צריכת מים מספקת חיונית לתפקודי הגוף: היא חשובה לחילוף חומרים, לוויסות טמפרטורת הגוף, לתפקוד הלב וכלי הדם (תפקוד קרדיווסקולרי) ועוד. כמויות המים הנדרשות לשם תחזוקה תקינה של תפקודי הגוף, משתנות באופן משמעותי בין אנשים עקב הבדלים שונים כגון: פעילות גופנית, תנאי הסביבה, המין, מבנה הגוף וגם יכולתן של הכליות לרכז או לדלל שתן.

כמה מים צריך לשתות ביום?

לפי המלצות בין-לאומיות (בארצות הברית ובאירופה), כמות צריכת המים היומית המומלצת היא 3.7 ליטרים לגברים ו-2.7 ליטרים לנשים. עם זאת, ברוב המקרים, הכליות מסוגלות להתמודד עם כמות גדולה יותר של מים, בלי לגרום להתפתחות של היפונתרמיה (ערכים נמוכים של נתרן בדם), או ל"הרעלת מים".

מהי "הרעלת מים" ומתי היא מתרחשת?

"הרעלת מים" מתרחשת במצבים קיצונים של שתייה מוגזמת, כלומר כששותים מעל 10 עד 15 ליטרים ביום. מצב זה מופיע בדרך כלל בקרב אוכלוסיות מיוחדות הסובלות מהפרעות פסיכיאטריות והן מוגדרות "שתייה מרובה פסיכוגנית". התופעה עלולה להוביל להתפתחות של היפונתרמיה ולתסמינים נוירולוגים שונים כמו: בלבול, כאבי ראש, חוסר יכולת ריכוז, התכווצויות כלליות והקאות.

זוג רץ (צילום: NDAB Creativity, shutterstock)
חשוב להתאים את כמות השתייה גם לסוג, משך ועוצמת הפעילות הגופנית שמבצעים | צילום: NDAB Creativity, shutterstock

האם קיימת המלצה לשתות מעבר להמלצות הבין-לאומיות?

ברוב המקרים אין צורך בכך, עם זאת קיימים מספר מצבים פתולוגים שדורשים הגדלת כמות שתייה יומית: אנשים הסובלים מאבני כליות או מזיהומים חוזרים בדרכי השתן או בעת נוכחות של מחלה גנטית שגורמת לציסטות מרובות בכליות.

לסיכום:

  • צריכת מים יומית של 3.7 ליטר לגברים ו-2.7 ליטר לנשים מתאימה לרוב הצרכים המטבוליים של הגוף ומונעת התייבשות.
  • "הרעלת מים" מתרחשת כשכמות השתייה היא מעל 10 עד 15 ליטר ביום.
  • יש להתאים את כמות המים בצורה אישית בהתאם לתנאי סביבה ולסוג, עוצמת ומשך הפעילות הגופנית שמבצעים.

 

הכותב הוא פרופ' סידני בן שטרית, מנהל המערך הנפרולוגי ויתר לחץ דם במרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית