אתם צריכים יותר ברזל? שימו לבנדר. מחפשים דרך לטפל באקנה שלכם? נסו טינקטורת טימין. אם אתם לא מספיק מבשלים או משתמשים בעשבים טריים אתם מפספסים תרופות סבתא, ואת כל הטוב שיש לטבע להציע לכם - הם מלאים באנטי אוקסידנטים, במינרלים וממש מועילים לבריאות. אספנו 9 מהם:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

1. קורנית (טימין)

הקורנית (טימין) היא צמח אנטי פטרייתי, אנטי דלקתי, אנטי ויראלי, מחטא ומחזק את מערכת החיסון. פעילותו האנטי בקטראילית של הטימין עוזרת במצב של כאב גרון – מומלץ ללעוס את עלי הצמח, פעולה המשחררת את השמן האתרי שלו ומטפלת בדלקת. כמו כן, ניתן לחלוט את הצמח במים חמים ולשתות כדי לטפל בשיעול, בברונכיט ובמחלות הקשורות למערכת הנשימה.

בשתי כפות קורנית ישנה כמות של 10 אחוז ויטמין C ו-5 אחוזים ברזל מהצריכה היומית הנדרשת. ניתן להשתמש בו כתבלין טרי או להוסיף בבישול של פסטה, ביצים, מרקים, דגים וסלטים למיניהם. בנוסף, ניתן להכין טינקטורה על בסיס אלכוהול וטימין ולאחר כמה שבועות להשתמש בה כטיפול באקנה ופצעונים על הפנים, או לרסס משטחים כנוזל מחטא מעובש.

2. פטרוזיליה

פטרוזיליה היא אנטי אוקסינטית - היא עשירה בוויטמין C ובחומצה פולית, שניהם שומרים על העורקים שלנו. במחקר שנעשה על עכברים גילו כי פטרוזיליה עשירה באנטי אוקסידנטים ויכולה להילחם בתאים סרטניים בריאות.

פטרוזיליה במים רותחים משתנת ומוציאה מלחים מיותרים בגוף ושומרת על לחץ דם בריא, כמו כן מפחיתה לחץ משלפוחית השתן. בנוסף, יש לפטרוזיליה את היכולת לנטרל (קרצינוגנים) רעלנים של עשן סיגריות ורעלנים מעישון על הגריל.

שתי כפיות של פטרוזיליה טרייה מספקת יותר מ-150 אחוז של התצרוכת היומית של ויטמין K, החיוני לקרישת דם ולתפקוד הכבד. יתרון נוסף לאכילת פטרוזיליה הוא אפקט נטרול הריחות שלה. אם תאכלו ממנה הרבה תוכלו להיפטר מריח רע בפה.

פטרוזיליה נקצצת
משתנת מלחים מיותרים. פטרוזיליה | צילום: icyimage, Istock

3. למון גראס

העשב הארומטי הלימוני הזה מוכר בעיקר בשל השימוש הנרחב בו במטבח האסיאתי. אך מלבד הטעם שלו, הוא גם ידוע כמקל על חום, התכווצויות שרירים, בעיות בעיכול וכאב ראש.

את הלמון גראס ניתן לחלוט במים חמים ולשתות או להוסיף למרקים ותבשלים אסייתים. הוא מצוין להרגעת מערכת עצבים במצבים של לחץ קיצוני, הוא טוב לאולקוס, ומנקה את הכבד.

4. אורגנו

אם אתם צריכים לבחור רק עשב תיבול אחד, תבחרו באורגנו. העשב הזה מכיל פי 20 יותר אנטי אוקסידנטים מאשר כל עשב אחר. אורגנו הוא צמח אנטי ויראלי, אנטי פטרייתי, אנטי אוקסידנט חזק. בגרם אורגנו יש פעילות אנטי אוקסידנטית הגדולה פי 12 מזו של תפוז ופי 4 מאוכמניות.

כאנטי בקטריאלי הוא מחזק את מערכת החיסון ונלחם בסטרפטוקוקוס. כמו כן, אורגנו ניתן כטיפול מונע במצבי קנדידה במערכת העיכול. ניתן להכין מרתח מאורגנו ולשתות במשך היום.

