נכון, אנחנו מודעים לעובדה שבעולם יש אסונות טבע ומגפות ובכל זאת, אי אפשר להישאר אדישים למטרד המטריד ביותר של החורף, שלא פוסח כמעט על אף אחד מאתנו: הצינון. בואו נודה בזה: כשהאף סתום וקשה לנו לנשום, לשמוע או לדבר בלי להישמע כמו דמות מצוירת, זה פשוט סיוט.  

מכיוון שאנחנו בעד צמצום מידת הסבל בחיים, החלטנו לבדוק כיצד אפשר להקל על התענוג המפוקפק הזה, ובעיקר – אילו תרופות באמת יכולות לעזור לשפר את המצב או לפחות לאפשר לישון קצת בשקט ובעיקר – להתבאס פחות.

אז איך תדעו אם חטפתם צינון? ובכן, בואו נגיד שיהיה לכם קשה מאוד לפספס את זה. בתחילה, יכול להיות שתחושו בכאב גרון קל, תשתעלו, תרגישו עייפים מהרגיל או שתתעטשו כמה פעמים ברצף. התסמין המוכר והמטריד ביותר הוא כמובן האף הסתום. למעשה, אם עד לאותו רגע לא הערכתם את העובדה שאתם מסוגלים לבצע פעולה טבעית כמו לנשום, כנראה שהצינון יזכיר לכם את זה היטב.

הטיפול

מאחר שאף סתום מקשה על הנשימה, ועלול לגרום לקשיי הרדמות, לבעיות שמיעה ולחוסר מנוחה (מה שמשפיע גם על ההתאוששות וחוזר חלילה), בהחלט כדאי לנסות לטפל בעניין. הבשורה המעודדת: יש כמה דרכים יעילות להקל על תסמיני התופעה. תוכלו להיעזר למשל במכשירי אדים או לחילופין במקלחות ארוכות וחמות המסייעות לפתוח את דרכי הנשימה, בשטיפת האף, באמצעות הנחת מגבת לחה על הפנים והגבהת הראש באמצעות כרית בעת שינה.

כמו כן, קיימות מספר דרכים נוספות להקל על הצינון ועל התחושה הכללית: ראשית, חשוב להרבות בנוזלים כמו מים, מרקים או חליטות תה שיסייעו למנוע התייבשות. מאידך, מומלץ להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין כמו תה וקפה, מאחר שהם מעודדים השתנה, מה שתורם לאיבוד נוזלים. אגב, שתיית מים ומיצי פירות היא דרך יעילה להקל על שיעול שנגרם מליחה. ויש גם בשורה משמחת לחובבי הסחוג: גם מאכלים חריפים עשויים לסייע מעט ולהקל על הנשימה.

נזלת, צינון
התסמין המוכר והמטריד ביותר הוא האף הסתום | צילום: shutterstock

ישנן תרופות קלאסיות שבהחלט יכולות לסייע בהקלה על צינון, ועל ידי כך לאפשר שינה טובה יותר בלילה, שזה לא פחות חשוב כאמור. פראצטמול או איבופרופן למשל, הן תרופות שמיועדות גם להורדת חום ולשיכוך כאבי ראש. בנוסף, ניתן להיעזר בחומרים נוגדי גודש שיכולים לסייע בכיווץ כלי הדם המורחבים באף בעת הצינון, וכך להקל על הנשימה.

אם אתם מעוניינים להפיג את הגודש בצורה טבעית, נסו את קו המוצרים של אוטרימר, המבוססים על מי ים, שבהם ניתן להשתמש בתדירות גבוהה יחסית ובהתאם לצורך. (יש תמיד לעיין בהוראות השימוש בעלון לצרכן). שימו לב שבעת הצינון מומלץ להתרחק מאזורים אפופי עשן שעשויים להגביר את הליחה ולהחמיר את התופעה.

צינון בקרב ילדים: הסיכוי לתופעה פוחת עם הגיל

כל הורה לילד מצונן יודע כמה מתסכל זה יכול להיות. כשמדובר בתינוקות או בפעוטות התסכול אף גדול יותר, כיוון שקשה מאוד ליצור תקשורת מילולית מרגיעה עם הקטנים. באופן כללי, חשוב לדעת שהסיכוי של ילדים להצטנן פוחת ככל שהם מתבגרים ומערכת החיסון שלהם מתחזקת. כמו כן, ילדים שיש להם אחים גדולים שהולכים לגן מועדים יותר להצטננות. בדומה למבוגרים, גם ילדים נוטים להצטנן יותר בתקופת החורף משום שבחורף הם שוהים יותר בחללים סגורים.

אז מה עושים? ראשית, גם במקרה הזה יש להרבות במנוחה ובשתיית נוזלים – חמים וקרים, שיוכלו לסייע בהקלה על התסמינים ויזרזו את תהליך ההבראה. כמו כן, רצוי לדאוג שטמפרטורת חדר הילדים תהיה ניטרלית ולהימנע מחימום יתר. כשמדובר בילדים גדולים יותר שנוהגים להשתמש בכרית, ניתן להגביה אותה מעט, וכך להקל על הנשימה במהלך הלילה. תרופות שמסייעות למבוגרים, כמו פראצטמול או איבופרופן, יכולות להקל גם על ילדים, אך חשוב לבדוק את המינון המקובל הרצוי וכן להתייעץ עם רופא בטרם השימוש.

לסיכום, אין ספק שצינון הוא אחת התופעות המטרידות ביותר בייחוד בימי החורף הקרים. באמצעות שימוש בעזרים ביתיים ותרופות יעילות ובטוחות, אפשר לעבור את התקופה בקלות רבה יותר.