"חלק מתחושת הטעם שלנו באה כתוצאה משחרור של חומרים שמגרים את חוש הריח", אומר ד"ר אורי שושן, רופא פנימאי בכיר במכבי שירותי בריאות ובבית חולים הלל יפה, "אם לדוגמה מצוננים או כשאנו סותמים את האף, הטעם של מאכלים פוחת. לאחוז גדול מהאוכלוסייה יש שינויים בחוש הטעם והריח, השינוי יכול להיות איבוד חלקי או מלא של חוש הטעם, במצבים מסוימים זה הפיך ובמצבים מסוימים פחות".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

טעם מר – זיהומים, וירוסים, חבלות ראש והפרעות במערכת העיכול

"35 אחוז מהמקרים הם בעיות של אף וסינוסים מזיהומים ובעיות ויראליות כמו שפעת, וכן וירוסים וחיידקים שיכולים להחמיר זיהומים במערכת הנשימה העליונה, כולל קורונה ושפעת", אומר ד"ר אורי שושן, "ייתכנו זיהומים אחרים של דרכי הנשימה העליונות כמו ברונכואקטזיות – התרחבות לא נורמלית של דרכי האוויר והצטברות של חיידקים, שעלולה להוביל לטעם רע או ריח לא טוב בפה. בחלק מהמקרים הדבר יהיה קשור לזיהום סביבתי, כמו אדם שעובד עם כימיקלים או בסביבה עם עשן, שיכולה לעוות את חוש הטעם או הריח. סיבה אחרת יכולה להיות גידול במוח או חבלת ראש, או איזושהי בעיה במוח שמשבשת את המעבר של אינפורמציה מהסנסור של הריח והטעם אל מערכת העצבים, והפענוח יהיה כטעם שונה או ריח משונה. ב-20 אחוז מהמקרים הסיבה לא ידועה".

לדברי ד"ר אורי שושן, טעם מר יכול להצביע על הפרעות במערכת העיכול. "הפרעות בוושט ובקיבה - שינוי ברמות חומציות, הפרעות בתפקוד הכבד, נטילת תרופות שגורמות לחוסר סדירות בפעילות המעיים או מערכת העיכול ולכן נוצר שינוי בטעם".

טעם מר בפה יכולה להיווצר גם בשל הפרעות כרוניות אנדוקריניות. "סוכרת ידועה ככזו שפוגעת בקצוות עצבים קטנים ברגליים, בכליות, באותה מידה היא יכולה לפגוע בעצבים שאחראים על חוש הטעם והריח, ולגרום להפרעות בתפקוד של בלוטת התריס".  

 איך נטפל בטעם מר בפה?

"כשהטעם המר נוצר בגלל מחלות זיהומיות קטנות, לרוב זה מסתדר מעצמו, ולפעמים ייקח קצת זמן. כשמדובר בחבלות ראש, בסוכרת עם סיבוכים, באלצהיימר ובגידולים, אחוזי הריפוי יהיו נמוכים. כשיש חבלות ראש, רוב הליקויים בתחושת הטעם חלקיים, בשליש מהמקרים יהיה שיפור וברוב המקרים לא יהיה. כשיש הפרעות של מערכת העיכול, חשוב לוודא שאין פתולוגיה קשה, החל מזיהומי הליקובקטר ודרך גסטירטיס, או תהליך ממאיר, כשיש זיהום מטפלים בו באופן תרופתי. אם מדובר בזיהום שגרם לפגיעה בתחושת הריח, מנסים לשקם את חושי הריח בצורה סיסטמטית, באמצעות ריחות בולטים של פירות תפוז או בננה, לימון או פרחים ארומטיים כמו אקליפטוס. לעיתים הטיפול יימשך כמה חודשים כדי לאמן את המוח".

איך ניתן לאבחן את מקור הבעיה?

"יש לשמוע את הדיווחים של המטופל, את ההקשר של הדברים, אם יש תבנית של התנהגות של התופעה, אם הייתה מחלה קודמת או חבלת ראש, תופעות נוספות שמלוות את הבעיה כמו שינויי ראייה, כאבי ראש בחילות, סחרחורות, דברים שיכולים לכוון לאיזו פתולוגיה לצפות, ועל פי הצורך יש להעמיק את הבירור".

טעם מר יכול להיגרם כתוצאה מסטרס גבוה

"על פי הרפואה הסינית, לכל איבר בגוף יש טעם אופייני שמתייחס לחוסר האיזון שלו", אומרת אלמוג גולד, נטורופתית, מטפלת ומנחת סדנאות תזונה, מתמחה בתזונה סינית מקרוביוטית.

לדברי אלמוג גולד, הטעם המר מצביע על בעיה בכבד או במערכת העיכול כמו חוסר איזון, עומס רעלים בכבד,  הליקובקטור פילורי, בעיה במיצי המרה שאמורים לפרק את האוכל ולכן אין ספיגה או פירוק טוב. בנוסף, מערכת העיכול מושפעת מאוד מסטרס.

איך ניתן לטפל בזה?

