אף על פי שמדובר באחת משיטות הטיפול העתיקות והמוכרות, עדיין לרפלקסולוגיה יש קונוטציה של "עיסוי נעים ברגליים". אבל למעשה מדובר בתחום אבחוני מהמדויקים שיש ברפואה המשלימה (הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הרגשי) ומעל לכל, דרך הרגליים ניתן להשפיע על הגוף כולו ולטפל במגוון רחב של מקרים. הנה כמה מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ.

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

רפלקסולוגיה זה עיסוי ברגליים

הקונוטציה של מרבית האנשים לרפלקסולוגיה זה עיסוי כפות רגליים בתאילנד, אבל רפלקסולוגיה היא הרבה מעבר לזה. החלק העיקרי ברפלקסולוגיה זה האבחון – לכל סימן ברגל יש משמעות. בעזרת סימנים אלו ניתן לאבחן מצבים פיזיים ורגשיים. הטיפול עצמו נעשה דרך עיסוי ולחיצות. העיסוי יכול להיות עדין או נמרץ, הלחיצות יכולות להיות שטחיות או חודרות. הטכניקה מותאמת למצבו של המטופל ולתוצאה אותה אנו מבקשים להשיג.

אסור לטפל בנשים בהיריון

לא רק שמותר, אפילו רצוי. ניתן לטפל ברפלקסולוגיה החל מהשבועות הראשונים להיריון. ניתן לסייע בכל השלבים – החל מהבחילות, כאבי הגב, עייפות, חרדות ועד לזירוז לידה במקרה הצורך.
למעשה, רפלקסולוגיה ידועה כאחת משיטות הטיפול היעילות במקרים של קשיי פוריות.
אין שום מניעה לקבל טיפולים במהלך ההיריון, הטיפול מותאם לכל שלב והאתגרים שלו.

אישה בהיריון (צילום: shutterstock By Roman Samborsky)
כן, גם בשבילך | צילום: shutterstock By Roman Samborsky

אסור לטפל בחולי סרטן ובזמן מחלה פעילה

אפשר, מותר ורצוי. יש המון מחקרים בעולם על יעילות הטיפול לחולי סרטן. כמעט בכל מחלקה אונקולוגית ניתן למצוא מטפלים בתחום. הטיפול ניתן במקביל לטיפולים הקונבנציונאלים ויכול להקל משמעותית על תופעות הלוואי איתן מתמודד החולה החל מבחילות, עייפות, נימול בגפיים, כאבי בטן, הפרעות שינה ועוד.

רפלקסולוגיה זה טיפול דרך הרגליים

נכון חלקית. האבחון הרפלקסולוגי מתבצע דרך הרגליים וכך גם רוב הטיפול אבל רפלקסולוגיה מטפלת גם דרך כפות הידיים. באילו מקרים? כאשר לא ניתן מאיזושהי סיבה לגעת בכפות הרגליים, במצבים רגשיים, כאשר רוצים לטפל במע' עליונות (כאבי ראש, קשיי נשימה), במקרים של קטועי גפיים תחתונות ועוד. הטיפול דרך כפות הידיים לא פחות יעיל מאשר דרך הרגליים.

עוד ב-mako בריאות:
>> הפעילות הזאת יכולה להגן עליכם מפני הקורונה
>> המזון הזה מוריד את מפלס החרדה ומעלה את מצב הרוח
>> חוקרים: תרופה קיימת יכולה לחסום את הנגיף

רפלקסולוגיה מטפלת רק בכאבים בכפות הרגליים

ממש לא. רפלקסולוגיה אמנם מטפלת דרך הרגליים אבל משפיעה על כל הגוף ולכן היא יכולה לסייע במגוון רחב של מצבים החל מכאבי ראש, הפרעות במע' העיכול, הפרעות שינה ועד בעיות פוריות.
כאבים בכפות הרגליים והשוקיים יכולים להיות בגלל מגוון סיבות החל מעודף משקל ועומס על הרגליים, כאבים כתוצאה מדפורמציות ומבנה כף הרגל, דלקות, שברי מאמץ ועוד. אלו כמובן ממש לא המקרים היחידים שניתן לעזור בהם.

אפרת עקיבא היא ראש תחום רפלקסולוגיה במכון וינגייט, בעלת קליניקה לטיפול והקלה בכאב כרוני ואקוטי