mako
פרסומת

בהשקעה של 25 מליון שקלים: מפעל מחזור ראשון מסוגו למחזור מזגנים

תאגיד מ.א.י ואלקטרה השיקו מפעל ראשון מסוגו בישראל אשר יטפל בכל שנה בכ-100 אלף מזגנים ומקררים, מהם ימוחזרו גזי הקירור המזיקים (CFC ו- HFC) ויופקו חומרי גלם איכותיים לייצור מוצרים חדשים. המפעל צפוי להפחית כמיליון טון CO2 בשנה, היקף השווה לחמישית מפליטות גזי החממה מפסולת בישראל, וכמחצית מהגידול השנתי בפליטות CO2 הכוללות בישראל

mako green
פורסם:
טנכאי מזגנים מתקנים מזגן
אילוסטרציה: sutipong, shutterstock
הקישור הועתק

משבר האקלים, החום הכבד ותופעות מזג אוויר חריגות שבאים בעקבותיו, השהות הממושכת בבתים וסגירת הטיסות לחו"ל בעקבות משבר הקורונה, הובילו לעלייה עצומה בהיקף רכישת מזגנים ומוצרי קירור בישראל. תדיראן ואלקטרה בלבד דיווחו על מכירה משותפת של 15 אלף מזגנים בממוצע ביום, זינוק של 400% ביחס ליום ממוצע בקיץ הקודם. אך מעטים יודעים שמזגנים שאינם ממוחזרים מובילים לנזקים סביבתיים אדירים - מזגן אחד שאינו ממוחזר שווה בנזקו הסביבתי לנסיעה ברכב של כ-55,000 ק”מ!

לאחרונה הושק בישראל המפעל הראשון למחזור מזגנים ומקררים באזור שדרות, בשותפות עם חברת אלקטרה, קבוצת אולטרייד ותאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית הפועל מטעם המשרד להגנת הסביבה, ויחל לפעול בקרוב. המפעל יהפוך את ישראל למובילה עולמית במחזור מקררים ומזגנים, עם תרומה משמעותית למאבק בההתחממות הגלובלית ולצמצום הפליטות של גזי חממה. לדברי אמנון שחרור, מנכל משותף בתאגיד מ.אי: "השותפות בין הצדדים במיזם מציגה לראשונה בישראל פתרון סביבתי מלא וייחודי של כלכלה מעגלית, תוך חשיבה מתמדת על בריאות הציבור ועמידה ביעדים הסביבתים של מדינת ישראל- החל משלב יצור המזגן, שיווקו לבית הלקוח והחזרת המוצר הישן למיחזור סביבתי, המניב לבסוף חומרי גלם החוזרים לתחילת המעגל בייצור מזגנים חדשים ותיקונם."

מפעל מיחזור מזגנים: טקס החתימה על הקמת המפעל
צילום: תאגיד מ.א.י

למרות הקמת המפעל, נזקי הפסולת האלקטרונית עדיין מהווים איום סביבתי משמעותי. 70% מהפסולת הרעילה בישראל מקורה במוצרי חשמל, כפי שמסביר שחרור: "תרבות הצריכה של מוצרי חשמל הגיעה לממדים מפלצתיים, והפכה את הפסולת האלקטרונית לאויב הסביבתי המסוכן ביותר. בשנים האחרונות גדלה הצריכה למוצרים חשמלים ודיגיטלים מבלי להתיחס להשפעות הסביבתיות של בולמוס הצריכה, מה שמוביל לנזקים סביבתיים בלתי הפיכים, ומחייב את כולנו לשינויים מהותיים בהרגלי הצריכה. מחויבותינו היא לדאוג למחזור המוצר הישן, לפני שאנו רוכשים מוצר חדש."