מה הדבר הראשון שעולה לכם בראש כשאתם חושבים על תרופות סבתא לחורף? אחרי מרק עוף, כנראה שוויטמין סי ואבץ. זאת כנראה גם הסיבה שרופאים וחוקרים ניסו לבדוק את יעילות הוויטמין מול נגיף הקורונה. רופא מניו יורק טען לאחרונה כי נטילת ויטמין C עזרה לחולי קורונה להשתקם טוב יותר וכעת גם חוקרים סינים מנסים לבדוק כיצד הוויטמין עשוי לעזור לאנשים שנדבקו בנגיף. אבל האם באמת הוויטמין יכול לעזור? נגד נגיף הקורונה לא נמצאה הוכחה חד משמעית שוויטמין C עוזר. הנה מה שיש למדע להגיד על ויטמין C ואבץ: 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

כבר שנים רבות שמיוחסות לוויטמין C ולאבץ סגולות ריפוי, בייחוד כשזה נוגע לצינון. בעקבות זאת, חוקרים רבים ניסו לבדוק אם באמת יש לנו סיבה טובה לשתות המון מיץ תפוזים בחורף. כדי להגיע למסקנה גורפת, מדענים אספו מחקרים רבים שנעשו וביצעו מטא-אנליזה לכלל התוצאות שנצפו במחקרי עבר. התוצאה: המחקרים מוכיחים כי לוויטמין C ולאבץ יש מעט יתרונות, אם בכלל – תלוי בנסיבות.

לא יעיל כשנוטלים אחרי הופעת התסמינים

על פי המחקרים, נראה שוויטמין סי לא יעיל אם התחלתם לקחת אותו לאחר שתסמיני הצינון החלו להופיע. גם כשאתם נוטלים ויטמין סי בתור תוסף תזונה, 29 מחקרים מצאו כי זה לא מפחית את הסיכוי שלכם להידבק בצינון.

אולם, אם מסתכלים על חמישה מחקרים מתוך 29 המחקרים שנבחנו, בכולן מצאו החוקרים כי נטילת ויטמין C בתור תוסף כן מועילה, במקרים מסוימים. אם אתם אנשים פעילים, כמו למשל אנשים שרצים מרתון ונוטלים ויטמין C בתור תוסף תזונה, תצליחו להפחית את הסיכוי להידבקות בצינון.

המסקנה היא שנטילת ויטמין C בתור תוסף תזונה ככל הנראה לא תזיק לכם, אך במצב שבו כבר התחילו להופיע אצלכם תסמיני לצינון, ויטמין C כבר לא יעשה קסמים.

ויטמינים
ויטמין סי יכול לסייע במניעה וגם זה לא בטוח | אילוסטרציה: ronstik, Thinkstock

עוד על נגיף הקורונה:

>> אז מה הבידוד החברתי הזה יכול לעשות לנו?
>> מצוקה נפשית בזמן קורונה

ומה לגבי נטילת אבץ? ובכן, התוצאות, כמו במקרה של ויטמין C, די מעורפלות. 13 מחקרים טוענים כי במינון גבוה, אבץ יכול לקצר את משך הצינון. אך החוקרים עדיין לא הצליחו להבין מה בדיוק גורם לאבץ לקצר את משך המחלה. עם זאת, חשוב לציין כי אין ליטול מינון גבוה מדי של אבץ, שכן זה עלול לגרום לבעיות במערכת העיכול, להקאות ולשלשולים.

המסקנה היא שככל הנראה שאין באמת תרופות קסם ואחת הדרכים הטובות ביותר היא מניעה, באמצעות שמירה על היגיינה; רחיצת ידיים לפני ארוחות, נטילת אמצעי זהירות במרחבים ציבוריים כמו תחבורה ציבורית והצטיידות באלכוג'ל יכולים בהחלט לסייע להגן עליכם בימים אלה. כמו כן, מאחר שאנחנו כבר בקושי יוצאים מהבית ופחות נחשפים לשמש (אם בכלל), אולי כדאי לבדוק לגבי נטילת ויטמין D. ואל תשכחו, שכדי לשמור על מערכת חיסונית חזקה תמיד כדאי להקפיד על השילוש הקדוש: תזונה נכונה, שינה טובה ופעילות גופנית.