עוד ב-mako בריאות:
>> האם חזייה תורמת לבריאות השד? ומה גורם לנפילת השדיים?
>> שכחו מקלוריות: מה עדיף שוקולד או קרמבו?
>> מרגיש רגישי? מזל טוב, אתה במחזור

5. רוזמרין

רוזמרין יכול למנוע היווצרות של כימיקלים מסרטנים בבישול. לדוגמה, כאשר חושפים בשר ללהבות החמות של המנגל, נוצרים חומרים מסרטנים (HCA). הדרך להפחית את היווצרותם היא להוסיף רוזמרין לבישול, זה יקצץ את הכמות ב-60-68 אחוז. ניתן לבשל עם רוזמרין בשרים ואנטי פסטי או להכין חליטה מהעלים ולשתות.

לרוב השימוש הרפואי ברוזמרין הוא באמצעות השמן האתרי שלו. במחקר שנעשה על עכברים מצאו שניתן לטפל בסרטן העור עם רוזמרין. רוזמרין מקל על כאבים במפרקים, ממריץ את הדם וע"י כך מטפל בנשירת שיער. הוא אינו מומלץ לנשים בהריון ולאנשים עם לחץ דם גבוה.

רוזמרין,-צמחי-מרפא
מקל על כאבים במפרקים. רוזמרין | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

6. כוסברה

לא משנה אם אתם אוהבים את זה או ממש שונאים את זה, כדאי שתוסיפו כוסברה לבישולים שלכם. חוקרים גילו שהיא מכילה חומר שנקרא דודסנל, שנמצא מאוד יעיל בחיסול חיידק הסלמונלה. אותו הרכיב מצוי גם בזרעי כוסברה המשמשים כתיבול במזונות יעלים כאנטי סכרתיים, מפחיתי כולסטרול, מפחיתי דלקת ואנטי בקטריאלים חזקים במיוחד.

7. מרווה

במחקר שנעשה על 45 אנשים התגלה כי מרווה זה טוב לזיכרון – אפילו במינונים מאוד נמוכים. ממשפחת הרוזמרין והמנטה, מרווה גם עשירה באנטי אוקסידנטים ופועלת כמפחיתה דלקות בתוך הגוף.

מרתח ממרווה יעיל בפצעים בפה, דלקות חניכיים, מוריד חום ולחץ דם, מסדר פעילות מעיים. ניתן לטפל בדלקת גרון עם תה מרווה ע"י גרגור כל שעתיים. שימוש במרווה לא מומלץ בהריון מאחר והוא מייבש את החלב.

8. לבנדר

כולם מכירים לבנדר מנרות ושמנים ששמים בבית כדי להרגיע ולשחרר לחצים, אבל כדאי לכם גם לבשל עם זה ואפילו לאפות. לבנדר הוא מקור נהדר לסידן, ויטמין A, ברזל וויטמין C. הצמח מפחית גזים ועוזר בעיכול, נוגד עוויתות (COLIC) בבטן, מטפל בבחילות. לבנדר טוב גם למערכת העצבים – הוא אכן מרגיע ועוזר לטפל באי שקט נפשי ובמיגרנות.

9. מנטה (נענע חריפה)

אחרי אורגנו ומרווה, במנטה יש הכי הרבה אנטי אוקסידנטים, והיא גם יכולה לעשות אתכם פחות רעבים. לפי מחקר שנעשה באוניברסיטת וירג'יניה, אנשים שהריחו מנטה שעתיים ביום חוו ירידה בתיאבון, וצרכו עד 2,800 קלוריות פחות מאשר המשתתפים שלא הריחו מנטה.

מנטה משמשת כאנטי אלרגנית בעונות המעבר ואנטי דלקתית, ואף עוזרת בהקלה במצבי צינון מאחר והיא מכילה חומר הנקרא מנטול, שפותח את דרכי הנשימה. מרתח מנטה יכול להקל על כאב גרון, על בעיות של גזים במערכת העיכול ועל מעי רגיז. שטיפת פה במי מנטה מטפלת בריחות רעים מהפה. ניתן להוסיף חופן מנטה לסלטים או להכין תה מעלי מנטה ולשתות.

ייעוץ מקצועי לכתבה: ורד כהן - נטורופתית ויועצת תזונתית לאורח חיים בריא

 >>  צמחי המרפא שעוזרים לחולי סוכרת