יש המון תרופות סבתא שעוברות מדור לדור, חלקן עוזרות וחלקן יותר מזיקות מאשר מועילות. אפילו אנשי מקצוע שונים עדיין מפרסמים וממליצים על תרופות סבתא כאלה ואחרות מבלי לבדוק אם הדברים אכן נכונים ובריאים. נטלי שוינקלשטיין, נטורופתית וטבעונית, נותנת את המלצותיה לטיפול טבעי בזמן מחלה:

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מרק עוף לא באמת בריא לכם

התרנגולות שגדלות כיום ברוב המשקים התעשייתיים מכילות רעלים שונים, חיידקים מזיקים, אנטיביוטיקות, ומתכות כבדות. המזון שהתרנגולות מקבלות הוא מזון מעובד שלא דומה כלל למזון הטבעי שגופן אמור לקבל ביולוגית. יש לכל אלו השלכות מהותיות על איכות הבשר (וכמובן גם הביצים) שלהן, והנזק עולה על התועלת. העדיפו מרק צח העשוי משלל ירקות, עשבי תבלין טריים, ושורשים. הירקות והעשבים עשירים במינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון שיעזרו למערכת החיסון שלכם להתחזק ולהחלים טוב יותר מהמחלה.

תה עם לימון

איך שמרגישים חולים לרוב נצמדים לתה רותח, אך לא בכל מחלה החום של תה יהיה נכון. ישנן דלקות גרון בהן לא מומלץ לשתות תה חם (ובטח שלא רותח כיוון שטמפרטורה גבוהה מידי הורסת את השכבה העדינה בוושט ועלולה לגרום לכוויה), אלא משקאות קרים כי יש סוגי חיידקים שמשגשגים בחום. בגדול, בזמן דלקת הקור יכול מאוד להקל, אך לא רצוי לאכול גלידה מעובדת שמכילה הרבה סוכר אלא לשתות משקה קר או גלידה מפירות קפואים שמכינים בבלנדר בבית (בננה קפואה טחונה בבלנדר למשל, נסו ולא תתאכזבו).

שתיית משקאות מוגזים בזמן כאבי בטן / בחילה

שימו לב שמדובר על משקאות מזיקים במיוחד, שאנשים שותים יום יום במקום מים, ובזמן מחלה הרבה חושבים שהם גם עוזרים לבטן להחלים מהזיהום. למעשה, התחושה היא שזה אכן עוזר, נובעת מכך ששתינו משקה מתוק ומוגז ולא באמת כי יש בו תכונות ריפוי, הרי הוא אינו מכיל מרכיבים חיוניים ובריאים. משקאות כאלו מכילים לרוב סוכר או ממתיקים מלאכותיים ששניהם מאד לא בריאים למערכת החיסון, מחקרים מראים כי 4 שעות לאחר שתיית משקאות המכילים סוכר, יש ירידה בתאי דם לבנים (אלו האחראים על מערכת החיסון). בנוסף, משקאות אלו מכילים לרוב חומרי טעם וצבע כמו קרמל שידוע כמסרטן, קפאין וחומצה זרחתית שגורמים לבריחת סידן ובעיית ספיגת מינרלים מהמזון. כל מרכיב לא בריא שנכנס לתוך הגוף בזמן מחלה יקשה על מערכת החיסון לתפקד בצורה אופטימלית. עדיף לשתות חליטות צמחים כמו קמומיל, שומר, הל, אניס, שתומכים בעיכול ומקלים על כאב, אבל שימו לב שזה לא רותח.

מיץ תפוזים (צילום: MistikaS, Istock)
לא הדבר הכי עשיר בויטמין C, אבל אם כבר - תאכלו את כל התפוז | צילום: MistikaS, Istock

עוד ב-mako בריאות:
>> קבלו אותה: הדיאטה הנכונה לשנת 2016 + הטבה לגולשי מאקו
>> "בלי העירנות של ד"ר גנדלסמן, הילדה היתה נותרת ללא רגל"
>> השנה שהייתה במאקו בריאות: 18 דברים שגילינו השנה

כוס חלב חם

מתוקף היותי טבעונית, חלב פרה נחשב בעיניי כמזון המזיק לאדם. הפרה, שחיה את חודשיה האחרונים במשק התעשייתי נחלבת מספר פעמים ביום, על ידי מכשירים שגורמים לפציעתה, ומכך דימום וזיהומים בפטמותיה. הזיהום חודר לחלב (תאים סומטיים של מערכת החיסון הנמצאים במוגלה), בנוסף, גם הפרה לרוב מקבלת אנטיביוטיקות וניזונה ממזון מעובד ולא ירק חי כמו שאמורה לאכול בטבע. מלבד כל הרעלים האלו החלב גם מכיל חומרים טבעיים שעלולים להזיק לגוף כמו קזאין (חלבון החלב), לקטוז (סוכר החלב) שאלו ידועים כגורמים לעודף ליחה. במקום כוס חלב עדיף למערכת החיסון לקבל משקה צמחי כמו חלב שקדים שידוע שיש בו אנטי אוקסידנטים יעילים כנגד חומרים מזיקים שנכנסים לגופנו.