"בתשאול אברר אילו תרופות נוטל המטופל, כי טעם מריר יכול להיות חלק מתופעות הלוואי של תרופות מסוימות, אבדוק את התזונה ורמת הסטרס בחיים, הסביבה שהמטופל עובד וחי בה, אם הוא גר במקום שיש בו זיהום אוויר, כמה ירקות ונוגדי חמצון הוא אוכל – אלו מנטרלים את הרעלים בכבד. נברר אם יש יציאות כל יום, עצירות זו הצטברות רעלים בגוף. צריך לוודא שהמטופל מקפיד ללכת לישון בשעות סבירות. על פי הרפואה הסינית, אחת בלילה היא שעה שבה אנו אמורים להיות בשינה עמוקה כי הכבד מתנקה בשעה זו. אם לא ישנים, זה פוגע בניקוי הכבד, ולכן מכביד עליו".

הטיפול יהיה להוריד עומס מטבולי מהגוף. "אעביר לתזונה בסיסית של ניקוי רעלים, תזונה פשוטה שקרובה למצב שלה בטבע, כדי להקל על הגוף: מרקים, סלט, תבשילים עם הרבה ירקות ונוגדי חמצון שעוזרים להצטברות רעלים, הרבה נוזלים, והרבה פחות אוכל מתועש או מעובד", מוסיפה אלמוג גולד.

אישה אוכלת (צילום: Tikhonova Yana, shutterstock)
כל פגיעה עצבית יכולה לגרום ליצירת טעם חמוץ | צילום: Tikhonova Yana, shutterstock

טעם חמוץ – ריפלוקס ופגיעה בחלל הפה

ד"ר אורי שושן מסביר שכשיש לנו טעם חמוץ בפה, הסיבה הבולטת לכך היא ריפלוקס. "עלייה של חומציות לאזורים שלא אמורים להיות בסביבה חומצית. חשוב לאתר אם קיים זיהום על ידי חיידק הליקובקטר פילורי, ואז לקבל טיפול אנטיביוטי. ריפלוקס יכול להיגרם מעלייה במשקל, לחץ בטני, במקרים כאלה הטיפול יהיה עם תרופות סותרות חומציות, ושינויים בהרגלים כמו ירידה במשקל וספורט".

טעם חמוץ יכול להיגרם גם מפגיעה עצבית, כמו דלקות חניכיים, פצעים בחניכיים או בלסת, דלקות של חלל הפה. "לפעמים אנשים עוברים הלבנת שיניים ונגרמת פגיעה בלשון, מקרים אחרים של פגיעה ברקמה יכולים להיגרם בעקבות קרינה לאזור לצורך טיפול בסרטן".

נוסף לכך, כל פגיעה עצבית יכולה לגרום גם לפגיעה בטעם וליצירת טעם חמוץ בפה: שיתוק עצב הפנים, חבלה או ניתוח שפגעו בעצב, חוסר ויטמין B12 או אבץ, מחלות אנדוקריניות, מחלות נוירולוגיות של דמנציה, פרקינסון. "הטעם שנוצר בפה הוא אינדיבידואלי. אם לדוגמה בגלל סוכרת יש פגיעה בעצבים, אין לדעת אם טעם הלוואי שיהיה בפה יהיה חמוץ או מתוק".  

לדברי אלמוג גולד, טעם חמוץ מעיד על עיכול לא טוב. "כפי שיש טעם חמוץ לאוכל מקולקל, כך כשאין עיכול טוב, בגלל שאין מספיק אנזימים שמפרקים את המזון או מיצי קיבה שמגיעים מכיס המרה, והתוצאה היא שהאוכל לא מתפרק, תוסס במערכת העיכול והופך לחמוץ. כשאין פירוק מספיק טוב אפשר לטפל באמצעות פרוביוטיקה או אנזימי עיכול".

עוד ב-mako בריאות:
>> חיסון "פייזר" פחות יעיל לאנשים בקבוצה זו
>> זה מה שאוכל חריף עושה לגוף שלכם
>> הסימנים שיכולים לנבא מראש מוות מקורונה

טעם מתכתי – חולשה בריאות ובמעי הגס

"כשיש בפה טעם מתכתי זה מתייחס לחולשה באיברים שקשורים ליסוד המתכת על פי הרפואה הסינית: הריאות והמעי הגס", אומרת אלמוג גולד, "בריאות נבדוק אם אין אלרגיה – מצב של עוררות של מערכת החיסון או אסתמה, ייתכן גם שזה ילווה בפריחה בעור, לגבי המעי הגס נבדוק את היציאות, האם יש עצירות או כאבי בטן ושלשולים. יסוד המתכת קשור לגבולות או לחוסר גבולות - או שאני נוקשה עם עצמי יותר מדי לא גמישה ומקובעת או שאין לי גבולות, לא מסננת שום דבר, מעמיסה בלי סוף. לכן בטיפול נבדוק את הנושא הזה של חוסר איזון גם באכילה: אם מנשנשים מכל הבא ליד או שלא זזים מהתפריט".  

טעם מתוק

לדברי אלמוג גולד, טעם מתוק מעיד על מצב של קנדידה במערכת העיכול. "הטעם המתוק יכול להראות על חולשה של הטחול, שמייצרת נפיחות, עייפות וסימנים שבהיבט הרפואי מדברים על קנדידה. פטרייה משגשגת כשיש לחות בגוף. במצב כזה נטפל בתזונה חמה ויבשה, טעמים מרים או חריפים שיאזנו את הטעם המתוק".