אחד הדברים האהובים ביותר על הקהל הישראלי בעונת הקיץ, זה ללכת לים ולתפוס קצת צבע. אבל בפועל, ישראל ממוקמת במקום השני והלא מחמיא בטבלת שעור סרטן העור העולמית - שנייה אחרי אוסטרליה.

למעשה, שיזוף הוא אחת הפעולות המזיקות ביותר שאתם יכולים לעולל לעור שלכם. קרני השמש פוגעות בעור במספר דרכים: הן מובילות לשינויים פיגמנטרים המתבטאים בהיפר-פיגמנטציה או בהיפו-פיגמנטציה (הופעה של כתמים לבנים על הפנים, הצוואר, המחשוף ועוד). בנוסף, הן גורמות להרחבה של כלי הדם (קופרוז), לכתמים חומים בצבעים שונים, לנגעים יבלתיים והחמור מכל – לסרטן העור. אגב, לעיתים הנזק שנגרם לעור שלנו מתבטא לאחר שנים רבות מהחשיפה. מערכת החיסון העורית בחשיפה לשמש נכנסת למצב לא פעיל וזה חושף אותנו לנזקים עתידיים בעור שנים לאחר חשיפה.

אישה משתזפת במכון שיזוף (צילום: Fuse, Thinkstock)
הסכנה קיימת גם במיטות השיזוף | צילום: Fuse, Thinkstock

חולים במחלת עור מסוג פסוריאזיס מופנים לקרינת שמש מרוכזת במסגרת טיפול רפואי במכון פוטותרפיה, או לים המלח במסגרת טיפול ייעוד. אבל עבור האוכלוסייה הכללית ההנחייה ברורה – יש להימנע מכל סוג של חשיפה לשמש או משיזוף באמצעותה.

האם יש דבר כזה שיזוף בריא?

אם בכל זאת חשקה נפשכם בעור ברונטי, האופציות העומדות לרשותכם מגוונות: שיזוף בהתזה במכון, מיטות שיזוף או תכשירים ביתיים. האם אלה פחות מסוכנים לעור? ובכן, כל עוד מדובר בשיזוף זמני שמושג על ידי מריחת חומר כלשהו או התזתו (כפי שניתן להשיג למשל באמצעות קרם ייעודי או מקלחון שיזוף) – לא צפוי נזק לעור, משום שפעולות אלה אינן כרוכות בחשיפה לקרני השמש המזיקות. משחות משזפות בד"כ עשויות מחומרים של קנה סוכר, לכן ניתן למרוח אותן ללא כל סכנה בריאותית לעור. כדאי למרוח אותן בערך אחת ל-4 ימים כדי להשיג מראה שזוף ויפה. אבל שימו לב: חשוב להמשיך להשתמש במקדם הגנה משום שמשחות אלה אינן מגנות מפני השמש. כמו כן, יש לבחון היטב את הרכיבים ולראות שהם מאושרים ע"י משרד הבריאות. אגב, במקלחון התזה במכון לרוב אפשר להשיג תוצאות אחידות ויפות יותר.

לגבי מכון שיזוף – חשוב לדעת שאף שנדמה לכאורה כי טיפול זה אינו כרוך בחשיפה לקרינה, בפועל הקרינה הנפלטת ממיטת השיזוף מזיקה ומסוכנת ולכן כדי להימנע מפעולה זו.

חשוב לדעת שאין לבצע טיפולים אסתטיים או הזרקות על עור שזוף הניזוק מקרינת השמש, משום שטיפול כזה אינו מחזיק מעמד.

 

הכותבת היא ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור אסתטית