לידיעת קוראים אוכלי בשר ובעלי קיבת ברזל: רשת ההמבורגרים יומנגס מחפשת אתכם. המטרה: להיכנס לספר השיאים של גינס. הדרישות: לאכול בפחות משעה את ההמבורגר הגדול בעולם - מגדל בבל של המבורגרים ובו 2.4 קילוגרם בשר טחון, עם 60 תוספות, 350 גרם של צ'יפס ומילקשייק. בסך הכול, שוקלת המנה המושחתת הזאת מעל לשלושה וחצי קילוגרמים; מחזיק שיא הגינס הנוכחי, מתאבק סומו מארה"ב, אכל מנה דומה שמשקלה רק 3.4 קילוגרם.

אתגר אכילת ההמבורגרים של מזללת יומנגס נולד במקרה. "יום אחד הגיעה לסניף בקלנסווה חבורה של לקוחות קבועים", מספר גל בכר, שהקים יחד עם אחיו טל את יומנגס. "הם רצו לפנק את אחד החברים שלהם בהמבורגר במשקל קילוגרם, וביקשו עליו גם חמש תוספות. אני בדרך כלל לא אוהב שמוציאים אותי מהשטנצים שלי, אבל הסכמתי להתפרע ולהכין להם אותו. הוצאתי לבחור את ההמבורגר, כולם צילמו והעלו לפייסבוק, והוא אכל אותו כמו כלום. בשביל הבדיחה גם הזמנתי אותו למילקשייק בסוף". מאותו רגע האחים והבעלים של יומנגס, טל וגל בכר, דמיינו כניסה לספר השיאים של גינס.

שבועיים לאחר מכן, נכנס ליומנגס בחור עצום ממדים שראה בפייסבוק את המנה, וביקש להזמין את אותו הדבר בדיוק. בכר החליט לאתגר אותו בהמבורגר גדול עוד יותר. "באותו רגע נכנסתי למטבח ואמרתי לשותף שלי שאני חושב שעשיתי טעות", הוא צוחק, "הוא שלח אותי החוצה לאותו לקוח, ואני אמרתי לו שהחלטתי לעשות אתו דיל. נתתי לו רבע שעה לסיים את ההמבורגר במשקל של קילו מאתיים, אחרי שההמבורגר הקודם חוסל בחמש דקות, וסיכמנו בינינו חוק שאם הוא לא מצליח לאכול במסגרת הזמנים שנתתי, הוא משלם מאתיים שקלים. הוא הצליח. אחרי שבוע בא אלינו עוד מישהו וביקש את זה. הבנו שעברנו את נקודת האל חזור וניסחנו תקנון".

יומנגס (צילום: איציק בראל ושי טלבי)
"כמעט על בסיס יום יומי מנסים אצלנו את האתגר". יומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי

אתגר יומנגס (צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל)
מי שלא מסיים משלם 200 שקל. מי שמקיא משלם 400 שקל. יומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל

וזה התקנון: בכל פעם שמישהו עמד באתגר עוד קציצה במשקל מאתיים גרם נוספת לאתגר של המתמודד הבא, וגם עוד חמישיית תוספות. סיימת? קיבלת את המנה חינם, כולל תהילה וחיבוקים. לא סיימת? תשלם 200 שקל. עדיין פחות מהעלות של המנה. הקאת? תשלם 400 שקל, כי עשית בושות גם לעצמך וגם למקום. כך, צעד צעד, במשך ארבע שנים, התקרבה יומנגס למנת הקציצות המפחידה שאמורה להביא את המקום לתהילה עולמית. עכשיו הם נמצאים במגעים משפטיים אחרונים עם אנשי "ספר השיאים של גינס", וממתינים לנציג מטעם הספר שיגיע ארצה.

באופן מפתיע, יש הרבה מאוד ישראלים שמנסים. "כמעט על בסיס יום יומי מנסים אצלנו את האתגר", אומר בכר. "מתחילת השנה יש לנו כבר מעל 170 ניסיונות. שמנו לב שמתמודד טוב בדרך כלל מסיים מעל שמונים אחוז מהמנה כבר במחצית השעה הראשונה. אבל אנחנו עדיין לא מכירים מישהו שיכול לשבור את שיא גינס. במקרה הזה אנחנו צריכים חלוץ".

