בדיקת פאפ ושאיבת שומן: הרופאים הישראלים כובשים את הטיקטוק
הדרכות לצחצוח שיניים, הזרקות בוטוקס מול המצלמה והדמיה לתהליך של שאיבת שומן - רופאים ישראלים מנצלים את הטיקטוק להעביר מסרים חינוכיים, להנגיש מידע רפואי וגם לשווק את עצמם לקהל היעד שנמצא שם. "הקהל של טיק טוק השתנה. לפני שנתיים שלוש אלה היו בעיקר ילדות בנות 12 או 13 עם ריקודים ושטויות, אבל הקהל השתנה לבני 20 ו-30 ואף יותר"

זה היה עולם ששייך לצעירים עד שכבר לא. הרופאים גילו את הפוטנציאל שטמון בטיק טוק, ומאז הקורונה זה ממש הפך לטרנד. זה התחיל בקמפיינים גורפים הקוראים להתחסן וממשיך בניצול יעיל ומותאם של הפלטפורמה להעברת מידע רפואי מונגש לצעירים, הפלח הדומיננטי ברשת.
כיום אפשר למצוא ברשת החברתית מגוון סרטונים, חלקם ויראליים עם הסברים מתומצתים על ניתוחים, המלצות ממטופלים, הכרות ישירה עם מכשירים שונים וחשיפה לשיטות טיפול.
אחד הסרטונים שמאפיינים את הדרך הייחודית להעברת מידע רלוונטי וחשוב בטיק טוק הוא של ד"ר צביה פרידמן קוגן וד"ר מאיה טורם, רופאות נשים, מתמחות בבית חולים וולפסון שמצאו דרך להנגיש את בדיקת הפאפ הגינקולוגית המאיימת, באמצעות סרטון קליל.
הסרטון זכה לעשרות אלפי צפיות והן הבינו שיש להן כלי מדהים להעביר מסר לנשים צעירות שמהחשש והפחד נמנעות מהבדיקות. הן צילמו סרטון נוסף. כוכב הסרטון היה לא אחר מהספקולום, המכשיר הפולשני לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם. המסר כוון בנוסף גם לגינקולוגים לדבר אל הנשים בגובה העיניים, ולתת להן תחושה של נוחות.
"בהתחלה המחשבה הייתה על פרסום ומיתוג, אבל עכשיו אני פשוט נהנית"
ד"ר סטלה הייזלר (43) רופאת שיניים, מירושלים, הגיעה לטיק טוק בהמלצת של מומחית שטיפלה לה בענייני האינסטגרם. "היא נדנדה לי לפתוח טיק טוק, ולא כל כך הייתי בעניין", היא אומרת, "התחלתי עם סרטון בשבוע עם מעט מאד צפיות. ואז החלטתי לעשות סרטון שמסביר מה זה טיפול שורש, ציירתי על אייפד את כל התהליך, וזה הגיע ל-200 אלף צפיות. היום יש לי 22 אלף עוקבים".

מהם הסרטונים הכי פופולריים?
"יש סרטונים שזוכים למאות אלפי צפיות. האחרון שבהם היה הדמיה לסגירת רווחים בשיניים שזכה ל-170 אלף צפיות. יש סרטון שזכה ליותר משני מיליון צפיות. הסברתי בעזרת מברשת ומודל איך לצחצח נכון שיניים. היה סרטון הדמיה על ציפויי שיניים שזכה גם הוא להמון צפיות. בהתחלה המחשבה הייתה על פרסום ומיתוג, אבל עכשיו אני פשוט נהנית. אנשים מכירים אותי ומגיבים לי".
היו גם תגובות פחות טובות?
"נדיר. אני רופאה בת 43 שיש לי עגיל באף. מישהו כתב לי שהוא לא מוכן לקבל עצות מרופאה עם עגיל באף. הסברתי לו שבאמת עלה בדעתי שאולי אנשים לא יקבלו אותי ברצינות, אבל אז הבנתי שהעגיל הזה לא מגדיר אותי. הבחור שהגיב המשיך לצפות בסרטונים שלי, ואמרתי לו שבשביל מישהו שלא רוצה לקבל עצות מרופאת שיניים עם עגיל הוא מבלה אצלי לא מעט".
"המטרה שלי להבין מה הלך הרוח בעולם ולהכיר את מי שיהיו עוד כמה שנים המטופלות שלי"
ד"ר אברי רווה (45), מומחה בכירורגיה פלסטית והבעלים של מרפאת RAVEH, The Clinic הגיע לטיק טוק לא מזמן, והמטרה שלו הייתה בעיקר חינוכית. "אני בן 45 והנישה שלי היא בעיקר פייסבוק וקצת אינסטגרם, אבל חשוב להיות עם האצבע על הדופק", הוא אומר, "קהל היעד שלי הוא דווקא נשים מבוגרות. ורציתי לתת לנערות ונשים צעירות את המסר וההבנה שהן בסדר, ואין צורך לעשות שינויים קשים רק כי זה מה שהחברה מבקשת. שיבינו קודם כל את הרצונות שלהן.
"אנשים לוקחים את המדיה הזאת בהומור, אז זה לא חינוך בכלים שאני מכיר. צריך לעשות עיבוד ולהעביר לשפה שמי שמשתמש בטיק טוק יבין".

