מה הקשר בין חגיגות נובמבר, הועידה בשארם וגל הפיטורים? החיבור הוא בכוח הקנייה שלנו הצרכנים והבחירה החופשית שלנו היכן להוציא את הכסף ועל מה. ועידת האקלים בשארם מדברת על ההשלכות של הצרכנות הפרועה, גל הפיטורים מזכיר את היכולת הכלכלית המוגבלת, ואילו חודש נובמבר מנסה לגרום לנו לקנות כמה שיותר, מהכל. חגיגת הקניות של חודש נובמבר מזכירה לנו שוב עד כמה העולם בו אנו חיים פגיע. מכל נקודה בה עובר המוצר שרכשתם, החל בייצורו וכלה בהשלכתו לפח "בתום" השימוש בו, תמצאו בזבוז משאבים משווע ומסוכן לעתידנו.

יש דרך למנוע את זה. המלחמה הפסיכולוגית מול מאמציהם הבלתי מתפשרים של החברות ואנשי השיווק, בניסיונם לעודד אותנו לרכוש מוצרים שאין לנו באמת צורך בהם, היא רק צד אחד של הסיפור. הצד השני הוא החובה שלנו להחזיר לידינו את השליטה בארנקנו, וזאת מתוך ההבנה העמוקה שאם נמשיך בקצב הצריכה הנוכחי, פשוט לא יישארו לנו משאבים. בואו ניקח אחריות על מה אנחנו קונים ואיך אנחנו משתמשים.

הנה 8 טיפים שיעזרו לכם לקנות באחריות ובאיכות:  

  1. קנו מה שאתם באמת צריכים – האדם המערבי קונה הרבה יותר מוצרים ממה שהוא צריך ונפטר מהם אחרי שימוש מאד קצר. לכן תכננו מראש את הקנייה, בדקו בדיוק מה אתם צריכים, הכינו רשימה, ורק אז היכנסו לבצעה. הימנעו משיטוט באתרים ללא ייעוד ברור, זה גורם להוצאה כבדה ביותר של מוצרים מיותרים.  
  2. קנו מקומי – תמיכה בכלכלה מקומית משמעותית לחוסן שלנו. הקורונה חשפה עד כמה הישענות על כלכלה מחו"ל מסוכנת. אם אנחנו רוצים שתהייה כלכלה בכל הזמנים, זמינה ונגישה לכל, צריך לחזק אותה ולתעדף אותה על פני רכישות חוץ. זה כדאי לאין שיעור. 
  3. רכישות ברשת אינן מגינות על הסביבה – מחקרים מוכיחים שרכישות רבות אונליין מגבירות את הסיכוי שלא תהיו מרוצים, תבזבזו את כספכם לשווא, תתעסקו בהחלפות מיותרות, או שלא תעשו שימוש במוצר. לדוגמה: מוצרים הדורשים מגע ומראה עיניים, שתמונה שלהם לא מספיקה, רכות הבד, גזרות ביגוד מסוימות, תחושת הליכה ספציפית - אל תקנו ברשת.
    החזרת המוצרים הלא מתאימים גורמת לבזבוז משאבים סביבתיים עצום – גזי חממה, זיהום אוויר ודלק מיותר – המצטברים לאפקט סביבתי רחב. זאת בנוסף לשינועים כפולים ואריזות מיותרות שאינן ניתנות למִחזור. אל תגידו לעצמכם זה זול ולכן מקסימום אחליף/ לא אשתמש. הימנעו מרכישה מהירה והזמינו ברגילה, משלוח ייחודי גורר יותר זיהום אוויר וגזי חממה ובכך פחות ירוק. פשוט רכשו חכם, ועם מוצרים מסוימים חכו לקנייה בחנויות.
    אישה מאוכזבת מקנייה ברשת (צילום: tommaso79, shutterstock)
    קניות ברשת מייצרות יותר פסולת | צילום: tommaso79, shutterstock
  4. העדיפו קנייה מיצרנים קטנים ובינוניים – הקורונה הביאה לקריסה והתדרדרות כלכלית של הרבה מאד יצרנים קטנים ובינוניים שבשל המגבלות לא הצליחו לשרוד. הכלכלה המקומית שלנו נשענת על המגוון ועל העסקים הללו. תמכו בהם לפני תמיכה בגדולים. 
  5. העדיפו עסקים עם ערכים מקיימים – חפשו יצרנים עם ערכים מקיימים כמו: חומרים שעומדים בתקן ירוק, חסכוניים באנרגיה, שאינם עושים שימוש בכימיקלים מסוכנים, שלא מבוססים על משאבים מתכלים/ ממשאבים ממוחזרים, ללא אריזות מיותרות, שיכולים לשמש לזמן רב ולא חד פעמיים.  
  6. הפחיתו כמות אריזות – הימנעות או הפחתת אריזות לא נחוצות יכול לחסוך חומרי גלם מהגעתם לפח. הדבר יכול לסייע בהפחתת כמות הפסולת. 
  7. לפני הקנייה בדקו אם יש לחברים/משפחה/קהילה מי שימסור מוצר זה – יש מוצרים שנשמח לקבל ממישהו אחר ולאו דווקא צריכים חדש. בדקו אם מישהו מהסביבה היה רוצה להעביר, אנשים שמחים להוציא דברים לא נדרשים מהבית, בייחוד כיום כשאנו מבלים שעות בביתנו. הדבר יכול לחסוך קנייה מיותר והוצאה לא נדרשת.
  8. על כל קנייה הוציאו משהו לא נחוץ ותרמו – על כל מה שקניתן חדש נסו להוציא משהו אחר ולתרום אותו, לטובת מעגל הנכנסים החדשים לעוני.

הכוח לשנות את המצב נמצא בידיים שלנו הצרכנים, אם קונים תדאגו לעשות זאת כמה שיותר חכם, אחראי ומודע. לצרוך איכות על פני כמות, עסקים מקומיים וקטנים, ובגדול - לבחור איך להשקיע את הכסף שלנו.

חיתוכים 270622 - מיכל ביטרמן (צילום: שחר תמיר)
צילום: שחר תמיר

הכותבת היא מנכ"לית ומייסדת ארגון The Natural Step ישראל ומומחית לקיימות