אין תמונה
סבבה, יין. ומה יש לאכול?
ארוחת בוקר של מבעבעים לצד היסטוריה

120 שנות בציר מציינים השנה ביקבי כרמל, היקב העברי הראשון, הטומן בחובו מעבר ליין, גם את סיפורי תולדות היישוב בארץ ישראל. אבל מעבר להגשמת החזון העיקש של הברון אדמונד דה רוטשילד לגדל גפנים על אדמת א"י, מסמל סיפורו של היקב הוותיק הזה, במידה מסוימת, את התפתחותה המטאורית של תעשיית היין כולה בארץ ישראל.

במרכז תרבות היין החדש, שהשיקו "יקבי כרמל" לפני כשנה, עושים הרבה כבוד ליין, למורשתו ולהיבטי התרבות השלובים בצידו. לפיכך, הביקור במרכז המבקרים של היקב אורך הרבה מעבר לכמה דקות המוקדשות לסיור בין החביות ולרקיקה של כמה מיני יינות, אליהם אולי התרגלתם מביקורכם ביקבים אחרים.

אם יש לכם אורחים מחו"ל הקיץ, מרכז המבקרים של "יקבי כרמל" הוא בהחלט הזדמנות נפלאה להביא אותם לביקור. אפשר ליהנות מביקור מהנה ומעניין במרתפי היקב הקרירים, שם השכילו לשמר את הרוח האותנטית של היקב משנות הקמתו, לצד ציוד חדש וטכנולוגיה משוכללת של ייצור יין בתקופה הנוכחית. כל זאת תוך שילוב סיפורים ואנקדוטות היסטוריות מרתקות מאחת התקופות הרומנטיות בתולדות היישוב הציוני. את הביקור ביקב תוכלו לחתום או להתחיל (אורכי הסיור והתאמתם לקבוצות השונות מאד גמישים) בטעימות יין, שלשמן למעשה התכנסתם, וזאת באחת מהגומחות הקרירות הפזורות ברחבי מרכז התרבות, או אם תחפצו בכך, באחד מהחדרים הפרטיים הערוכים גם לישיבות עסקיות ולטעימות יין מקצועיות.

את הסיור כמובן אפשר לסכם כמיטב הרוח הישראלית בקניות בחנות היקב, המציעה את שלל יינות היקב על סדרותיו השונות.

מרכז תרבות היין: יקבי כרמל, רחוב היין 2, זיכרון יעקב. ביקור במרכז המבקרים בתיאום מראש: 04-6391788. סגור בשבת.

אין תמונה
ביסטרו כרמל. ארוחת בוקר ישראלית שופעת וטעימה

לחם, ריבות ויין מחבית

מרחק כמה גבעות משתפלות מזיכרון יעקב, ואתם באחוזה הנחמדה של "יקב תשבי", שגם שם ניתן לבלות כמה שעות קרירות מענגות בחסות סככת הגפן, הלחמים הטובים וריבות היין המצוינות שמייצרת אחת מבנות משפחת תשבי. יקב תשבי, בדומה ליקב כרמל, הוא אחד מהיקבים הוותיקים של ישראל ומשפחת המייסדים היא ממשפחות הכורמים הראשונות של ארץ ישראל.

מבחינת היקפיו, מדובר ביקב המייצר כמיליון בקבוקים בשנה (לשם ההשוואה: יקבי כרמל מייצרים כ-15 מיליון בקבוקים בשנה). את תהליך ייצור היין תוכלו ללוות בסיור ממצה במקום, וכמובן ללגום ממבחר היינות. אם תזכרו מבעוד מועד (וההמלצה הגורפת היא לזכור!) הביאו עימכם מהבית קראף או מיכל שאותו תוכלו למלא ביין ממעין מיכל תדלוק הניצב במרכז החנות, במחיר המגוחך של 19 שקל לליטר. גולן תשבי, היינן ומבעלי היקב רואה בחבית התדלוק יותר שירות לציבור לעידוד שתיית יין ופחות אמצעי רווח. אהבנו!