"קראנו לכל מי שאנחנו מכירים שיעזור לנו לצלוח את היום הזה"

עשרות אלפי המבורגרים עברו תחת ידיהם של טל וגל בכר בשש השנים האחרונות. אז, לפני שש שנים, שני האחים לא ממש מצאו את עצמם, וגל, שעבד לפני כן במסעדות בשרים כמו אל גאוצ'ו, החליט להעביר את הזמן בלנסות להכין המבורגרים. מאכל בסיסי, טעים ופופולרי להטריף. "זה נראה לי פשוט וקל. משהו שאפשר לעשות בהשקעה קטנה", אומר גל, "אז אחי ואני החלטנו להתחיל להכין המבורגרים בחצר של ההורים שלנו מדי ערב ולמכור אותם מהבית. סתם בשביל שיהיה לנו משהו לעשות". הם השקיעו 800 שקל, קנו לחמניות וכמה קילוגרמים של בשר שהם טחנו בעצמם, וצרבו קציצות בשר שמנמנות על הגריל במשק בבית של הוריהם במושב בורגתה שבעמק חפר.

ביום הפעילות הראשון מכרו האחים עשרים המבורגרים. יום לאחר מכן הם מכרו שמונים. ובשבוע שאחרי כן השמועה על ההמבורגרים בבורגתה כבר הכתה גלים. החצר הפכה צפופה להחריד, ומאה חמישים המבורגרים נמכרו תוך שעות ספורות. כשלאחד השכנים של המשק הספיקה החגיגה, האחים בכר נאלצו לבחור: לחפש עבודה אחרת או להפוך לעסק רציני. "התחלנו לעבוד כעסק של משלוחי המבורגר כל יום בין שבע בערב לאחת בלילה. עשינו את כל המאמצים כדי שאנשים בכלל לא יבואו אלינו. החזקנו במקום שולחן כתר אחד עם שלושה כיסאות פלסטיק וזהו, כי מי שכבר הגיע לא יכולנו לגרש אותו. המשכנו למכור, ולאט-לאט העסק התפתח עד שכבר גדלנו לארבעה שולחנות כתר. ואז קיבלנו צו סגירה".

יומנגס (צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל)
"טבעונים נשברים אצלנו". המבורגר עם מזרק מייפל של יומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל
      

הם עברו למקום אחר, קרוב לקלנסווה, וצירפו אליהם כשותף את גיל לווינשטיין שעובד איתם עד היום. "זה היה מלחיץ. לעבור מלמכור מהבית לעסק רציני ממש. כמובן שעצם המיקום בקלנסווה הביא אתו קשיים, לך תגיד לכמה חבר'ה מהרצליה שאתה נמצא בקלנסווה. לא בטוח שהם יגיעו". בחלק מהמקרים, האחים אפילו לא אמרו לסועדים שלהם איפה בדיוק הם ממוקמים, רק ביקשו שיזינו את השם יומנגס בווייז ויתנו לסלולרי להוביל אותם. בתרבות הדיגיטלית המנותקת של ימינו זה עבד. וכל מי שהגיע לג'וינט של יומנגס הוקסם כשגילה דיינר המבורגרים אמתי, כזה שרואים רק בסרטים אמריקאים, עם ניחוחות מטרפים של בשר צלוי, קירות שמרגישים כאילו הם צופו בשומן ואווירת הדוניזם מטריפת חושים.

אחד מאותם מוקסמים היה מבקר המסעדות של "הארץ", שגיא כהן. כהן היה איש התקשורת הראשון שגילה את יומנגס, ב-2012, כשאף אחד מחוץ לעמק חפר עוד לא שמע על המקום. הוא פרסם ביקורת משתפכת, וכינה את יומנגוס "פאטה מורגנה", "שמורת טבע", ו"אתנחתא נדירה של צלילות, כנות ובהירות", ועם ישראל קרא.

"הסניף בקלנסווה היה סגור בימי שישי, אז הרגשנו את האפקט רק בשבת", נזכר גל. "לפני המשמרת נסעתי להביא את שוטף הכלים שלנו מהקניון בנתניה, וטל התקשר אליי ואמר שיש 193 שיחות שלא נענו בטלפון של המסעדה. ביקשתי ממנו שיקרא לכל מי שאנחנו מכירים שיבוא לעזור לנו לצלוח את היום הזה". 500 לקוחות הגיעו ליומנגס באותה שבת. "היה תור של חמש שעות. סגרנו את המקום כשכבר נגמר לנו הכול. לא נשאר אפילו לחם. קיבלנו מיליון תגובות של 'כמה שילמתם לו' ו'איך עשיתם את זה'", צוחק בכר, "אז אני מבהיר שאין בינינו שום קשר ואין לי שמץ של מושג איך שגיא כהן בכלל שמע עלינו. אח שלי טיפל בשולחן שלו ואמנם זיהינו פרצוף מוכר מעולם הכדורגל, אבל אנחנו לא אנשי טלוויזיה ועיתונות. לא היה לנו מושג מכלום. זאת הייתה הפעם הראשונה שנתקלנו בסיפור הזה של תקשורת ולא האמנתי שיש לכתבה יכולת כזאת. רציתי ליצור אתו קשר ולהגיד לו תודה, אבל אמרו לי שהוא מאוד לא אוהב את זה, אז לא עשיתי את זה".

כריסמס ביומנגס (צילום: איציק בראל ושי טלבי)
"גם אם באת אליי ולא הצלחתי להרוויח ממך שקל, יש לזה ערך מבחינתי אם נהנית". כריסמס ביומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי

פחות מארוחה במקדונלדס

בדרך כלל, בסצנת האוכל המקומית, מקום הופך טרנדי ולאחר מכן ההייפ מתמתן. אבל תנועת הסועדים ליומנגס קלנסווה רק הלכה ועלתה. בקלנסווה גם שמו לב למסעדה שצמחה להם מתחת לאף, ודרשו מהשותפים להפסיק למכור בשר חזיר ואלכוהול; הם הסכימו, אבל די מהר עברו למקום אחר, לצומת רופין, והבייקון והבירה חזרו לתפריט. שנתיים וחצי חלפו מאז, והשנה הם העבירו את לב החברה למשרדים מפונפנים והייטקיים באזור התעשייה של עמק חפר ופתחו סניף בפאתי כפר סבא, ובחודשים הקרובים ייפתחו עוד שני סניפים, בצומת בילו ובסמוך לקיבוץ יגור.

"כשהתחלנו, לפני שש שנים, כשהיית הולכת לאכול המבורגר היו לך שתי אפשרויות:  המבורגר של רשתות מזון מהיר, או המבורגר פרימיום עם גבינה פשוטה כמו אמנטל, ותוספות שמסתכמות בחמאת שום וחזה אווז. אנחנו יצרנו המבורגרים לא קונבנציונליים שמחזיקים אצלנו עד היום". כך תמצאו כאן המבורגר צרפתי עם כבד אווז, שמן כמהין, חרדל דיז'ון ומעליו ריבת בצל; המבורגר איטלקי עם חמאה, בזיליקום וגבינת פקורינו; ועוד מאות שילובי המבורגר אפשריים עם 40 סוגי התוספות השונות שמוצעות במקום מדי יום, כולל שילובים הזויים כמו מזרק מייפל שמוטמע בקציצת בקר וחזה אווז מעושן עם אגוזי קשיו, וגם אותם המבורגרים ענקיים במשקלים מפחידים. בדגש על גבינות ייחודיות שהמבחר שלהן משתנה בכל שבוע. בקיצור, ביומנגס רוצים שתגזימו. ואם בסוף לא טעים לכם, יחליפו.

חגיגות יום הולדת ביומנגס (צילום: איציק בראל ושי טלבי)
"אף אחד לא טוב בהכול".חגיגות יום הולדת ביומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי

"בהתחלה היה לנו קשה מאוד לשכנע אנשים לטעום את האפשרויות השונות", מסביר בכר, "כי אנשים חיפשו בשר טחון סטנדרטי. משהו שהם רגילים אליו. החלטנו לתת לכל מי שרוצה לנסות סוג מסוים של המבורגר, ואם לא טעים לו, נחליף לו בשמחה, וככה אנחנו עובדים עד היום. זאת גם הסיבה שאנחנו לא נעבוד בזכיינות. כי זכיינים לא יסכימו לזרוק בסוף הערב עשרה המבורגרים לפח כי לקוח לא אהב אותם. עבורנו זה בשוליים. כי גם אם באת אליי ולא הצלחתי להרוויח ממך שקל, יש לזה ערך מבחינתי אם נהנית. כי בסופו של דבר, את תצאי, תספרי לחברות שלך, ואז תבואי אליי שוב".

