העולם נחלק לשניים: אלו שמתעסקים בשיער שלהם מדי יום ואלו שיוצאים מהבית מבלי להעביר אפילו ויש של מסרק או מבט חטוף למראה. לא משנה לאיזו קבוצה אתם משתייכים - הכתבה הבאה רלוונטית לכולם כי מסתבר שהשיער שלנו הוא ראי למצב הבריאותי שלנו ואם נקדיש לו רגע, הוא ישיב לנו תובנות. מחקרים מראים כי שינויים במרקם השיער, בעובי השערה או במראה שלה עלולים להיות סימנים של מצבים בריאותיים שונים ומגוונים. 

"ע"פ הרפואה הסינית וההודית משתמשים בסימני הגוף כמו שיער כדרך לאבחן מצבים שונים וגם המדע עוסק בזה לא מעט", אומר לנו הנטורפת יגאל קוטין. "שערה גדלה במשך כשנתיים עד 6 שנים ויש המון כלי דם שמזינים שערה, כך שלמעשה כל מה שקורה לגוף - משפיע על השיער. בין אם זה סטרס, תרופות, מצבי חולי - בסוף הכל מגיע דרך הדם לזקיק השערה ולשיער. היום יש אפשרות לבחון מה מצב הגוף דרך קבוצה קטנה של שיערות באמצעות בדיקות מעבדה מיוחדות". הנה כמה מתסמיני השיער שמומלץ לסמן לידם כוכבית. 

  1. השיער צומח מאוד לאט? אולי חסר לכם ברזל

    יש תקופות שהשיער שלנו צומח ממש מהר, ויש תקופות שלא משנה מה, הוא פשוט לא. קוטין טוען שקצב צמיחה איטי עלול להיגרם עקב חוסרים תזונתיים. "זה יכול להיות מחסור בחלבון, בברזל, באבץ, באומגה 3 או בוויטמינים בי, במיוחד ביוטין. כמו כן, כדאי לבדוק את מצב פעילות בלוטת התריס. תת פעילות למשל עשויה לגרום לנשירה של שיער או להאטת הצמיחה. אצל נשים חשוב מאוד לשים לב לשינויים הורמונלים. זה יכול להיות בעיתות כמו גיל מעבר, לידות וירידה ברמות אסטרוגן. גם אצל גברים, ירידה בהורמון הגברי טסטוסטרון יכול להשפיע על איכות השערה".

  2. סובלים מנשירה דרמטית? ייתכן ואתם במתח נפשי, טראומה או פוסט קורונה

    נשירה היא מצב שמטריד גברים ונשים כאחד, ובעיקר אם היא עקשנית ודרמטית ויש לכך לא מעט סיבות החל מחוסרים תזונתיים ועד לדלקות. לראייה: תופעה שנראית אצל אנשים שחלו והחלימו מקורונה. "נשירה מהירה ופתאומית יכולה להעיד על מצב של מתח מאוד גבוה או על טראומה", מסביר קוטין. "פעמים רבות נשירה עלולה להיגרם גם ממצבים דלקתיים שיש בגוף או אחרי קורונה, זאת משום שהמחלה גבתה מחיר גבוה מהגוף, מערכת החיסון נחלשה והגוף מייצר פחות אנרגיה". 
  3. השיער נטול ברק? הוסיפו גרעינים, זרעים וביצים לתפריט

    כשהשיער מראה סימני עייפות, כאילו שהניצוץ שלכם הלך לאיבוד לפתע, זה הזמן לעשות בדיקות דם ולוודא מה הגורם הרשמי. "חוסר ברק עלול לנבוע מחוסר בחומצות שומן מסוג אומגה 3, מחסור באבץ או בוויטמין A. תוכלו למצוא זאת במזון: אומגה 3 יש בדגים, אגוזי מלך ופשתן, אבץ יש בעלים ירוקים, ביצים, וזרעים כמו זרעי דלעת או חמנייה, ויטמין A יש בגזר, מנגו וכל הכתומים למיניהם. חוסר ברק יכול גם להיות מאכילה לא טובה או בעיות ספיגה או בעיות במערכת העיכול".
  4. השיער מאפיר? סימן שעלול לבשר על בעיות לב

    "במצבים שבהם השיער מאפיר במהרה וזה לא קשור לגנטיקה -  לרוב הדבר מעיד על מצב סטרס נפשי או גופני שמתמשך. ברוב המקרים מדובר כתוצאה משינויים הורמנליים כמו לידות והנקות, גיל מעבר, ירידה ברמת הטטסטרון, סטרס, תרופות או מצב רפואי. בנוסף, מחקר מצא שאנשים שיש להם בעיות לב כמו טרשת עורקים מאפירים מהר יותר מאנשים רגילים".

    /a>

  5. השיער מתקרזל על דעת עצמו? ייתכן שזו דלקת

    "אם השיער פתאום מתקרזל מעצמו, מומלץ לבדוק מה קרה לזקיק השיער. לרוב מדובר במצב דלקתי שכן דלקת בגוף משפיעה גם על התאים האלו. סיבה נוספת היא עניין הורמונלי שכן התאים האלו מאוד מושפעים מהורמונים".
  6. השיער דק ונוטה להישבר? שימו לב לתזונה

    "כשהשיער דקיק ונשבר, לרוב זו תוצאה של חוסרים תזונתיים: חלבונים, ברזל, בי 12 או ויטמיני בי או אבץ. ניתן להשיג אותם דרך המזון ולאזן את המצב. פעמים רבות, השיער נוטה להישבר ולהיות דק לאחר  דיאטות בזק או דיאטות קיצוניות".

  7. ריח השיער לא נעים? אולי יש לכם שם פטרייה

    חופפים עם שמפו מבושם ועדיין ריח השיער לא נעים במיוחד? במקרה הזה מדובר בעניין של הקרקפת ולא של השיער ולכן יש לבחון את מצב בריאות העור: האם יש שם פטריה או סבוריאה? "הרבה אנשים לא מודעים לכך שחפיפה מוגברת עם סבון בעצם גורמת לשומן הטבעי שעל הקרקפת להתפרק, גם בזקיק השערה יש שומן בריא שמזין את השיער וחפיפה מוגברת לא תורמת לבריאות השיער".
  8. השיער שומני ומלא בקשקשים

    סבוריאה או חוסר בחומצה פוליתשיער שומני ועשיר בקשקשים עשוי להיות ממש מטרד עבור הרבה אנשים, אך מדובר בתופעה נפוצה שאפשר לפתור בעזרת האבחון הנכון. "הסיבה לשומניות יכולה להיות מחסור באבץ חומצה פולית או בי 6, אבל זה יכול להיות גם עניין של פטרייה או סבוריאה, שנראים כמו קשקשים. חשוב לבדוק את הקרקפת ולבחון את מצב התזונה".

    via

  9. התקרחויות פתאומיות? בדקו דלקת או פטרייה

    יש מצבים שבהם פתאום רואים קרחות שונות בשיער, או מקומות בשיער שצומחים יותר מאשר אחרים. "מצבים אלו נובעים לרוב מסטרס, דלקתיות או פטרייה שחשוב לאבחן ולטפל".