אין תמונה
המסעדה של יקב תשבי. הביאו מכל ותדלקו אותו ביין

גם תשבי ג'וניור, ג'ינג'י לוהט בעל מבט חודר, רואה במרכז המבקרים של היקב חלק ממכלול של חוויית בילוי המציעה לצד שתיית יין גם אוכל ושלל עינוגים נוספים. במסגרת תפיסה זו הוא שוקד בימים אלה על הקמתה של חנות שוקולד איכותית שבה הוא ישלב בין טעימות שוקולד לטעימות יין. ועד שחגיגת השוקולד והיין תהיה מוכנה, תוכלו ליהנות מלחמים טריים ופשוטים שאופים במאפיית החנות, מפיצות נחמדות (אם כי יש עוד דרך לעשות עד לפיצה מהוקצעת של ממש), סלטים שופעים ורעננים, גבינות טובות מתוצרת מחלבת יעקב'ס הסמוכה, ארוחות בוקר וצהרים של פסטות ופשטידות נחמדות. אין כאן בשורה קולינרית של ממש, אבל השילוב בין האוכל הקליל והבלתי מחייב המוגש במקום, לבין כמה כוסות יין תחת סככת הגפן המיטיבה, הוא ללא ספק אחת החוויות הקיציות הכי נחמדות שתוכלו לסדר לעצמכם במהלך החודשים הקרובים.

יקב תשבי: על הכביש המחבר בין זיכרון לבנימינה. טלפון מרכז המבקרים: 04-6288195. מומלץ לתאם מראש. המסעדה - טלפון: 04-6380435. כשר חלבי. מחירים: 38-85 שקל. יש גם ארוחות בוקר

סטייקים דשנים וסלטים טובים

אין תמונה
יקב בנימינה, מרכז המבקרים. תודה על הסטייק

רגע לפני שנפשנו התחננה לסיב בשר מדמם, ובאותה שנייה שבה נשבענו לעצור בדרך חזרה ב"שיפודי אולגה" כדי לספק את האגו הקרניבורי שהושפל עקב מנת יתר של גבינות, בצקים ועשבים, קיבלו את פנינו בחצר היפה של "יקבי בנימינה" בחיוך הצופן הבטחה לסטייק. כן, סטייק אמיתי, עבה ומדמם כהלכתו בליווי כוס יין קטיפתית מסדרת "יהלום" הנחשבת של היקב.

יקב "בנימינה" שנרכש לפני כשנתיים על-ידי קבוצת "חצי חינם" בעלות מדווחת של 13.5 מיליון דולר, עבר לאחרונה מהפכה המתבטאת בהשקעה עצומה בשיווק ובפיתוח סדרות היין. מהפכה הבאה לידי ביטוי גם במרכז המבקרים המושקע והיפה, שם ניתן, לצד אירועים פרטיים, סיורים, סדנאות יין וטעימות, גם לאכול ארוחה טובה.

את זאת תוכלו לעשות בחלל הפנימי וספון העץ של המרכז, או בחוץ ברחבה המטופחת והפורחת. אנחנו אמנם הגענו בשעת צהרים לוהטת במיוחד ונמלטנו פנימה לחסות בקרירות המזגן, אבל המלצתנו היא להגיע למקום לפנות ערב, עת דולקים הפנסים ובלוטות הרומנטיקה, לשבת בחוץ להזמין יין טוב מסדרת "תרשיש" ולצידו ארוחה מפתיעה מאד באיכותה של בשר וסלטים מצוינים שמכינים צוות טבחי המקום.

וכן, למי שחייב את ארוחת הבוקר המסורתית של יום שישי או אמצע השבוע, יש גם תפריט חלבי של בוקר הכולל חביתות ירק, גבינות של מחלבת השומרון הסמוכה, לחמים, סלטים וריבת תפוחים מצטיינת במיוחד שמכינים במטבח.

ואת כל זאת, חלילה לכם מלשכוח ללוות בכוס יין אשר אהבה נפשכם, רק לאחר שערכתם מקבץ טעימות ממבחר סדרות היקב.

הנשיא פינת רחוב היקב, בנימינה. טלפון: 04-6288042. מומלץ לתאם ארוחה וסיור מראש. במקום ניתן לקיים אירועים פרטיים. מחירים: ארוחה קבועה של סטייק , סלטים, קינוח ויין: 73 שקל בצהרים, 82 שקל בשעות הערב. כשר

>> הנה כמה קישים מעולים שאתם יכולים להכין בבית