יש מסעדות ובתי קפה שזכו בנוף משגע. לפעמים הים פרוש לרגלי הסועדים, לפעמים הרים נישאים מהחלון, לעתים מדובר ביער, מדבר, נחל או אפילו כמה מהם בו זמנית. יש מקומות שמסתפקים בלוקיישן משובח וסומכים שהוא יביא להם את הלקוחות, אבל אלה שבהם התפריט מוקפד ואיכותי – הם המקומות השווים באמת. לכן קיבצנו עבורכם את מיטב המסעדות שמשלבות את הטוב שבשני העולמות, ובהן קשה להחליט מה יותר כובש – הנוף או האוכל.

אין תמונה
נחלים. מפגש של אוכל טוב עם החצבאני, הבניאס והדן

נחלים

מיקומה של מסעדת נחלים הוא בהחלט המנה העיקרית בתפריט, וגם מקור שמה. המסעדה נמצאת במפגש נחלי החצבאני, הבניאס והדן. פנים המסעדה מטופח ואף צמודה אליה מעדניית גבינות קטנה וחנות יין, אבל השוס האמיתי זה לשבת בחוץ תחת העצים (אפילו אם עלה נושר מדי פעם לצלחת), ולראות את המים זורמים בשצף. רוב המנות בסגנון איטלקי, מי פחות ומי יותר.

מנה מומלצת: קרפצ'יו (38 שקל) ואנטיפסטי מפתה שמוצג לראווה בכניסה (55 שקל, כולל לחם ומטבלים).
הכי מתאים: להצעת נישואין. בחוץ ניצב גזיבו מקסים, ובו אפשר להזמין מראש ארוחה זוגית רומנטית ופרטית.
פרטים: מתחם גן הצפון, מול קיבוץ מעיין ברוך. ראשון-שבת 12:00-23:00. טלפון: 04-6904875. עסקית: 69-105 שקל לאדם, ראשון-חמישי 12:00-17:00 ושישי עד 16:00.

חמדת ימים

ארבע משפחות הגיעו בשנת 67' לאזור הסבוך הזה שכיום הוא שמורת הר מירון, וחיו בו ללא חשמל, כבישי גישה או תשתיות, אבל עם נוף עוצר נשימה. החלוצים התייאשו ועזבו, ומשנת 78' מחזיקה במקום משפחת תוויאור, שהעניקה למקום את שמו לציון הנוף הנשקף מהים התיכון ועד הכנרת. אל תדאגו, היום כבר יש כביש גישה סלול, חשמל, צימרים, היכל להופעות ומסעדה עם מרפסת לנוף מדהים. בסופי שבוע נערכות במקום הופעות מוזיקה, כדאי לבדוק.

מנה מומלצת: סלט חמדת ימים (38 שקל) וכוס יין.
הכי מתאים: לצפייה זוגית בשקיעה אחרי יום טיול.
פרטים: מושב שפר. חמישי מ-21:00, שישי ושבת מ-10:00. טלפון: 04-6989423. אתר: www.hemdatyamim.com

אין תמונה
המסעדה של חמדת ימים. נוף עוצר נשימה

משק יין הנס שטרנבך

גדי שטרנבך היה רועה צאן ומורה דרך, ועכשיו הוא יינן שמשלב ביקב שלו במושב גבעת ישעיהו גם מסעדה ביתית. מהחצר נשקף נוף בראשית של גבעות וואדיות ששימשו כתפאורה לאירועים מיתולוגיים כמו קרב דוד וגוליית.

בחצר הבית נמצא היקב הקטן של גדי ושל שותפו, ולא רחוק ממנו ממוקמת מסעדת הבית. החצר והסלון פינו מקום לכמה שולחנות עם מפות משובצות באדום־לבן שעליהם עולים מעדנים שגדי, אשתו והצוות מכינים: בשרים מעושנים, מרקים, סלטים, גבינות, תבשילי קדירה ביין אדום ועוד.

מנה מומלצת: פלטת בשרים קרה תוצרת בית (50 שקל).
הכי מתאים: לבילוי עם חברים חובבי יין ואוכל.
פרטים: מושב גבעת ישעיהו. ראשון-חמישי בתיאום מראש, שישי-שבת 10:00-17:00, היקב פתוח מדי יום. טלפון: 9990162־02.

