היביסקוס

בין החומרים שצמח ההיביסקוס מייצר, נמצאת גם חומצת לימון הפועלת כמו חומץ שמשתמשים בו להורדת חום לתינוקות. החומצה מוצאת דרך להגיע לנוזל הזיעה, שם היא מרחיבה את כלי הדם וגורמת ליותר חום לצאת החוצה מגופנו, מפנה חום דרך מנגנון ההזעה ומסייעת לגוף לקרר את עצמו מבפנים. הצמח בטוח לשימוש ואין לו תופעות לוואי ידועות.

איך משתמשים? הדרך המומלצת היא לחלוט את הצמח, לקרר את החליטות (ניתן לשלב עם צמחים אחרים) ולשתות אותן במשך הקיץ. מומלץ גם להקפיא קוביות קרח של חליטת היביסקוס ולצנן איתן משקאות קרים אחרים. בגביעי ההיביסקוס הטריים או היבשים יש כה חומרים פעילים כגון: ריר צמחי, ויטמין C חומרי חיטוי אנטי בקטריאליים, נוגדי חמצון לשמירת כלי דם תקינים וחומצת לימון. הצמח מכווץ, משתן, אנטי בקטריאלי, מסייע לעיכול, מוריד חום ומרגיע את העור.

היביסקוס (צילום: הדס ניצן)
היביסקוס | צילום: הדס ניצן

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מנטה

המנגנון שהמנטה מפעילה הוא מנגנון בעל בלוטות שמן ריחני שנקרא מנטול. הבלוטות נמצאות בעלים ופועלות על קצוות תאים רגישים לקור ומגבירות את רגישותן. אכילת מנטה בפה סגור לא תגרום לתחושת רעננות, אבל שאיפת האוויר בהמשך לאכילה תשפיע על קצות העצבים ותגרום לתחושת קור חזקה.

איך משתמשים? הדרך המומלצת היא לחלוט ולשתות מנטה בקיץ וכמובן להכין ממנה קוביות קרח שניתן להוסיף למשקאות קרים. נוסף לכך, שפשוף קוביות הקרח הללו על הגוף, יפעיל את מנגנון הקירור הטמון במנטול. ניתן לחלוט את המנטה, לקצוץ אותה לסלט ולשאוף אותה בנשימה.

חליטות שמש לקיץ

כן יש דבר כזה! חליטות צמחים על ידי חום השמש שמספקות טעם עדין וערך בריאותי רב.

איך משתמשים? מוציאים לשמש בבוקר כלי זכוכית ובו 2 ליטר מים וחופן לואיזה ולימונית טריות. ממתינים עד אחר הצהריים ומכניסים למקרר, בדרך זו החליטות עוברות חימום איטי על ידי השמש בלי לפגוע ברכיבים הפעילים שיש בחליטות כמו אנזימים וויטמינים. מוסיפים המון קרח ושותים לרוויה. בשיטה זו ניתן להכין שתייה קרה בשילוב צמחי חליטה טריים או יבשים מסוגים שונים.

שותה מים  (צילום:  Africa Studio, shutterstock)
יש לכם שמש | צילום: Africa Studio, shutterstock

אבטיח קר עם סומק

אבטיח מכיל פיגמנטים אדומים הנקראים קרטנואידים הנחשבים נוגדי חמצון חזקים. על ידי אכילת אבטיח ניתן להשיג ליקופן, בטא קרוטאן (חומר מוצא לוויטמין A), הרבה ויטמין C, קומפלקס ויטמיניB , לוטאין וכן מגוון מינרלים שהאבטיח יונק מהאדמה, אשלגן, ברזל, סידן, מגנזיום ועוד. לכאורה אבטיח מכיל המון סוכרים זמינים ונחשב לפרי שכדאי להגביל באכילה (כוס קוביות אבטיח חתוכות מכילה 40 קלוריות), אולם כשמנסים להבין לעומק - האבטיח מתגלה כאוצר. באבטיח כמות עצומה של מים, ויחד עם מתיקות ואנרגיה זמינה נמוכה יחסית, אכילת האבטיח תספק תחושת רעננות פיזית ומנטלית. האבטיח גורם לסירקולציה בגוף ותחושה של התקררות, בעוד הסומק מרחיב כלי דם ועוזר למפל החום לצאת החוצה, וכך הצמחים משלימים זה את זה בקירור הגוף וגם בטעמם. 

אבטיח (צילום: Boiarkina Marina, Shutterstock)
הביאו את הסומק | צילום: Boiarkina Marina, Shutterstock

צמח האסטרגלוס

צמח האסטרגלוס מסייע בחיזוק התמודדות הגוף עם תנודות במזג האוויר. הוא מחזק ומרפא את הגוף, מאזן את מערכת החיסון ואת שרירי הלב, מגביר את התפוקה הלבבית ומחזק את הרקמה הרירית (במערכות העיכול והנשימה) על ידי חיזוק יכולת העיכול והספיגה. האסטרגלוס הוא צמח אנטי סטרס מובהק שממריץ באופן עדין את מערכת העצבים, משפר את מצב הרוח, עוזר למערכת ההגנה של הגוף (ה-wei qi) ומרגיע את הנפש.

איך משתמשים? על פי השימוש הסיני המסורתי, מכינים ציר מרק אסטרגלוס, מבשלים את הירקות שורש כציר במשך 4 שעות בבישול איטי על אש נמוכה ומוסיפים את השורש למרק הירקות. בשימוש המערבי, משתמשים במרתח – מרתיחים כפית מהשורש בכוס מים חמים למשך 3-6 דקות. 

עוד ב-mako בריאות:

>> "אם אתם רואים את הסימן הזה, תיבדקו במהירות"
>> משרד הבריאות: היזהרו משימוש בתבלינים האלה
>> רוב הנשים לא יודעות שהדבר הזה גורם לסרטן שד

מתכון לשלגונים טבעיים ומרעננים

מה צריך

 120 גר' חליטת פירות יער/סיידר תפוחים/ חליטת פומלה מלון/ חליטת תות - פשוט בוחרים את הטעמים שאתם והילדים אוהבים.
מים חמים

כוסות חד פעמיות או תבניות לקרטיבים

מקלות ארטיק (ניתן להשיג בחנויות יצירה) או כפיות חד פעמיות.

View this post on Instagram

A post shared by Laureen Maison Margaret (@unseizeoctobre) on

מה עושים

משרים את החליטה במים חמים למשך 10 דק' (כף חליטה על כוס מים),

לאחר שהפירות התרככו מוזגים לכוסות פלסטיק ומניחים במרכז מקל ארטיק. למי שאוהב ניתן להכניס גם פירות מהחליטה.
מקררים מעט ומכניסים למקפיא למשך לילה.
בבוקר - הרי לנו שלגונים טבעיים ומתוקים במגוון צבעים וטעמים. 

 

* המידע באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים"בבית לחם הגלילית. טל': 04-9533405