"שוקיבוץ" יכנס במהלך ימי ט"ו בשבט (רביעי-שישי, 24-26 בינואר) בשרונה מרקט שבתל אביב עשרות דוכנים ויצרנים מקיבוצי ישראל, לכדי אירוע קהילתי חובק מדינה ואנשים. 

הפרויקט, בשיתוף עיריית תל אביב והתנועה הקיבוצית, יפרוס תחת קורת גג גדולה אחת פיתויים רבים, חלקם קטנים וצנועים, בהופעת אורח נדירה בעיר, ואחרים ידועים ומפורסמים, אך חוסכים את הנסיעה המיוחדת. מאחורי אלה וגם אלה, עם זאת, ממתין בסבלנות סיפור אנושי. הסיפור שלהם, שבחודשים האחרונים הפך באופן טבעי לסיפור של כולנו. הנה כמה מהם:

קיבוץ בעיר הגדולה - דבש ארז (צילום: לירון יונגרמן)
צילום: לירון יונגרמן

דבש ארז

המכוורת הקיבוצית האיכותית מפיקה בצפון הנגב דבש מושלם מאז 1950, ולא עצרה גם כשקולות הפיצוצים התקרבו, או כשאחד ממנהליה נפגע ואושפז בבית החולים במהלך המלחמה. 

היא מקפידה על תהליך רדייה כמעט טהור במאפייניו, ומצליחה לנהל דיאלוג קולינרי מיטבי עם עונות השנה, שתוצאותיו הם צנצנות זהובות-ענבריות, כל אחת בעתה.

תוכלו למצוא בדוכן, בין היתר, דבש הדרים ודבש פרחי אבוקדו, דבש אשלים ודבש פרחי שדה, ממרח ארטישוק וטפנד זיתים, ריבת ליצ'י וריבת אננס, וגם קצת מרץ' כיפי וצבעוני כמו חולצות, תיקים ומדבקות "אין לי ארז אחרת". כי למה לא, בעצם?

קיבוץ בעיר הגדולה - נאות סמדר  (צילום:  מדיה נאות סמדר)
צילום: מדיה נאות סמדר

נאות סמדר

הקהילה השיתופית הדרומית עושה פלאים מאדמת הנגב מאז 1989, ומייצרת באהבה ותוך התחשבות בסביבה שלל אורגני מפעים.

תפיסת העולם של חבריה שמה דגש על עונתיות, והאקלים המדברי הקר מאפשר להם להציע כעת משמש, שזיף, אגס ותפוח, ענבים וכן את התמרים המפורסמים של המקום. מלבדם, תוכלו למצוא פה גם גבינות ויוגורט מהמחלבה, מיצים ונקטרים, זיתים ושמן זית, חטיפי אנרגיה ופירות מיובשים, קוסמטיקה טבעית ויין כמובן.

קיבוץ בעיר הגדולה - זוהרה ג'ין (צילום: גני בורן)
צילום: גני בורן

מזקקת זוהרה ומבשלת עמליה

חיבור האלכוהול הצפוני של יד אנושית ותנובת אדמה איכותית מוביל לבקבוקים שהם תמצית שמחת החיים. כן, גם עכשיו. במיוחד עכשיו.

בירה עמליה מתכתבת היטב עם האקלים החם בדרך כלל של ביתה בעמק המעיינות, ומייצרת דברים גדולים בכמויות קטנות - בירה "פרדס" בהירה שמותססת עם אשכוליות ורודות סחוטות, בירה מעושנת עם מייפל, "Yellow Top" כפרית, "Spring Ale" עם דבש ופרחי בר וגם בקבוקים ותוויות שזוכרים היטב את החטופים, ומייחלים לשובם בהומאז' מרגש.

זוהרה, מצדה, על שם העיר המקראית העתיקה ששכנה באזור ים המלח, עושה כבוד לתמרים ההיסטוריים, ומחיה מסורות ושיטות מפוארות, באמצעות טכניקות מודרניות וממזריות ישראלית ידועה.

תוכלו למצוא פה, בין היתר, ערק על בסיס תזקיק התמרים ובתיבול אניס וטרגון, ג'ין מקומי מתובל בגרגירי ערער, שורשים והדרים ועם סיומת מנדרינות כמובן, גירסה ג'ינית עם תות עץ פקיסטני ואשכולית אדומה וגם אפריטיף מיוחד, בשיתוף מסעדת רוטנברג, שמחזיק 18 מרכיבים מקומיים.

קיבוץ בעיר הגדולה - תושה בייקרי  (צילום: אורן אלפסי)
צילום: אורן אלפסי

תושה בייקרי

בית הקפה המקסים של שחף אברהם ותומר סויסה (תושה הוא הלחם שמותיהם) מול חוף אכזיב סגור כעת בשל הלחימה בגבול הצפון, ומתארח בנהריה (בלוברי, הגעתון 52), באירועים שונים ועם מערך משלוחים מחוזק. כעת, מגיעים אנשיו לתל אביב, בהזדמנות פז עבור תושבי העיר ואורחיה ליהנות ממה שהפכה להיות בשנים האחרונות עצירת חובה צפונית.

תוכלו למצוא פה, בין היתר, עוגות בחושות עם מייפל ואגוזים, קראמבל פירות יער, תפוז ושוקולד צ'יפס וגם לימון ושמן זית, קראנץ שמרים שוקולד, שקדים-קינמון, או חלבה ופקאן סיני, עוגיות פפריקה-פרמזן וזעתר-קשקבל מלוחות, גריסיני וגרנולה הום מייד, וגם קופסאות הפתעה מתוקות ובהן מעמול תמרים, עוגיות ריבה, נוגטין ואלפחורס.