למשל?
"העליתי סרטון שאני מזריק לעצמי בוטוקס, כשהמסר הוא שגם רופאים לא שונים מרוב האנשים. רציתי לרדת קצת מהעץ המתנשא ולהגיד 'אני רופא, אני גבר וזה מה שאני עושה'. היה סרטון שהעליתי בעקבות הירידות על מרגלית צנעני. המסר היה לכבד אנשים ולהניח להם. הביקורת עליה הייתה מיותרת. הלחץ החברתי שאשה בגיל שלה צריכה לעמוד בו הוא עצום. היא צריכה לעמוד בסטנדרטים שגברים לא צריכים לעמוד בהם. זה צבוע. הציפיה החברתית הזאת מנשים להראות טוב בכל גיל, ובכל מצב, כי אם לא, הן לא יגיעו לאן שהן רוצות. גברים עושים ניתוחים והזרקות כי בא להם, וכבר יש להם לגיטימציה לעשות את זה, נשים עושות את זה כי הן מוכרחות לעמוד בסטנדרט חברתי".
מה קורה בעקבות הסרטונים?
"יש תגובות מגוונות. חלק מבינים את המסר, וליתר ייקח עוד זמן. המטרה שלי להיות שם ולתת מה שאני יכול, להבין מה הלך הרוח בעולם ולהכיר את מי שיהיו עוד כמה שנים המטופלות שלי. בנוסף, לתת להן להבין מה זה למשל הרמת פנים כדי שאם דודה שלהן או אמא שלהן עושות את זה, שיבינו במה מדובר. לקוחות לא ייצא לי מסרטוני הטיק הטוק, אבל כן יש לי צורך לחנך ולקבל נייר לקמוס מה מתרחש. איך הדור הזה עובד ומה אמות המוסר שלו".
"יש כאלה שמגיעות אלי אחרי שראו את הסרטונים וזה חוסך המון הסברים"
ד"ר איתם וייס (40) מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, בעל קליניקה בתל אביב, הגיע לטיק טוק לפני יותר משנה, וחלק גדול מהקהל שלו בהחלט נמצא בטיק טוק. "הרבה מאד מהניתוחים שאני עושה אלה ניתוחי אף, שזה הניתוח הכי פופולרי לצד ניתוח חזה, ואחד הניתוחים האסתטיים הבודדים שאפשר לבצע מתחת לגיל 18", הוא אומר. "נכנסתי לטיק טוק קודם כל בגלל הקורונה, האנשים שוטטו הרבה בפלאפונים ובמדיה וזאת דרך שיווקית. הקהל של טיק טוק השתנה. לפני שנתיים שלוש אלה היו בעיקר ילדות בנות 12 או 13 עם ריקודים ושטויות, אבל הקהל השתנה לבני 20 ו-30 ואף יותר וגם התוכן שינה כיוון. הרשתות החברתיות עוברות אבולוציה מהפייסבוק דרך האינסטגרם והטיק טוק, וכדי להתפרסם בתחום שלי, לקהל שלי, כדאי להיות גם בפלטפורמה הזאת".

אז המטרה היא רק פרסום ומיתוג ללא תשלום?
"לא רק. ההסברה פה היא מאד חשובה. יש רופאים מחו"ל שממש מראים ניתוחים עם הדם והכל, במחשבה שלאנשים יש דחף לצפות בביזארי, משהו שיעשה ריגוש. אני לא מראה דברים כאלה. אחד הסרטונים הכי פופולאריים שלי היה סרטון שחתכתי שתל סיליקון והראיתי מה יש בתוכו, איך הוא נראה בפנים, שהוא לא דולף, זה זכה ליותר מ-712 אלף צפיות. יש סרטון שאני מסביר איך עובדת שאיבת שומן ואיך המכשיר פועל. עשיתי הדמיה, שמתי ג'לי בכלי גדול, הפעלתי את המכשיר ורואים איך בזמן שהוא רוטט ומפרק הוא שואב את השומן. הסרטון זכה ל-83 אלף צפיות. יש כאלה שמגיעות אלי אחרי שראו את הסרטונים וזה חוסך המון הסברים".
"היום תמצאו אצלנו רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, מורים לתנ"ך ואפילו פסיכולוגים"
"אנשים מתחילים להבין שטיקטוק היא פלטפורמה לתוכן ובידור שמובילה תרבויות באזורים בהם היא פועלת, ופחות מוגדרת כרשת חברתית", מסכמת, נטלי זיו, מנהלת מערך התקשורת של של האפליקציה בישראל ובאירופה. "היום תמצאו אצלנו רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, מורים לתנ"ך ואפילו פסיכולוגים. אנחנו רואים יוזמות כמו בוק טוק (BookTalk) שמעודדת קריאת ספרים, פורצות את גבולות ההיגיון ומגיעות ללמעלה מ-50 מיליארד צפיות. אנשים באים לטיקטוק כדי ללמוד ולצרוך תוכן. עליית תופעת הרופאים בטיקטוק ישראל היא המשך טבעי של המגמה בעולם כולו, ההבנה ההולכת וגדלה שאנשי מקצוע יפגשו אצלנו קהל שצמא לתוכן שלהם".