מה יותר מחמם את הלב והנשמה מכוס תה חם עם עוגייה בצד, וגשם שמטפטף לו על החלון ברקע? בין אם אתם שייכים לזן המכורים ובין אם למחבבים, כדאי שתדעו שחוץ מזה שזה נורא מחמם ומפנק, זה גם בסה"כ ממש בריא. "עלי התה היבשים עוברים תהליך של תסיסה, במהלכה האנזימים המצויים בתה מפרקים רכיבים אחרים שבו, וזה למעשה מה שמעניק לו את הארומה והטעם", אומרת ד"ר אלינה צימרמן מנהלת רפואית, מרחב צפון ודרום, ב"כללית רפואה משלימה".

כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

רונית דוידוביץ', טכנולוגית מזון בכירה ויועצת לתעשיית המזון בארץ, מסבירה שהתה מופק מצמח אחד שנקרא "קמלייה סינית" ( Camellia Sinensis). מה שמייחד את סוגי התה השונים הוא שלב התסיסה, שמשנה למעשה את ההרכב הכימי ואת התכונות הסנסוריות שלו. כשעוצרים את התסיסה בשלביה הראשונים, מקבלים את התה הירוק, אם עוצרים אותה באמצע מקבלים תה 'אולונג', ובשלב הסופי מתקבל תה שחור. ד"ר צימרמן מציינת שהתה השחור הוא הנפוץ ביותר ומהווה כ-80 אחוז מנתח השוק העולמי. 

ממניעת עששת ועד מניעת סרטן: כל היתרונות של התה

בין המרכיבים הפעילים של התה ישנם מרכיבים חשובים בשם טנינים, להם מספר תפקידים בשמירה על הבריאות. "הם מנטרלים רדיקלים חופשיים ולכן נחשבים כאנטי אוקסידנטים, הם מסייעים במניעת סרטן ועוזרים בהתמודדות עם דלקות שונות. בנוסף, הם מעכבים היווצרות של קרישי דם וכך משפיעים לטובה על מערכת הלב", מסבירה ד"ר צימרמן.

לצד אלה, צימרמן מדגישה שהטנינים המצויים בתה, יכולים לקשור מרכיבים של התרופות ולמנוע את ספיגתן למחזור הדם ובכך להוריד את השפעתן, ולכן רצוי לשתות תרופה עם מים ולא עם תה.

ד"ר אורנה לוין, מומחית לרפואה משלימה ורופאת משפחה, מציינת שלתה הירוק יש שפע של  יתרונות בריאותיים מהותיים כגון: פעילות נגד חיידקים, פעילות אנטי וירלית ופעילות אנטי חמצונית, המסייעת בהאטת ההידרדרות בקרב חולי מחלות ניווניות של מערכת העצבים כגון פרקינסון ואלצהיימר. בנוסף, מונע התה הירוק צימוד טסיות או מה שנקרא "מדלל דם", במינון של 3 כוסות ביום. במקרים מסוימים הוא מסייע גם במניעה של סרטן קיבה, סרטן  ערמונית, סרטן  שד ולויקמיה כרונית ואם זה לא שכנע אתכם, אז תדעו שהוא גם מונע עששת. לא כך התה השחור. "צריכת כמות גדולה של תה שחור, לעומת זאת, עלולה לפגוע באיכות ספיגת הברזל בגוף", מציינת ד"ר לוין.

חליטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
תה גם מסייע בשמירה על משקל תקין | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

עוד ב-mako בריאות:
>> אוכלים ללא גלוטן בשביל לרדת במשקל? יצאתם פראיירים
>> למה זה כל כך מגרד? 7 סיבות לגירוד שם למטה
>> הפרעות אכילה: האם נמצא הטיפול היעיל ביותר?

דוידוביץ' מסבירה שמעבר לכך שמדובר במשקה בעל אפקט פסיכולוגי מנחם ומרגיע, הוא גם יכול לסייע בשמירה על משקל תקין, כיוון שהוא מספק מצד אחד אנרגיה בצורת חום, ומצד שני הוא משפר את מאזן הנוזלים, זאת כמובן כשאינו מומתק בסוכר. מי שבכל זאת חפץ בתה מתוק יוכל להסתגל לתחליפים המצויים היום בשוק, המבוססים על צמח הסטיביה. כוס תה או חליטת צמחים לא ממותקת שקולה לכוס מים. 

תה או חליטה – מה בכלל ההבדל?

בפעם הבאה שמישהו יציע לכם 'תה קמומיל', רצוי שתבינו שאין באמת מונח כזה. "כל מה שקיים בשוק ונמכר בטעמים שונים דוגמת לימונית, לואיזה וכיוצ"ב, למעשה אינו שייך כלל לקטגוריה שנקראת תה, אלא מתייחס לחליטה של צמחים או פירות  בלבד", מבהירה דוידוביץ'. מה שכן, יש מקרים שבהם משתמשים בתה שחור ומוסיפים לו תמציות או צמחים כדי לקבל טעם או ארומה אחרים , וזה מה שנקרא "תה בטעמים".

ואם תרצו להבדיל ביניהם, זכרו שתה שחור תמיד מכיל קפאין. חפשו את המרכיב על גבי האריזה ותדעו את התשובה. דוידוביץ' מסבירה שאם כתוב על התה 'ללא קפאין', יש להניח שמדובר בחליטה, כיוון שכל תה מכיל קפאין. מעבר לכך, צריך לזכור שלקפאין יש גם השפעות חיוביות: הוא ממריץ, ולכן מומלץ לפני ביצוע פעילות גופנית. בנוסף, הוא מגביר את הערנות ומשמש ככדור אנרגיה לפני נסיעות ארוכות, כך שבכמויות סבירות הוא בהחלט אינו מזיק ואפילו מועיל. ד"ר צימרמן מוסיפה שרוב סוגי התה מכילים בין 2%-4% קפאין, שזה נחשב מעט מאוד. 

אך אם חשובות לכם התכונות הרפואיות שבחליטה מעבר לעניין הטעם, רצוי לרכוש את התה בבתי מרקחת - שם מחויבים לאיכויות הפעילות של הצמח.

אורגני עדיף? לא בטוח

התה, שמקורו בסין, מיוצר גם בהודו ובסרילנקה. "בעיני אין לתה האורגני יתרון משמעותי על פני הרגיל. תוצרת התה שמגיעה ארצה עוברת בדיקות מדגמיות הן ע"י רשויות הפיקוח והן ע"י חברות התה להמצאות שאריות חומרי הדברה, ולכן אין חשש משאריות כאלה, ואין צורך לשלם יותר על תה אורגני. הדבר נכון גם לגבי תה המשווק ע"י היצרניות המקומיות, המייבאות את חומר הגלם מחו"ל", אומרת דוידוביץ'. ד"ר צימרמן מחזקת את דבריה וטוענת  שאין חשיבות לעניין האורגני,  מאחר שמרכיבי התה עצמם  מגנים על הנזקים הפנימיים שבו והעלים שבו עמידים בפני כל נזק חיצוני.

ומה לגבי ילדים ותה? באופן כללי, לילדים מומלץ לשתות חליטות ולא תה, וזה באמת מה שלרוב מכיל ה'תה לילדים'. "זה נחמד, כי יש כל מיני סוגי חליטות שלהן סגולות מרפאות. נניח שלילד כואבת הבטן, תה קמומיל יכול לעזור, לילד שמשתעל מומלץ להכין תה תימין, אם הילד ישנוני, תנו לו תה קינמון שלו אפקט ממריץ", מסבירה דוידוביץ'.

>>  מה יש בקליפה של כל פרי שממש בריא לכם?