אתמול (ראשון) ב"מאסטר שף" הכרנו את אומה לוי, ארומתרפיסטית בת 24 שסיפרה שהיא נוהגת להוסיף שמנים אתריים לתבשילים שלה. כמובן שלא יכולנו להתעלם מהתוספת המיוחדת הזו, הסתקרנו ויצאנו לבדוק איך שמנים אתריים משפיעים על הבישול ומה הסגולות הבריאותיות שלהם, רגע לפני שאנחנו מתפנים להכיר מתמודדים נוספים (הערב, אחרי החדשות בקשת 12).

"שמנים אתריים הם למעשה תמציות של צמחים. זה נקרא שמן כי הצמח נטמע בתוך שמן ולא בתוך מים", מסביר זוהר גל, ארומתרפיסט, עובד סוציאלי ומנהל עמוד הפייסבוק "זוהר ארומתרפיה". "מדובר בחומרים שנמצאים בתוך צמחים מסוגים שונים - בפרח, בגבעול, בגזע או בשורשים".

"התמציות של השמנים האתריים הן מולקולות של ריחות ויש להן תכונות טיפוליות. יש שמנים אתריים אנטיספטיים העוזרים לחיטוי ומכילים חומרים אנטי ויראליים, ויש גם שמנים אנטי פונגלים נגד פטריות. מכיוון שהשמן האתרי מזוקק, אז הריחות שלו נורא חזקים. בנוסף, יש שמנים שעוזרים לא רק פיזית. דוגמה לכך היא שמן לוונדר, מעבר לכך שהוא יכול לעזור לחתכים ולגירויים בעור, הוא גם עוזר להרגעה נפשית ולשינה אחידה ורציפה".

שמנים אתריים (צילום: יח"צ)
"השמן האתרי הוא ממש מזוקק ולכן עושה את העבודה בצורה החזקה ביותר" | צילום: יח"צ

זוהר מנסה להסביר את אותן התכונות הטיפוליות דרך תרופת הסבתא הפופולרית של מריחת הבטן בערק: "כילד, לא הבנתי מה הסיפור, אבל זה אכן הרגיע את כאבי הבטן. בלימודים גיליתי שבאניס יש מולקולה שעוזרת לעיכול ולהתכווצות מעיים. אני יודע שאני יכול לצרוך ערק במריחה או בבליעה כדי לעכל יותר טוב".

למה לבחור בשמן ולא בצמח עצמו?
"השמן האתרי הוא מזוקק ולכן עושה את העבודה בצורה החזקה ביותר".

ואיך כל זה מתקשר לאוכל, והאם זה משפיע על הטעם? "אפשר לצרוך את השמן גם באוכל ובשתייה", מסביר זוהר. "אם אני אשתמש בשמן וניל לדוגמה, זה ייתן רמה אחרת של ארומה מתמצית וניל או ממקל וניל, וזה גם ישפיע על הטעם. זה נותן עוד רבדים".

עד כמה מסובך לבשל עם שמנים אתריים? 
"יש כמה דברים שצריך לדעת מראש. ראשית, צריך לקנות שמנים שהם בדרגת food grade, שזו האיכות הגבוהה ביותר של שמנים אתריים. חשוב לבדוק את הספק שממנו רוכשים את השמנים, יש הרבה חברות שרלטניות בתחום שצריך להיזהר מהן. בנוסף, צריך לשים לב למינונים. במידה ורוצים להשתמש בשמנים אתריים בתוך תבשילים, שתייה או מאפים, צריך לדאוג שלא חורגים מהכמות היומית המומלצת שכתובה על גבי השמן. בדרך כלל מדובר על 12 טיפות ליום".

זוהר גל (צילום: יח"צ)
"שימוש בשמן אתרי ייתן לך עוד עומק לבישול, האפייה או התיבול". זוהר גל | צילום: יח"צ

אז לסיכום, במה עדיף להשתמש במטבח - בשמן אתרי או בתבלין עצמו?
"אני מציע להשתמש בשניהם. שמן אגוז מוסקט לדוגמה כולל את החומר הפעיל בתבלין אגוז מוסקט שמזרז את תהליך העיכול וגם מציע טעם קצת יותר חריף ממנו, מה שנותן טוויסט אחר לאוכל. הוא מתאים בעיקר לתבשילי בשר".

_OBJ

זוהר, שמעביר בימים אלה מעביר סדנאות ארומתרפיה וקוסמטיקה טבעית, מסביר כי המודעות לסגולות של השמנים האתריים בישראל נמוכה. "משרד הבריאות לא עושה חיים קלים לתחום בגלל אינטרסים כלכליים. זה נחשב לרפואה אלטרנטיבית, אבל יש לא מעט מחקרים שמוכיחים את ההשפעות של השמנים הללו".