טווח המחירים רחב כמו טווח ההמבורגרים. אפשר ללכת על האופציה המתונה ולשלם על 200 גרם המבורגר בתוספת צ'יפס 47 שקלים, ואפשר לשלם יותר מ-200 שקל להמבורגר במשקל 600 גרם עם המון צ'יפס ותוספות יוקרתיות. "ברשתות מתחרות אי אפשר לצאת בפחות משבעים שקלים להמבורגר הכי פשוט, עם צ'יפס. והיום את ההמבורגר הרגיל שלנו, שאף אחד לא יוצא רעב אחרי שהוא אוכל אותו, אנחנו מוכרים במחיר יותר זול מארוחה של מקדונלדס".

אם בא לקוח טבעוני אז אני מתנצל אבל אין לי מה להציע לו

לאן הם לא מחפשים לקלוע? או. ביומנגס אין מנות טבעוניות, אין סלטים למי ששומר על בריאות, ולא מחפשים לרצות אף אחד שלא מעוניין לאכול בשר. "את מכירה את המסעדות האלה שאת מתיישבת בהן ואז מקבלת תפריט באורך הגלות? מקומות כאלה שיש להם הכול. אז אני מתבלבל מזה. כי אף אחד לא טוב בהכול".

זאת הסיבה שאין פה המבורגר טבעוני?
"ניסינו המון פעמים לעשות המבורגר טבעוני ולא הצלחנו להגיע למשהו טעים. אין לי הסבר אחר. המבורגר טבעוני יוצא מין משהו ריק ומשעמם. אולי הצמחונים או הטבעונים היו אוהבים אותו, אבל אנחנו רצינו המבורגר שיהיה מספיק מעניין כך שגם את ואני כאוכלי בשר היינו עשויים להתעניין בו, ובזה לא הצלחנו. הייתה רק פעם אחת שהצלחנו לייצר המבורגר טבעוני שובר מוסכמות אבל אז הצגנו את ההמבורגר לצוות שלנו וכולם אמרו לנו שהמבורגר טבעוני ביומנגס זה פשוט לא אנחנו. המבורגר טבעוני הוא אנטיתזה לכל מה שאנחנו מייצגים".

המבורגר איטלקי (צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל)
"אין לנו כוונה להפוך למגה רשת". המבורגר איטלקי של יומנגס | צילום: איציק בראל ושי טלבי, mako אוכל

זה לא מעניין אותך שלטבעונים יהיה משהו לאכול?
"לא. יש לנו קהל שאנחנו נאמנים אליו.  ואם בא לקוח טבעוני אז אני מתנצל אבל אין לי מה להציע לו. ואגב, היו אצלנו המון טבעונים וצמחונים ששברו את הצמחונות פה ולא הצליחו להתאפק.  אני חושב שאנחנו הקפצנו את התחום הזה של המבורגרים בארץ. אין לנו מתחרים בהשוואה ישירה. כולם נשאבים לפרדיגמות ובסוף מוסיפים סלט לתפריט. אנחנו לא. ואם נתאים את עצמנו לכולם אז בסוף מה נהפוך להיות?".

אז מה באמת הם יהפכו להיות? הם חולמים על רשת המבורגרים ארצית מצליחה, אבל לא מצליחה מדי. "אין לנו כוונה להפוך למגה רשת כי קשה לשמר סטנדרט כשיש לך הרבה סניפים. אבל בגדול ההתרחבות שלנו תלויה במה שהקהל מכתיב. ככה הייתה תמיד ההוויה של יומנגס. מההמבורגר הראשון שהגשנו לחברים שלנו ועד הצ'אלנג' שהוא טעות שקרתה במקרה לחלוטין ועכשיו נמצאת לקראת כניסה לספר השיאים של גינס. זה משהו בדי-אן-איי שלנו שגם אם ננסה להיפטר ממנו לא נצליח".