מבשלת בירליך
מבשלת בירליך

בירליך

נעם ארליך הקים את מבשלת הבירה הפרטית שלו לפני כשנה בלבד, וכבר נאלץ להתמודד עם מצב קיצון ביטחוני שהביא לפינוי כפוי של משפחתו, קרוביו וחבריו מקיבוץ מנרה.

הוא מספר על מבשלה שנמצאת "מעל העננים", על חלוציות ומסורת ועל מורשת סבא שאול אחד - שבוקבקו כולם לכדי בירה גלילית מרעננת. אלו, כמובן, יגיעו לדוכן שלו ב"שוקיבוץ", ויספקו מכת אנרגיה מרעננת, ונחוצה.

שוקולד קפה

העוגן המתוק, תרתי משמע, של העוטף בקיבוץ מגן ספג מכה אנושה עם מותו של השוקולטייר דביר קרפ בבוקר השבת השחורה, אך המכה הזאת לא הרגה כליל את החלום.

חבריו וקרוביו פועלים מאז להנציח את זכרו ולהשאיר שובל של שוקולד בלבבות (ובבטן), ודוכן מיוחד בתוך "שוקיבוץ" ימשיך במאמץ, עם פרלינים בהשראת דביר, מעשה ידי רוי שוקולד. אלו מוכנסים למארזים שיוצרו בדפוס בארי, ורווחי הפרויקט מועברים לתמיכה במשפחה ובעסק - עד לפתיחה המחודשת, במהרה.

העמק השווה - גיל דותן (צילום: שני הלוי)
צילום: שני הלוי

העמק=השווה

מיזם התיירות הקולינרית של גיל דותן התחיל כמהלך תמיכה מקומי במפונים שהגיעו לקיבוץ גבעת חיים איחוד, וממשיך בימים אלה לתווך את אחד האזורים היפים בישראל למבקרים וסיירים רעבים, אבל הפעם הוא מכנס את המלצותיו מעמק חפר לכדי דוכן כל-בו, וכל-טוב, במרכז תל אביב.

יהיו פה, בין היתר, סודות קיבוציים טעימים מהמעדנייה של "החדרוכל", גבינות ומוצרי חלב של המחלבה הקטנה, תוצרים טריים מהגינה האורגנית, את הדבש של גיא וגם בירה מקומית מאוד, ויין לידה, באופן טבעי.

קיבוץ בעיר הגדולה - מבשלת בירצינות  (צילום:  יובל רמוס)
צילום: יובל רמוס

בירצינות

ניל חורגין ומבשלת הבירה מקיבוץ קטורה החלו לחלום בקטן בשנת 2013, ומגשימים עד היום, גדול יותר ויותר.

הבירות, מרכיבים טבעיים בלבד כמובן, קצרו שבחים ופרסים בינלאומיים, אבל יודעות היטב מאין הן מגיעות - קהילה, אדמה וארץ, ומדבר שיודע לתת.

תוכלו למצוא פה, בין היתר, "פני התהום" כהה וקרמלית, "טל המדבר" קייצית, "ערבה אייל", "נאות משמש" חמצמצה ועם פרי אורגני, "פאזלח" טרופית, "שלוק" בסגנון גרמני, וגם "קול מג'הול" חזקה ומעושנת, עם תמרים כמובן.

קיבוץ בעיר הגדולה - NACCA  (צילום: ענבל קים נהיר)
צילום: ענבל קים נהיר

נאקה סבונים

טיול בדרום ארגנטינה הכיר לרותי בן ארצי את עולם הסבונים הטבעיים, והיא מגשימה את החלום מדי יום בסטודיו Nacca שבקיבוץ מרחביה בצפון.

המותג, הומאז' לשם הנעורים של אמה, עושה שימוש בחלב הנאקה הידוע בסגולותיו הבריאותיות, ומתבסס על מתכון אישי מרכיבים טבעיים בלבד, ובהם שמן זית, שמן קוקוס וחמאת שיאה.

תוכלו למצוא פה, בין היתר, סבונים טבעיים, קרמים על בסיס חלב נאקות, מוצרים לטיהור הבית, מפיצי ריח, נרות, מארזים וערכות סבונים DIY.

מזקקת יוליוס (צילום: באדיבות מזקקת יוליוס)
צילום: באדיבות מזקקת יוליוס

יוליוס

המזקקה הארטיזנלית הראשונה בישראל הוקמה בחניתה כבר ב-2008, וממשיכה למזוג אלכוהול ישראלי מיוחד לחיינו, גם בימים הקשים האלה.

על פי יובל (ג'וב) הרגיל, לא מדובר בכימיה טהורה ובתעשייה אפרפרה, כי אם באלכימיה שעושה שימוש באבן חכמים (דוד הזיקוק) ובזהב טהור (האלכוהול עצמו).

התוצאה, היא "עכו ג'ין" או ורמוט גלילי יבש, "אלטרנטיבו" עם סומאק ואלת המסטיק וגם או דה וי תות או משמש, ברנדי מקומי ומסוקט רזרב שיוגשו במידל בר בשרונה מרקט.

לפרטים נוספים על אירועי "קיבוץ בעיר הגדולה" היכנסו לאתר עיריית תל אביב