רשויות המיסים לא מדלגות גם על הכוכבים, ואחרי הביקורות על חתונות, הכנסות מהשקות והנחות סלב, עכשיו הגיעו גם להכנסות מענקית הסרטונים יוטיוב. בשלושת השבועות האחרונה פקידי מס הכנסה עברו על כל הערוצים של הכוכבים בגדולים בתחום כדי למצוא סרטונים עם מספר צפיות גבוה שעליהם בגוגל מוכרים פרסומות, ובתמורה מעבירים תשלום ליוטיוברים. החשד הוא שהכוכבים לא מדווחים על הכנסה זו לרשויות המס, בניגוד לשאר העובדים במשק שנדרשים להציג חשבונית כדי לקבל תשלום על עבודתם או שמס ההכנסה יורד ישירות מתלוש השכר שלהם.

איך זה עובד? ההכנסות מיוטיוב מגיעות מעצמן פעם בחודש או ברבעון מחשבונות זרים של יוטיוב ישירות לחשבון הבנק שמעביר לה היוטיובר כשהוא נרשם. אין חשבונית או תלוש - האחריות המלאה לדווח על ההכנסות הללו למס הכנסה היא על כוכב הרשת עצמו, מה שבמקרים רבים כנראה לא קורה. ביוטיוב נהגו עד לאחרונה לשלם דולר אחד על כל אלף צפיות בסרטונים שמגיעים למיליוני צפיות. 

בן קיסר
"הנושא מטופל ומועבר במיידי לתשלום". בן קיסר | צילום: עופר חן

בין כוכבי הרשת שזומנו להסדיר את החוב נמנים בן קיסר, שמחזיק בערוץ יוטיוב עם 288,000 מנויים ולא דיווח למדינה על הכנסה בסך 100,000 שקלים שקיבל במשך תקופה של שלוש שנים. הוא מסר בתגובה כי מדובר באי הבנה: "הסכום לתשלום הינו נמוך מעשרת אלפים שקלים, הנושא מטופל מולם ומועבר במיידי לתשלום". 

גם מאמנת הכושר אירה דולפין, שלערוץ הכושר שלה 32,000 מנויים, נקראה לעבור עם פקידי הרשות על ספרי המס שלה. היא אישרה היום כי "אנשי החברה היו בביקורת במס הכנסה, שם דובר על נושא ההכנסות מפרסומות ביוטיוב. הביקורת יצאה תקינה לחלוטין".

נבדקים נוספים מבין כוכבי הרשת הם מישל טרוני (149 אלף מנויים), קווין רובין (226 אלף מנויים), רז ספני (354 אלף) ושירלי לוי (64 אלף מנויים). שפים, סטנדאפיסטים, וכוכבים כמעט בכל תחום שאפשר לחשוב עליו - כולם נקראו למשרדי הרשות. רבים הציגו הכנסות של עשרות אלפי שקלים משנים קודמות והסבירו שהם פשוט לא ידעו שצריך לעדכן מישהו בעניין. רוב הכוכבים שנתפסו הודו שטעו והבטיחו להסדיר את החוב וללמוד לקח להבא.

אשלי וקסמן בקשי, גורו האיפור בעלת 203,000 מנויים בערוץ היוטיוב שלה, אמרה הערב בתגובה: "אני שמחה שמתייחסים למקצוע שלי כמקצוע לכל דבר, וגם אותנו בודקים". 

אשלי וקסמן בקשי
"שמחה שמתייחסים למקצוע שלי כמקצוע לכל דבר". אשלי וקסמן בקשי | צילום: צילום מסך , אינסטגרם

ההכנסות מעולמות התוכן של יוטיוב נמצאות ב"תחום האפור" לא רק בישראל, משום שהחוקים בנושא מפגרים מאחור בעוד הטכנולוגיה מתקדמת, אבל כעת הנושא הובהר: על כל הכנסה שמתקבלת צריך להסדיר את תשלום המס.