mako
פרסומת

בעקבות המס: ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד־פעמיים

לקראת חג הפסח, המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני חברת סטורנקסט, לפיהם חלה ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד־פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר האחרון, בהשוואה לחודש יולי, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס על מוצרי פלסטיק חד־פעמי

מערכת mako green
מערכת mako green
mako green
פורסם:
אישה קונה כלים חד פעמיים בסניף אושר עד בגבעת שאול
A woman shop for disposable plastic tableware in Osher Ad Supermarket branch in Givat Shaul, Jerusalem, October 27, 2021. Photo by Yonatan Sindel/Flash90 | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
הקישור הועתק

ב-1 בנובמבר 2021 נכנס לתוקפו המהלך שהוביל המשרד להגנת הסביבה שיתוף משרד האוצר ורשות המיסים, והוחל בישראל מס קנייה על יבוא וייצור של כלים חד־פעמיים המכילים פלסטיק. כעת חושפים נתוני החודשים האחרונים, שנאספו על ידי חברת סטורנקסט, כי מאז החלת המס, חלה ירידה של כ-50 אחוז ברכישות כלים חד־פעמיים ברשתות השיווק, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות, זאת בהשוואה להיקף צריכת החד"פ בתקופה שקדמה לפרסום כוונת הממשלה להטיל את המס.

בחודש יולי האחרון, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס, עמד היקף מכירות הכלים החד־פעמי על כ-486 אלף יחידות, בחודש פברואר, כשלושה חודשים לאחר החלת המס עמדו המכירות על כ-232 אלף  – כלומר, ירדו בחצי. בחודשים האחרונים, לפי נתוני סטורנקסט, המגמה נשמרת. 

במשרד להגנת הסביבה סבורים כי נדרש עוד זמן כדי לאפיין את המגמה ארוכת הטווח ולבחון את כלל השוק, ומובילים במקביל צעדים נוספים להפחתת הצריכה של כלים חד פעמיים. ביניהם, לצד המיסוי, המשרד מעניק תמיכה תקציבית לרשויות בסכום של כ-45 מיליון שקל לרכישת מדיחי כלים לגני ילדים והוצאת הכלים החד פעמיים מהגנים, ואלפי גנים ברחבי הארץ נכללים בתוכנית זו. 

בנוסף, מסייע המשרד להגנת הסביבה לרשויות המקומיות בכל הנוגע לתחום פסולת הפלסטיק,ומעודד רשויות וערים לאסור שימוש בכלים חד פעמיים בשטחים ציבוריים ובחופים שבשטחן. על פי סקר ניקיון המרחב הציבורי שערך המשרד ב-80 רשויות, עולה כי 56% מהפריטים המלכלכים את המרחב הציבורי הם מוצרי פלסטיק חד פעמיים.  הפסולת תופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות הניקוי ופינוי הפסולת וגורמת לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי.

על רקע הפעילות לטובת הפחתת נזקי פסולת הפלסטיק החד-פעמי, יצאו במשרד להגנת הסביבה בקמפיין הסברה לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), בכיכובה של השחקנית ניב סולטן. מטרת הקמפיין היא לעודד שימוש בכלים רב פעמיים במקום צריכה של כלים חד פעמיים לנוכח הנזקים לסביבה הנגרמים משימוש בהם. 

פרסומת

לקראת ליל הסדר וימי חול המועד פסח, המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להימנע משימוש בכלים חד פעמיים במהלך ארוחות החג ובעת היציאה לטיולים ולבילויים בטבע. "מהלך הגמילה מפלסטיק חד-פעמי שהמשרד מוביל בשנה האחרונה מתחיל להראות תוצאות. נתוני הצריכה ברשתות השיווק בחודשים האחרונים מעודדים, ומצביעים על שינוי כיוון. גם בליל הסדר, גם כשמארחים הרבה אנשים, אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים. אני קוראת לכולן ולכולם להצטרף למגמה, ולהימנע משימוש בחד פעמי בחג הפסח ובכלל, לטובת בריאות הציבור ושמירה על הסביבה" אמרה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג.