מסרומים וקרמים, דרך טיפולים מגוונים ועד לפרוצדורות כירורגיות – תעשיית היופי מציעה שפע של פתרונות שאמורים לעזור לנו להשיג עור חלק ומתוח יותר. לאחרונה הופיע ברשתות טרנד חדש - שימוש בזרעי פשתן שמציע חלופה טבעית לבוטוקס. מדובר ברכיב עשיר בחומרי ההזנה שמעוררים ייצור קולגן, משפרים את בריאות העור ולפי הנסיינים הנלהבים – גם מפחיתים קמטים.

המשפיענית ויקטוריה בניטז למשל, הדגימה לאחרונה איך משתמשים בזרעי הפשתן כתחליף לבוטוקס: היא ערבבה אותם עם מים ולאחר מכן מרחה את התערובת על עור פניה ועיסתה אותם. כך עשתה גם בשיער ראשה. בניטז התחייבה בפני עוקביה כי התערובת מסייעת לייצר קולגן, וכי מדובר בתערובת עשירה בתכונות אנטיאייג'ינג - האומנם?

יתרונות הפשתן מול חסרונות הבוטוקס

נתחיל מהסוף: לעומת בוטוקס שמורכב מסוג של רעלן, זרעי הפשתן עשירים בתכונות מזינות. מומחים רבים טוענים כי מסכות פנים של זרעי פשתן טובות לעור, כיוון שהן עשירות מאוד בסיבים השומרים על הלחות ומשפרים את נראות העור. זרעי הפשתן מכילים חומצות שומן אומגה 3, ובייחוד חומצה אלפא-לינולנית (ALA). לאומגה 3 יש תפקיד חיוני בשמירה על עור בריא וביצירת קולגן המספק לעור גמישות וגמישות, מה שבפועל מסייע להפחית מראה הקמטים והקמטוטים.

מעבר לכך, הם הם גם מקור טוב לוויטמיני B, כולל B1 (תיאמין), B2 (ריבופלבין), B3 (ניאצין), B5 (חומצה פנטותנית) ו-B6 (פירידוקסין). ויטמינים אלו תורמים לגוון עור אחיד, להפחתת אדמומיות ולתהליך ההתחדשות הטבעי של העור; וכן כמקור עשיר לוויטמין E, נוגד חמצון עוצמתי המסייע בהגנה על העור מפני מתח חמצוני הנגרם על ידי גורמים סביבתיים כמו קרינת שמש וזיהום אוויר. בנוסף, הם מכילים מגנזיום החיוני ללחות העור, ובברזל המסייע בשיפור זרימת הדם והזנת תאי העור. שני המינרלים הללו תורמים לעור בריא, ומסייעים לו להיראות במיטבו.

@tal.hatuka תוך 5 דק ויש לי בוטוקס מוכן ✨ #בוטוקס #פשתן #טרנדים ♬ Prada (feat. D-Block Europe) (Acoustic Version) - cassö & RAYE

לעומת זאת, הבוטוקס מופק מהחיידק Clostridium botulinum, והוא פועל על ידי שיתוק זמני של שרירי הפנים. כך הוא למעשה מפחית את הופעת הקמטים. השימוש בו אינו חף מתופעות לוואי אפשריות כגון: נפיחות, צניחת עפעפיים או מראה לא טבעי. במקרים קיצוניים יותר, הוא עלול לגרום לזיהומים או לתגובות אלרגיות חמורות. יתרה מכך, השפעות הבוטוקס זמניות בלבד, והן מחייבות טיפולים תקופתיים יקרים יחסית כדי לשמור על התוצאות.

בוטוקס (צילום:  RossHelen, shutterstock)
בוטוקס - לא חף מתופעות | צילום: RossHelen, shutterstock

למרות כל האמור, חשוב לציין כי הדעות לגבי שימוש בו כתחליף לבוטוקס – חלוקות. לכן, כדאי לזכור שבהקשר זה מדובר בעיקר בטרנד, אבל בכזה שבהחלט לא מזיק לנסות.

שימו לב - כיוון שהעור של כל אחד ואחת הוא ייחודי, חשוב לבצע מבדק ובשלב ראשון למרוח את התערובת באזור קטן לפני שמורחים אותה על כל הפנים והשיער.

ומה אומרים רופאי העור בנושא? ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור והמנהלת הרפואית של מכבי אסתטיקה טוענת כי "לזרעי פשתן יש יתרון מסוים באכילה כמו גוג'י ברי וכל הסופרפוד למיניהם. יש להם חומרים אנטי אוקסידנטים. לזרעי צ'יה ופשתן יש אפקט מיטיב על המעיים והם גורמים לתחושת שובע כאשר אוכלים אותם, אך אם נשתמש בזרעי הפשתן בתור אבקה בתוך קרם אין להם אפשרות לעשות שום פעולה דומה לפעולה של בוטוקס. הפעולה שעושה הבוטוקס היא בעצם פעולה הגורמת להפחתת ההולכה החשמלית בין עצב לשריר. בעומקים הללו, אף משחה לא מצליחה להגיע אם היא לא מוחדרת באמצעות חשמל או הזרקה. זאת אומרת שגם אם זרעי הפשתן הם טרנד שנותן איזשהו אפקט לעור הפנים - אני קוראת לזה "אפקט סינדרלה", זה ייגמר באותו אפקט לזמן קצוב. לא הייתי שמה את זה בתור קרם אלא אם למישהו בא לנסות טרנדים למיניהם של סופר-רפוד. ברמת ההוכחה, אין לטרנד זרעי הפשתן שום אפשרות להגיע לרמה של בוטוקס או דומיו".

הכותבת היא עינב בורשטיין, יועצת ומנחה לתזונה טבעית ואורח חיים בריאלאינסטגרם של עינב