מהדוח שפרסם אתמול שירות התעסוקה הישראלי עולה כי ככל שעולה הגיל, כך קשה יותר למצוא עבודה בישראל. בקרב בני 35-44 אחוז ההשמות הוא 26.8%, בקרב שני 45-54 הוא כבר צולל ל-23%, ומשם ממשיך ויורד.

אבל יש מי שלא חיכתה לדוח הזה, ובשונה לחלוטין ממה שהוא מציג מוצאת שדווקא בגילאי 45 ומעלה בא לידי ביטוי מלוא הפוטנציאל השיווקי והמקצועי של אנשים. מבחינתה של רוני פיבלוביץ, זה בדיוק הגיל שבו שווה להשקיע, וכך היא הקימה את חברת Future – גוף המקדם יזמות עתירת ניסיון.

בשנה שעברה פיבלוביץ, רק בת 35 בעצמה, יצאה לדרך עם תכנית שמטרתה לתת ליזמים כלים שיווקיים ועסקיים כדי לפתח סטרטאפים מצליחים. השנה תפעל התכנית תחת  קרן מיראז', שמקיימת כבר חמש שנים תחרות ליזמים בגילאי 45 ומעלה. יחד עם הקרן, ובשיתוף גופים שונים ובהם פייסבוק ישראל, פותחה Merage Future 45 – תכנית האצה שיווקית המיועדת לסטארטאפים שהוקמו על ידי יזמים בגילאי 45+, שמבססים את הרעיונות שלהם בין היתר גם על סמך ניסיון חיים וניסיון מקצועי, שמסייעת למי שכבר יש לו רעיון לשווק ולפתח עיסקית את הסטארט אפ בצורה יעילה ונכנה.

"התכנית הוקמה כדי לסייע לצמצם את הפערים במעבר מעולם השכירות לעולם היזמות, ולאפשר לאנשים בגילאים מלאי הפוטנציאל ומלאי הידע המקצועי למצות את הידע שלהם ואת הפוטנציאל הגדול שהוא מגלם", רוני מסבירה. "בשנה שעברה יצאו לעולם 11 מיזמים חדשים, שכולם קיבלו דחיפה והתקדמו מאוד בעזרת התכנית, מה שנתן לנו בעצמנו דחיפה  וכיום אנחנו פועלים תחת קרן מיראז' ויכולים להעניק ליזמים שלנו אפילו יותר. בסיום התוכנית תתקיים תחרות בין המיזמים והמנצח יזכה במענק על סך מאה אלף דולר לפיתוח המיזם שתוענק לזוכה מאיש העסקים פול מיראז', מייסד קרן מיראז'".

רוני פייבלוביץ
צילום: רוני פייבלוביץ

היזמים בתכנית עוברים תהליך ליווי של ארבעה חודשים שבמהלכם הם עוברים הדרכות והרצאות מפי אנשי שיווק, מוצר ופרסום מחברות טכנולוגיה מובילות כמו Playbuzz, Culu, Monday ועוד, שחושפים אותם לשיטות, לאסטרטגיות ולכלים יישומיים למימוש הפוטנציאל העסקי שלהם, כדי להביא את המוצר שלהם לחשיפה והצלחה בשווקים. לכל אחד מהיזמים בתכנית מוצמדים שני יועצים, מעין מנטורים שמכונים בוסטרים – אחד מתחום השיווק והשני מתחום ההון סיכון, שמלווים אותם ומסייעים להם לבנות נכון את היסודות הפיננסיים של המיזם ולהכין את עצמם להשקעה.

"הבנתי שיש בזה צורך מטורף"

ארי מנור, בן 53 מהרצליה, הוא אחד היזמים שהשתתפו בשנה החולפת בתכנית של Merage Future. לפני שהקים את הסטארט אפ שלו, עבד בתחום הייעוץ האסטרטגי בעצמו בחברת ZOOZ.

"חיפשתי שעות בגוגל מידע רפואי על חיסון לשפעת עבור הילדים שלי", הוא מספר כשאני שואלת איך הגיע לרעיון. "יש לי תואר שני בגנטיקה, אז אני אמור להבין בווירוסים, אבל הלכתי לאיבוד. לא הצלחתי להבין למה חצי מהרופאים בישראל לא מתחסנים בעצמם לשפעת. לפי מה שקראתי, אם אני לא אחסן את הילדים שלי אני אהרוג אותם, ואם אני כן אחסן אותם – אני אהרוג אותם", הוא צוחק. "חיפשתי מחקרים קליניים, אבל גם בהם ראיתי נתונים סותרים, עד שהגעתי לאיזשהו מקור שמראה נתונים סטטיסטיים על כל המחקרים הכתובים בעולם, אבל כתוב בצורה מאוד מסתורית". בשלב הזה הבין מנור שני דברים. הראשון הוא שאולי מצא תשובה לשאלה שלו, והשני, הוא שיש בידיו בעצם סטארט אפ, כי לאדם הממוצע אין בעצם שום דרך להגיע למידע בצורה פשוטה. התחלתי לבדוק את העניין וגיליתי שבכל עשר דקות מתים אנשים בכמות שיכולה למלא אוטובוס בגלל טיפולים לא מתאימים או מזיקים. הבנתי שיש בזה צורך מטורף".

