אתמול אחרי שידור חצי הגמר של מאסטר שף, כולנו התעלפנו מעוגיות היויו של אבי. למרות כל המחמאות התחלנו לשמוע קולות מהיציע, שאמרו שאלו בעצם עוגיות מרוקאיות ולא אלג'יראיות, כפי שנטען בתוכנית. דיברנו עם סמדי בומבה, נציגת המטוגנים המתוקים שלנו, שבהחלט אהבה את המתכון של אבי אך חידדה בנוגע למקורו: "מקור העוגיות הוא מטוניס וטריפולי, והמרוקאים השאילו את המתכון מהם. בדרך כלל הטוניסאים והטריפוליטאים לוקחים את הבצק המטוגן וטובלים אותו בדבש. המרוקאים התחכמו – הם טבלו בדבש ואז הוסיפו קוקוס. בחינות המרוקאיות המגשים עמוסים לאו דווקא בשבקיות ובסיגרים ממולאים, אלא גם בעוגיות היויו והמקרוד (עוגיות סולת מטוגנות ממולאות בתמרים), שנולדו במטבחים של טוניס וטריפולי, שעם הזמן הפכו לקיבוץ גלויות אחד גדול".

יויו – עוגיות אלג'יראיות (תמונת AVI: עדי עובדיה)
עוגיות יויו. מאיפה אתן? | תמונת AVI: עדי עובדיה

מצד שני, דיברנו עם השף אבי ביטון, שלא רצה לסכסך בין אלג'יר ומרוקו, אך מסר לנו: "אני מכיר מהבית שיויו הן עוגיות מרוקאיות. בית מרוקאי גאה וטוב תמיד מגיש אותן. אבל בגלל שיש כור היתוך בין המטבחים האלג'יראים והמרוקאים, הם מושפעים אחד מהשני. במיוחד כשמדובר כאן בארץ, כאשר האנשים מהמדינות האלו הגיעו באותה העלייה ושוכנו באותם המקומות. פשוט נוצר שעטנז בין המטבחים האלו".

ומה בנוגע לעוגיות עצמן? סמדי ממהרת לשבח: "כמו שאייל שני תמיד אומר, זה נימוח בפה. זאת ההגדרה לעוגיות יויו. אבי עשה לעוגיות האלו טוויסט מאוד מיוחד: בעקרון עוגיות היויו מעוצבות כעיגול עם חור באמצע. במקום לעשות את זה, הוא לקח את הבצק ומילא אותו בשקדים טחונים, שזה משהו מדהים שהסבתות שלנו עשו. כשהשופטים נגסו בעוגיות, הרגשתי שכל הריחות והזיכרונות של הבית עולים לי".

ביטון מהצד השני, מסייג: "העוגיות האלו הן לדעתי העוגיות הכי שמנות שאני מכיר בערך הקלורי שלהן. לא מספיק שהן מטוגנות, טובלים אותן בסירופ רציני של סוכר ואחר כך עוטפים אותן במשהו מתוק, כמו קוקוס, סוכריות צבעוניות או אבקת סוכר".

 

כדי להכריע את הדיון בנוגע למקור העוגיות, פנינו לצד שלישי ובלתי תלוי – המתכונאי בני סיידא, שפתר את התעלומה ואמר: "לכל המטבחים הצפון אפריקאים יש כאלו עוגיות. בסך הכל, כל העוגיות האלו זהות - בצק פריך שמכיל ביצים, שחותכים אותו לצורות ,זורקים לשמן עמוק ואז טובלים בסירופ סוכר".

כך או כך, אלג'יר, מרוקו, טוניס או טריפולי, עוגיות היויו הן עוגיות שהיינו שמחים לאכול בכל מצב. אבי קיבל תשבחות מהשופטים ומהצופים, ואנחנו הרווחנו מתכון מצוין ששווה להכין בבית.

למתכון: עוגיות יויו

>> הפיינליסטים מגישים: מתכונים לראש השנה

>> המלצות לקינוחים לארוחת ראש השנה