כחלום

על כביש 85, בכניסה ליישוב כחל, ניצבים שני בתי קפה עם נוף עוצר נשימה. אחד מהם הוא "כחלום" שמציע את נוף הכנרת והרי הגולן כתפאורה. בית הקפה מציע ארוחות מלאות ומגוונות שאפשר לאכול בפנים (נעים ומשופץ) אבל הכי כדאי לאכול בחוץ, על המרפסת המרוצפת או בפינות הזולה הזרועות על הדשא. יש אפילו מרפסת בקומה השנייה, למי שרוצה לנשום עוד קצת נוף. בית הקפה ידידותי מאוד לילדים ולמשפחות והוא נקודת עצירה חיננית בדרך לצפון או בחזרה.

מנה מומלצת: קבב טלה (59 שקל).
הכי מתאים: לארוחה משפחתית בדרך לחופשה משותפת.
פרטים: כביש 85 (שני ק"מ לפני צומת עמיעד), בתחנת הדלק. ראשון-שבת 9:00-22:00. עסקיות באמצע השבוע. טלפון: 04-6930783. www.weekend.co.il/galiltop/kehalom/index.html

הבית בעין חוד

דרך חתחתים מרוסקת מובילה לכפר הערבי עין חוד, לא רחוק מכפר האמנים עין הוד שלמרגלות הכרמל. אבל הנוף שנשקף מהקומה השנייה בבית שמשמש כמסעדה ערבית אותנטית הוא צ'ופר הולם לדרך המשובשת. נוף הכרמל והים שבאופק עומדים בסתירה גמורה להמולה השוררת במסעדה רחבת הידיים.

אין תמונה
הבית בעין חוד. תבואו רעבים!

כדאי להגיע רעבים, כי פה אין תפריט והאוכל זורם לשולחן וממלא בו כל חלקה טובה. כדאי להישמע לאזהרות המלצרים ולא להתמלא מהסלטים כי מעבר לפינה, בתוך הסירים הגדולים, מתבשלות מנות מעולות ואותנטיות שחבל לפספס.

מנה מומלצת: מנסף, מקלובה, כל מנה שיש בה כבש, חציל ברוטב טחינה ולימון (90 שקל לסועד לארוחה מרובת מנות).
הכי מתאים: לפתוח שולחן עם חברים או משפחה.
פרטים: כפר עין חוד נמצא מזרחית לעין הוד ולניר עציון. ראשון-שישי 13:00-20:00, שבת מ-12:00. טלפון: 04-8397350 (מומלץ להזמין מקום מראש).

גזיבו

אין תמונה
גזיבו. מרחק יריקה מאיילון

מיקומה של מסעדת גזיבו הוא אחד המוצלחים בארץ – ממש על שפת הים בהרצליה. כמעט שלא תמצאו מסעדה קרובה יותר לקו המים, שכוללת גם אוכל הגון ועיצוב נאה. הרוח תבדר את השיער ותשלה אתכם מיד שאתם באיזו חופשה יוונית, ולא במרחק יריקה מהפקקים של איילון. התפריט כולל מנות דגים רבות והוא לא זול, אבל האווירה, האוויר ורחש הגלים בהחלט הופכים את הבילוי למהנה. במסעדה פינות חמד אינטימיות שיאפשרו לכם פרטיות.

מנה מומלצת: סלט חזה עוף בפפריקה או סלט קיסר סקנדינבי (52-49 שקל).
הכי מתאים: לבילוי רומנטי זוגי.
פרטים: חוף הקשתות, הרצליה פיתוח. ראשון-שבת 8:30-24:00. טלפון: 09-9502000.

2C

מסעדה כשרה על גג העולם, או יותר נכון לומר במרומי עזריאלי, כשהנוף האורבני של תל אביב רבתי פרוש למטה והים ממסגר את כל התמונה בכחול. כדאי לבוא לפה גם אם זה רק לדרינק, כי בדומה לכל כרך אורבני שוקק, גם לתל אביב בת ה-100 יש מצפה מרשים. מגובה כזה (קומה 49) רואים רק את החן של העיר התזזיתית. כדאי לבוא גם בשעות היום וגם בלילה, כי לכל שעה יש את הקסם שלה.