CureFacts הוא אתר אינטרנט שמספק פלטפורמת רפואה המאפשרת לבדוק עבור כל מצב רפואי אילו טיפולים הם המומלצים ביותר, ואילו מהם חסרי תועלת ומיותרים. הנתונים מבוססים על סיכום סטטיסטי של כל הניסויים הקליניים התקפים, והחברה מספקת את הפלטפורמה הראשונה המבוססת על ראיות מחקריות והיא נקודת מפגש למדע, למטופלים ולרופאים.

"לקורס הגעתי כשכבר היה לנו מוצר אחרי בדיקת שוק במצב קצת יותר מתקדם, רגע לפני ההפצה", מספר מנור. עכשיו נותר לו רק להחליט איך לשווק את הפלטפורמה החדשה החוצה. "התכנית הכינה אותנו לצאת לשוק. פיתחנו גרסת אלפא, והיום היא כבר באוויר עם משתמשים, ואנחנו לפני סבב חו"ל כדי להביא לאתר הרבה יותר מידע והרבה יותר גולשים".

"כמי שמלווה חברות גדולות בשוק הבנתי שאני חייב לעשות את המיזם הזה", הוא אומר. "למרות שיש לי הרבה ניסיון, ואני בעצמי מלווה תכניות כאלו וחברות כמו גוגל, מאוד עזר לי והיה יעיל עבורי לפגוש אנשים מחברות כמו פייסבוק, יזמים ואנשי מפתח. לאנשים מעל גיל 45 בהחלט קשה יותר - זו לא דעה, זו מציאות סטטיסטית, אבל אחד היתרונות בתכנית היה גם שיכולנו להיעזר אחד בשני, בעיקר כי אלו אנשים עם ניסיון".

	  ארי מנור
ארי מנור | צילום: ארי מנור

"נוסעים שרוצים לטוס לחו"ל מפחדים"

יזם נוסף שהשתתף בתכנית הוא מיכאל רז, בן 43 מהוד השרון , שעבד 12 שנים בביטחון באל-על, והוצב במסגרת תפקידו בחו"ל. "שם הרעיון עלה לי לראש,, מספר רז, "חברה מקומית הייתה מסיעה אותנו משדה התעופה למלון, וראיתי שתיירים עומדים ומחכים. אז שאלתי את עצמי אם אני יכול לסדר את המענה לאותם התיירים בנושא ההסעות", הוא אומר. "נוסעים שרוצים לטוס לחו"ל מצד אחד מפחדים הרבה פעמים ממוניות ותחבורה ציבורית, ומצד שני לא יודעים איך  להזמין שירות הסעות בעצמם".

כך נולד ריידר – אתר להזמנה של הסעות בכל העולם, שבו, בדיוק באותו אופן שמזמינים מראש מלון וטיסה, אפשר לתאם מראש נסיעה בטוחה משדה התעופה למלון, ללא דאגות מיותרות, ולדעת מראש איזו מונית או הסעה מזמינים ומה יהיה מחיר הנסיעה. "בצורה הזו כל ספקי ההסעות יכולים להציע את השירות ונוצרת תחרות, אז גם ברמת המחיר זה יותר טוב – לקוח שנוחת מקבל בצורה הזו שירות של נהג מקצועי", אומר רז, שהגיע לקורס כשהמיזם כבר התחיל לפעול. "כבר היה לי רעיון, ובאתי לקורס כדי לקבל כלים, ללמוד איך לבנות לבד תכנית עסקית, וגם להציג את המיזם בפני משקיעים עתידיים".

"בתור בן 43, הדור של הילדים ואפילו הבן שלי, שהוא בן 12, כבר מקדים אותי בכמה וכמה רמות. אין ספק שבני הגיל שלי יתקשו יותר לתפעל כלים שיווקיים חדשים, אבל מצד שני יש להם ניסיון והרבה ידע ורעיונות שיכולים לעשות הבדל ולתת ערך מוסף, ולא רק להרוויח כסף".

מפגש חשיפה לתכנית יתקיים בחמישי בפברואר, בהשתתפות משקיעים. התכנית עצמה תיפתח בחודש אפריל, ותכלול עשרה סטארט אפים שייבחרו לאחר סינון קפדני. "אנחנו מחפשים את האנשים שמבססים את הרעיון שלהם על שנות ניסיון", אומרת רוני, "אנחנו מעדיפים כאלה שנמצאים לפני היציאה לשוק ומתמודדים עם אתגרים בתחום השיווק והפיתוח עסקי – ושמביאים רעיון חדשני כמובן".