בעידן שבו המרחק בין המקום שהאוכל שלנו גדל לבין המקום שבו אנחנו אוכלים אותו הולך ומתרחק, התפיסה שלנו כצרכנים את אותו המזון הולכת ומשתנה גם כן. אם יצא לכם לחשוב לאחרונה על ההשפעה הסביבתית שיש לבחירות שלכם בסופר, אתם לא לבד. על פי סקר חדש שפורסם על ידי אחד מיצרני הבשר הגדולים על פני כדור הארץ, לפחות 55 אחוז מכלל צרכני העולם מתייחסים להשפעה הסביבתית של האוכל שלהם ומתחשבים בה בזמן הקניות בסופר.

מי שעומדת מאחורי הסקר המדובר היא ענקית המזון האמריקאית קארגיל, עובדה אירונית למדי בהתחשב בכך שצריכת מוצרי מזון מן החי – אותם משווקת החברה , ובמיוחד בשר ודגים, נחשבת לאחד מהדברים הכי פחות אקולוגיים נכון להיום. למעשה, חקלאות בעלי חיים לתעשיית הבשר, היא מבין התורמים הגדולים ביותר לפליטות גזי חממה מסוג מתאן בעולם. לכן כשחברה כמו קארגיל עורכת סקר צרכני ומוצאת שלמעלה ממחצית מהצרכנים אומרים שיש להם סיכוי גבוה יותר לקנות מזון שאינו פוגע בסביבה, אפשר רק לתהות מה יהיו המסקנות שלהם בהמשך לסקר הזה.

צרכנות 'אקלימית' נמצאת בעלייה

אף אחד לא באמת הופתע כאשר האו"ם קרא בשנה שעברה בדו"ח ה-IPCC להפסיק לאכול בשר למען האקלים, בטח לא בשנה שכללה אסונות אקלים רבים כל-כך בכל רחבי העולם. גם הפאנץ' ליין העגום של סרט הפארודיה עטור הכוכבים של נטפליקס "אל תסתכלו למעלה", על העובדה שאנשים ברחבי העולם מנסים להתעלם מהאיום הגדול ביותר על האנושות וכדור הארץ – לא חמק מתחת לרדאר של מיליוני הצופים. לכן אין זה מפתיע שיותר ויותר צרכנים מבינים את חשיבות הבחירות היומיומיות שהם עושים וההשפעה הסביבתית שלהן, כולל הבחירה של איזה אוכל להכניס לגופנו.

העלייה בפופולריות של מזונות מן הצומח ואלטרנטיבות למוצרי בשר וחלב החלה עוד לפני התפרצות מגיפת הקורונה, ונדמה שכעת הם קיבלו בוסט נוסף. וכך, תאגידי מזון גדולים רבים מחפשים דרכים להפחית את טביעת הרגל האקלימית שלהם, באמצעות שינויים באריזות, אופן ההובלה או ואפילו קווים של מוצרים חדשים לגמרי. השינויים הללו עולים בקנה אחד עם תוצאות הסקר, מהן עולה שלמעלה ממחצית מהאנשים טוענים שיש להם סיכוי גבוה יותר לרכוש מוצר מזון מסוים אם הוא מפורסם כידידותי לסביבה.

הסקר של קארגיל בדק כששת אלפים צרכני סופרים ומכולות מ-11 מדינות ברחבי העולם, כולל ארצות הברית, ברזיל, מקסיקו, סין, בריטניה, הודו, צרפת ואוסטרליה. ממצאי הסקר מוכיחים כי בכל העולם חלה עלייה מסוימת בגישה הצרכנית הבת-קיימא של המזון שלנו. בבריטניה למשל, נרשמה עלייה של 8 אחוזים בהעדפה למוצרים בני-קיימא, ביחס לאותו הסקר שבוצע בשנת 2019. אצל הצרכנים בברזיל ומקסיקו, ההעדפה הזו עלתה בכ-13 אחוזים בין שני הסקרים.

העתיד מבוסס צמחים וגדל במעבדה

ממצאי הסקר החדש מצטרפים לממצאי יצרניות בשר בינלאומיות אחרות, שהרגישו בכיס שלהן את ההעדפה הצרכנית למוצרים ידידותיים יותר לסביבה ולבריאות. כך למשל, תאגידי המזון האמריקאי המתמחה בבשר, JBS Foods, הודיע בסוף השנה האחרונה כי ישקיע 100 מיליון דולרים במחקר ופיתוח בשר מתורבת שגדל במעבדה. השקעות מקיימות מסוג זה צפויות לסייע בבלימת פליטות גזי החממה בתעשיית מוצרי הבשר והחלב, שמחקרים עדכניים מעריכים שהיא אחראית ל-87% מפליטות גזי החממה הקשורים למזון.

דו"חות השוק הנוכחיים צופים כי השוק המבוסס על מוצרים מהצומח יהיה שווה למעלה מ-162 מיליארד דולרים עד שנת 2030. זוהי אולי לא תחזית מהפכנית כשלעצמה, אבל היא מהווה תקדים חדש לחברות מזון גדולות ברחבי העולם, ובעיקר עבור אלו שמתמחות בייצור מוצרים מהחי. כעת רק נותר לחכות ולראות איך ההעדפה שלנו למזון בר-קיימא תשפיע בפועל על חברות המזון המזהמות.