אלכוהול בזמן מחלה

כמו לסוכר, גם לאלכוהול, שאגב מתפרק גם הוא לסוכר בגוף, יש השפעה מחלישה על המערכת החיסונית. יתרה מכך, הוא גם משתן, מה שגורם לנו בסופו של דבר לאבד נוזלים ולהתייבש, כאשר שבזמן מחלה - בייחוד אם מדובר על מחלת חום - רצוי לשתות הרבה מים. האלכוהול פוגע במערכת החיסון, בכבד ובאיברים נוספים כמו תאי המוח. מומלץ להתרחק מאלכוהול בייחוד בזמן מחלה. בנוסף, אם אתם לוקחים תרופות מסוימות, השילוב שלהן עם אלכוהול יכול להיות קטלני.

קמח לבן ומוצריו

אולי זה מזון מנחם וטעים, אך בסופו של דבר, פחמימות ריקות מתפרקות מהר מאוד בגוף ומעלות את רמות הסוכר בדם ובכך גורמות לדלקתיות, ומחלישות את מערכת החיסון. מדובר במזון מעובד שלא בריא בשום מצב, בטח ובטח לא בזמן שהגוף עסוק בלהחלים. התרחקו ממאפים ומזונות העשויים מקמח לבן. העדיפו לחם מקמח כוסמין מלא אשר יש בו סיבים וויטמינים שיכולים לעזור לגוף להתחזק.

מיץ תפוזים לויטמין C

ויטמין C אכן חשוב למערכת חיסון מאוזנת, ובזמן מחלה הוא בהחלט יכול לסייע, אך לא בטוח שמיץ תפוזים הוא המקור הטוב לכך. כמות הויטמין C במיץ תפוזים היא יחסית קטנה למה שהגוף זקוק לו בזמן מחלה, ובנוסף, במיץ יש כמות סוכרים מאד גדולה. לכן, העדיפו לאכול את התפוז השלם ותאכלו גם חלק מהקליפה הלבנה שלו, היא מאוד בריאה ומלאה באנטיאוקסידנטים. אם אתם רוצים לקבל כמות מספקת של ויטמין C בזמן מחלה, כדאי לבחור בתוסף תזונה איכותי.

בחורה מכורבלת עם שמיכה ישנה (צילום: אור גץ)
אם נעים לכם זה בסדר, אבל אל תתבשלו תחת השכבות | צילום: אור גץ

מטוגן, רטבים מעובדים ומזונות קשים לעיכול

מזונות קשים לעיכול, המלאים בשומנים רווים, לא יכולים להוסיף להחלמה ממחלה אלא רק להחליש את הגוף. כאשר אוכלים מזון שקשה לעיכול, כל האנרגיה שבגוף מוקדשת לעיכול המזון במקום שהאנרגיה תוקדש להחלמה. לכן, בחרו מזונות קלים לעיכול כמו ירקות מאודים, מרקים, טוסט מקמח כוסמין, אבוקדו שעשיר בויטמין E ואומגה 3, לימונדה ממיץ לימון טרי (ללא סוכר), ירקות ופירות טריים והרבה מים. ככלל, בזמן מחלה הגוף לא דורש מזון רב, בדיוק בגלל הסיבה שהזכרתי. הגוף עסוק בלהחלים וזה טבעי שאין תאבון. הקשיבו לגופכם, וכאשר אתם אוכלים בחרו במזונות טבעיים שקרובים לצורתם הטבעית.

ועוד משהו קטן: להתלבש חם חם

התחושה בזמן מחלה היא שכדאי להתלבש חם כי יש צמרמורת, אך האמת היא שזה מנגנון טבעי שעוזר לוויסות החום וההחלמה. בזמן שיש חום גבוה, רצוי שלא להתלבש מאד חם, במיוחד אצל ילדים, כדי לאפשר לגוף לצנן את עצמו. כמובן שאם אתם חשים נעים יותר כשאתם מכוסים אתם יכולים לעשות זאת, רק אל תעמיסו ביותר מדי שכבות.


הכותבת נטלי שוינקלשטיין היא נטורופתית, טבעונית, ומומחית לרפואה טבעית למשפחה. 

>> האם ספורט עושה לכם תיאבון? ובמה יש הכי הרבה חלבון?