מגדלי עזריאלי (צילום: איל שפירא)
עזריאלי. למעלה למעלה יש יופי של מסעדה | צילום: איל שפירא
מנה מומלצת: פילה דג ים טרי משתנה מדי יום, 125 שקל. מוזל בעסקית.
הכי מתאים: ליום הולדת לה או לו.
פרטים: קומה 49 במגדל העגול בעזריאלי. ראשון-רביעי 12:00-24:00, חמישי עד 1:00, מוצ"ש עד 1:00. עסקית: ראשון-חמישי 12:00-17:00. טלפון: 03-6081990. www.2-c.co.il

המטבח של רמה

בטוסקנה המקומית, דהיינו בהרי ירושלים, נמצאת מסעדת "המטבח של רמה", והיא עניין די חמקמק שכדאי לנסות לתפוס. המסעדה פועלת בממוצע רק יומיים בשבוע, ורק בקיץ ובחורף. כנראה שככה זה עם מקומות מיוחדים שנחבאים ביער ומעניקים חוויית נוף לא פחות מאשר חוויה קולינרית. במסעדה הרומנטית הזו בקרבת היישוב נטף מגישים אוכל ממלא ומקומי – מאפים מהטאבון, תבשילים, סלטים ואנטיפסטי. כנראה שהנוף שנשקף מהמסעדה וסביבתה זה הדבר הכי קרוב לארץ כנען של פעם.

מנה מומלצת: לחמא בעג'ין עם בשר טלה מהטאבון (58 שקל).
הכי מתאים: לאירוע משפחתי עד 150 אורחים.
פרטים: ממחלף חמד נוסעים בכביש 3795 לכיוון נטף; בקיץ: ה' 24:00-18:00, ו' 24:00-10:00 ושבת לפעמים (יש לוח שנה מעודכן באתר האינטרנט); בחורף, ו' 24:00-10:00 ושבת לפעמים; 02-5700954; www.ramak.co.il

אין תמונה
המטבח של רמה. מאחור: ארץ כנען

חאן שחרות

יש אנשים שעבורם נוף מדברי הוא ערובה לרוגע ולפסק זמן ממרוץ החיים המטורף. החאן הוא מקום מעולה לבלות בו לילה, לנוח, ולאכול מבלי שהמארחת תאיץ בכם לפנות את השולחן, ומבלי לשלם 25 שקל על שעת חנייה. המטבח ערוך לארח עוברי אורח לארוחת ניגובים קלה או סעודת רועים עשירה. השקט, האיטיות והשלווה כבר ידביקו אתכם.

מנה מומלצת: תבשילי קדרה.
הכי מתאים: כשחייבים למלא מצברים.
פרטים: מגיעים דרך כביש 12, בין צומת שיזפון לאילת. פתוח מדי יום, ארוחות לקבוצות כדאי להזמין מראש. טלפון: 08-6373218. www.camel-riders.com

כוכב הים האדום

טיולים בדרום: ריף האלמוגים באילת (צילום: desertdiver, Istock)
מי יכול לאכול דגים כשהם מסתכלים עליך סועד? | צילום: desertdiver, Istock

המסעדה התת-ימית היחידה בארץ היא אטרקציה לכל המשפחה, שמאפשרת לצלול בלי להירטב. היא ממוקמת בתוך מצפה תת ימי (לא המצפה המפורסם), מדרום לקניון "מול הים". כל שולחן ממוקם ליד חלון גדול לים סוף, וגולת הכותרת היא ללא ספק הדגים המרהיבים והאלמוגים שמעברה השני של הזכוכית. אפשר לבוא בערב ולבלות ערב רומנטי על הבר, המקום כבר שימש תפאורה לכמה הצעות נישואין.

מנה מומלצת: עוגת שוקולד חמה עם גלידה (28 שקל). לא תרגישו נוח לאכול פה דג.
הכי מתאים: להצעת נישואין/בילוי עם ילדים (תלוי בשעה).
פרטים: מאחורי מלון מרידיאן, אילת. מדי יום 12:00-24:00. טלפון: 08-6347777. www.redseastar.com/aboutus.php