מדובר באחד הטרנדים המוכרים ביותר כבר שנים רבות – נשים מורחות שמן קיק על הגבות, כי מישהו אמר להן שזה מעודד צמיחה של שיער. האם זה באמת מבוסס על אמת מוצקה או שמדובר בעוד טרנד טיפוח שאמור לעשות טוב בכיס למי שמוכר לנו את המוצר?

"שמן קיק Castor Oil, נקרא כך מכיוון שהוא מופק מצמח הקיקיון", מסבירה אורטל ברובין-חן, נטורופתית N.D רכזת תחום הנטורופתיה בכללית רפואה משלימה. "הוא מכיל חומצה ריצינולאית המסוגלת לחדור את שכבת העור החיצונית ולכן יש לו שימושים קוסמטיים רבים. למרות העובדה שברפואה המסורתית נעשה בו שימוש כבר שנים רבות, אין עדיין הצטברות עדויות מחקריות משמעותיות באשר ליכולתו לעודד הצמחת שיער או ריסים, וכיום הגישה הרפואית והמחקרית היא בבחינת 'אם לא יועיל - לא יזיק'". במילים אחרות - אם אתם מעוניינים לרכוש אותו לנסות, בהחלט תוכלו לעשות את זה (רק אל תשכחו לספר לנו אם זה עבד לכם).

 

 

אגב, מציינת ברובין-חן כי שמן קיק נחשב גם כמאיץ של פעילות המעיים ומערכת העיכול, ולכן יש נשים שמשתמשות בו לצורך השראת לידה. "הרעיון הוא שפעילות המעיים המואצת תייצר גם פעילות רחמית. כמי שמלווה לידות, אני לא ממליצה על הפרקטיקה הזו. לידה שמתחילה בשלשולים עזים, עשויה להוביל את היולדת להתשה ואף להתייבשות".

אין עבודות מחקר שתומכות בטענה שהשמן אכן מצמיח שיער

כמו כן, היא מעלה תהייה שכדאי להתעכב עליה רגע – "העובדה ששמן קיק משמש גם כמסיר איפור גרמה לי לתהות איך הוא לא מגביר כך את צמיחת שיער הפנים". את השאלה הזאת הפנינו לד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור והמנהלת הרפואית במכבי אסתטיקה, שענתה: "באופן כללי, כמו כל שמן, גם שמן הקיק מסיר איפור ומרכך את העור. לגבי צמיחה - אין עבודות מחקר שאכן תומכות בכך. שמן קיק ידוע משחר ההיסטוריה כמסייע לריכוך השיער כיוון שהוא עוטף את זקיק השערה. אני כרופאת עור לא הייתי ממליצה עליו לשימוש טיפולי".