סניקרס הן הרבה יותר מנעליים. זה פריט אופנה אייקוני שבעת ובעונה אחת נותן את הטון בסטייל האישי שלנו, מייחד אותנו מול קבוצת השווים ואף אחראי על תמיכה בכף הרגל כשאנחנו בטיול, בעבודה או בדייט. בקיצור, פלא שסניקרס הן פריט חובה בכל מלתחה?

הבעיה מתחילה בזה שאותן נעלי סניקרס שאנחנו כל כך אוהבים ואוהבות גם נחשבות לאחד המוצרים המושמצים בתעשייה. הסיבה פשוטה: צרכן שרוכש נעלי סניקרס של חברה גדולה משלם סכום ש-70% ממנו מועברים לכיסוי עלויות פרסום ושיווק ורק 30% למימון חומרי הגלם ותהליך הייצור. כמו תמיד, מי שהכי מפסידים מזה הם עובדי המפעלים וב-2022 כבר אי אפשר להמשיך להיות אדישים לזה.

אבל עכשיו זה עומד להשתנות: מותג ההנעלה הצרפתי VEJA (בפורטוגזית "לראות") חורט על דגלו את השקיפות. החל מהפועל בפס הייצור, דרך חומרי הגלם ועד שרשרת האספקה לחנויות, ב- VEJA משקיעים משאבים בשיפור בלתי פוסק של המוצרים וכך מעניקים לנו לראשונה אופנה נגישה, חברתית ואקולוגית. וחכו שתשמעו איך הכל התחיל.

ווג'ה 2  (עיצוב: סטודיו בילדריש)
עיצוב: סטודיו בילדריש

מאחורי הקלעים של עולם הנעליים

חברת VEJA נולדה בזכות חוויה אישית של שני יזמים צעירים, סבסטיאן קופ ופרנסואה-גיסליין מוריליון, שהיו בני 25 בזמן שהגיעו בשנת 2003 לביקור במפעל נעליים בסין. בזמנו עוד חלק הצמד משרה בחברת אופנה צרפתית גדולה, אז כחלק מהתפקיד הם נדרשו לבצע ביקורת ואף שהו מספר ימים בסביבת העובדים הזוטרים.

הביקור התנהל לגמרי כרגיל, עד שהאורחים מפריז ביקשו לראות את אזורי השינה של הפועלים. הם נתקלו בהתנגדות, לא ויתרו ואז גילו את האמת: מגורים צפופים והיעדר תנאי מחיה נאותים. באותו רגע הם החליטו לצאת לדרך עצמאית, שתתמוך בסחר הוגן ותתבסס על עבודה ישירה מול חקלאים ויצרנים ברחבי העולם.

בנוסף, במקום לייצר מוצר חדש, הם שמו להם למטרה "לפרק ולהרכיב מחדש" מוצר קיים – ועוד כזה שהתדמית האקולוגית שלו לא משהו בכלל, בלשון המעטה - נעלי הסניקרס.

ווג'ה 3  (עיצוב: סטודיו בילדריש)
עיצוב: סטודיו בילדריש

פחות פרסום – יותר קיימות

בתחילת דרכם, היזמים מאחורי VEJA ויתרו כמעט לגמרי על עלויות הפרסום והעדיפו להשקיע כמעט פי 5 בעלויות הייצור בהשוואה למותגים אחרים. את ההפרש הם ניתבו ליצירת שינוי בכל אחד משלבי הייצור של הנעליים, כך שהתוצר היא מוצר אופנתי שמתחשב גם בסביבה וגם בכוח האדם שאמון עליו.

דגמי VEJA השונים מיוצרים כיום בברזיל ותחת סטנדרטים מוקפדים וגבוהים של בקרת איכות, אקולוגיה וקיימות. בברזיל כבר יש את כל חומרי הגלם הנדרשים לצורך ייצור נעלי סניקרס, כך שמלכתחילה מצמצמים את הצורך בשינוע ומונעים זיהום אוויר.

על הדרך, עובדים ב- VEJA רק מול מפעלים שמגנים על זכויות העובדים ואף משתפים פעולה עם קואופרטיבים של יצרנים קטנים ועמותות חברתיות במטרה לשקם את הכלכלה באזורי העוני במדינה.

ווג'ה 4  (עיצוב: סטודיו בילדריש)
עיצוב: סטודיו בילדריש

לוקחים את השינוי עוד צעד קדימה

המפרט המלא של דגמי VEJA כולל גומי לנעליים שמגיע מיערות האמזונס, כותנה אורגנית שנרכשה בהתאם לעקרונות של סחר הוגן ואף סוג חדש של בד שעשוי בקבוקים ממוחזרים לאחר איסוף שלהם מרחובות ריו וסאו פאולו. בתקופה שבה כולם מדברים על שינוי אקולוגי, ב- VEJA לקחו את זה צעד נוסף קדימה. תרתי משמע.

ההשקעה השתלמה ומאז 2005 הספיקה VEJA להפוך לסיפור הצלחה בינלאומי ומעורר השראה. כיום נעלי VEJA נמכרות בעשרות מדינות ברחבי העולם ומשווקות בבלעדיות בישראל על ידי סטורי, כאשר חלק לא קטן מהדגמים המיוצרים הם טבעוניים לחלוטין ועם תו תקן מעמותת Vegan Friendly. אז הנה, מי אמר שנעלי סניקרס חייבות לדרוך על מישהו כדי להגיע אלינו לארון?

>>לחצו לרכישה באתר