סוציו אקונומיות נמוכות יותר, כאשר האנרגיה הנפשית הולכת לפרנסה אין את ה"לוקסוס" לחשוב על בגידות. הטענות שמעלים בוגדים ממעמד הביניים הוא - "אני אשכב עם אחרות אבל לא אסכן את הבית שלי", "למה לי לפרק מסגרת כשהיא בסדר והיא משרתת אותי ואת צרכיי?". נשים פוחדות להתגרש מהבוגד כי הן חושבות "מי ייקח אותי?", הבגידה ריסקה את הערך העצמי שלה, ומונעת ממנה להתגרש אחרי שגילתה שבן זוגה בוגד בה. טיפלתי בבני זוג, שהאישה גילתה שבן זוגה בגד בה 20 שנה, ולא הסכים זמן רב להודות בזה. לאחר שהודה, הם נשארו יחד. זה כבר היה אחרי שהילדים שלהם גדלו, ולא היו בעיות כלכליות. לדעתי, זה מוכיח שיש באמת אהבה אמיתית, שיכולה להתגבר על בגידות".

כמובן שכל זוג הוא שונה. חלק מעדיף לדעת על הבגידות, ואחרים מעדיפים לא לדעת את הפרטים. מה שבטוח הוא שאם מוציאים את זה החוצה, צריך להיות מוכנים לריאקציה. הטעות כבר נעשתה. "ברוב המקרים, כאשר מדובר בקשר חזק, אני מניחה שהם יתגברו על זה וזה יעזור להם להכיר טוב יותר אחד את השנייה", אומרת ד"ר שוורץ. "אך כאשר מדובר בקשר שברירי זה עשוי לגרום לסחרור, והייתי ממליצה לקחת מטפל טוב ולראות אם בן הזוג מוכן לדבר על זה".

>>  איך מורידים 3 קילו בחודש?