מהו הדבר שהכי חשוב לשים לב אליו בשולחן החג?
זהו לא העוף בתנור וגם לא הקינוח המרהיב שעמלתם עליו יממה. מחקר חדש מצא כי הדברים שנזכור הם החוויות הרגשיות. רגע לפני ארוחת החג הבאה, נקודה למחשבה למארחים ולמתארחים

תקופת החגים מכניסה את כולנו למצב קיומי אותו אנו מכנים "ברוכה הבאה מרתה סטיוארט - בואכה בתיה עוזיאל": כולנו בכוננות מטבח, עומלים על מתכונים מיוחדים שליקטנו מכל עבר, מתלבטים לגבי האופן בו נצלחת את המנות ונקשט את השולחן, בזמן שנותר - אנחנו מחדשים את הבית בעוד רהיט או שניים ועל הדרך גם בגד חגיגי שנוכל להרגיש את חשיבותו של האירוע המיוחד ועוד לא התחלנו לדבר על המתנה לגיסה. אבל מסתבר שיש דבר אחד שאנחנו מפספסים וזה קורה במשפחות הכי טובות: טעים ככל שיהיה - לא נזכור דבר מהאוכל אם האווירה מסביב תהיה, ובכן, עם טעם רע.
מחקר חדש שהתפרסם על ידי אונ' שיקגו מגלה שמה שנזכור מערב החג זה את החוויה הרגשית. בסופו של דבר, היא זו שתיצרב בזיכרון לאורך זמן ובה עלינו להשקיע. "במחקר בחנו החוקרים את הפעילות המוחית של נבדקים כשהם לא במצבים של עבודה או לימודים בהם המוח מתרכז באופן יזום גם במידע שאינו מעניין כאשר הוא מזהה אותו כחשוב וחיוני. המשתתפים נבדקו בזמן פנאי – בעת צפייה בסרט או סדרה, וניסו להבין בעזרת בדיקת MRI וראיונות משלימים את המעורבות המוחית ברגעי צפייה שונים, מה מתוך החוויה שעברו משתתפי המחקר הם יזכרו לאורך זמן", אומר איתי עניאל, מומחה בפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון.
ממצאי המחקר מציגים שתי מסקנות מעניינות:
1. אנשים שונים נוטים לזכור את אותם הדברים מקווי העלילה, לתאר את אותן הסצנות בתור הסצנות הזכורות ביותר, ולתאר את אותם הרגעים בתור הרגעים המשמחים, המותחים, המצחיקים או העצובים ביותר.
2. המסקנה המעניינת השנייה נוגעת לעובדה שהפעילות המוחית הערה ביותר נצפתה ברגעים בהם צפו הנחקרים בתוכן רגשי. כבר שנים שמומחים בתחום הזיכרון מבינים שכל מידע ייזכר טוב יותר כאשר מחברים אותו לחוויה, אך המחקר החדש מוכיח שגם כאשר המוח במצב פנאי או מנוחה הוא תר באופן בלתי מודע אחר מידע שנוגע ברגש – ומידע מסוג זה ישפיע עלינו באופן משמעותי יותר ולמשך זמן רב יותר.
איך תהפכו את שולחן החג לחוויה בלתי נשכחת?