דמיינו בקבוק זכוכית חתום, ובתוכו ידע ומסורת של מאות שנים. דמיינו שיטת ייצור טבעית לחלוטין, שנשתמרה והשתכללה אך נותרה בלתי ניתנת לחיקוי. נסו להרגיש את הטעם המורכב ממאות רמזים ושכבות – תולדה של תסיסה ארוכה וטבעית. דמיינו חותמת איכות של חברה משפחתית, שהפכה לשם נרדף לאיכות כמעט בכל מדינה ברחבי העולם. רובנו בוודאי מניחים שבבקבוק המתואר מתיישן יין נפלא, מכרמים ייחודיים בבורדו, או אולי וויסקי נדיר שהתיישן בחביות אלון שנים רבות. אך לא זה המצב. תופתעו לגלות שרוב הסיכויים שהבקבוק המדובר נמצא על השיש אצלכם במטבח, או לכל היותר בסופרמרקט קרוב. תופתעו לגלות שזהו רוטב הסויה היחיד במינו של קיקומן.

אין תמונה
סויה קיקומן. ידע ומסורת של מאות שנים



כבר בראשית המאה ה-17 הכינו משפחות מוגי וטקנשי רוטב סויה איכותי ועשיר בתהליך של תסיסה טבעית בעיר נודה שביפן, ובמקום הזה נולד רוטב הסויה של קיקומן. במרוצת השנים גדלה וצמחה החברה והפכה ליצרנית הסויה הגדולה בעולם – כמעט בכל מדינה תוכלו למצוא את בקבוק הזכוכית הייחודי בצורת המשפך על שולחנה של כל מסעדה אסייתית. חקיינים רבים קמו למותג, הן ביפן והן בשאר העולם, אבל טעמו של קיקומן נותר הדבר האמיתי למאות מיליוני צרכנים נאמנים ביותר ממאה מדינות.

אתגר אמיתי הוא לאפיין את סוד הטעם של קיקומן, אבל תמיד נעים להיזכר בסיפור קטן ומשעשע זה, המתאר את שיטת המכירה בה נקטו אנשי קיקומן ברחבי העולם, בבואם להציג ללקוחות את יתרונות המוצר. "קחו טיפה מרוטב הסויה הקיים שלכם, וטפטפו על כדור גלידה בטעם וניל", ביקשו מהלקוח, והלה, מזועזע מהבקשה הלא שגרתית טיפטף מהרוטב התעשייתי והמקומי על הכדור. "עכשיו לטעום!", והלקוח ליקק בזהירות ומייד העווה את פניו. "עכשיו, טפטף טיפה של רוטב סויה קיקומן על אותה גלידה ממש". הלקוח, מוטרד מאילו מבחני אומץ נוספים ייאלץ לעבור בהמשך, טיפטף וטעם בחשד הולך ומתגבר. למרבה הפלא, השילוב בין הווניל לרוטב של קיקומן לא היה דוחה כלל. נהפוך הוא: צמד הטעמים המנוגדים כל כך הצטרפו להרמוניה מאוזנת ומפתיעה. זהו קסמו של קיקומן – התסיסה הטבעית והארוכה מותירה בו שכבות רבות של אינספור טעמים, ולכן כמעט כל טעם שפוגש בו מצית שילוב חדש ומסקרן.

קשה לדמיין שרק לפני עשרים שנה, בתחילת שנות התשעים, רוטב הסויה הזמין היחידי היה חיקוי מקומי ותעשייתי של חברות מקומיות, וסושי היה חלום רחוק ושם נרדף לאליטיסטיות. מאז הספיק עם ישראל להתאהב בטעמי המטבח האסייתי ובסושי בפרט, כך שכיום יותר משלוש מאות מסעדות ברחבי הארץ מגישות מנות אלו, לקהל מגוון בכל גיל ובכל הכנסה. הקהל הישראלי שטעם והתנסה ברוטב האיכותי של קיקומן לא חזר לאחור, וקיקומן הפך לזמין בכל חנות ולרוטב הסויה הנמכר והמוערך בישראל. כיום נמצא רוטב הסויה ביותר מ-90% ממשקי הבית, ואם בעבר סימל את המטבח היפני, כיום הוא מככב באינספור מנות ישראליות אהובות במטבח הביתי.

נסו לדמיין כיצד היו מגיבות צמד המשפחות היפניות בעיירה נודה בתחילת המאה ה-17 לו היו שומעות שלאחר מעט יותר משלוש מאות שנה יהפוך המוצר שלהם לאהוב כל כך במדינה קטנה במזרח התיכון.