אין תמונה
גמאיי נובו. ייחלצו בחצות בדיוק

אם אנשים אומרים לכם בשחצנות שהם הוזמנו לחגיגות ההשקה של הבוז’ולה, אל תמהרו להתרשם – זה לא אקסקלוסיבי כמו שזה נשמע. הם בסך הכל הולכים לשתות יין, לנשנש משהו טעים ולהתחכך באנשים שמחים, שזה בערך מה שעושים בכל מסיבה.

אין שום אירוע מונומנטלי מאחורי פסטיבל ההשקה הזה, והאמת היא שמעולם לא היה. מהיום שבו הוחלט על קיום חגיגות הבוז’ולה, מטרתן היחידה הייתה לגרום לנו לשתות את יינות המחוז. גם לפטפט, לנשנש וליהנות כמובן, אבל הדבר שהכי חשוב להם הוא שנדע לומר את המילה בוז’ולה ולהסביר לכולם מה המשמעות שלה.

אז הנה המשמעות שלה: הבוז’ולה (Beaujolais) הוא אזור בדרום חבל בורגונדי עתיר הכרמים אשר בצרפת. שלא כמו בשאר החבל, שבו גדלים ענבים מזן פינו נואר, בכרמי הבוז’ולה גדלים בעיקר ענבים מזן הגמאיי (Gamay), שמהם מיוצרים רוב היינות האזוריים.
אזור הבוז'ולה מחולק ל-12 מחוזות יין, ושניים מהם בלבד אחראים על ייצור הבוז’ולה נובו, שהוא זה שהשקתו נחגגת ביום חמישי השלישי של חודש נובמבר.

למה דווקא?

את הרעיון לקבוע מועד אחיד להשקת היין הגה בשנות ה-50 ג'ורג' דובף, בעל כרמים מקומי שידע טוב מאוד יחסי ציבור מה הם. יש שאומרים שקביעת תאריך מדויק להשקת היין עלולה להוביל להחלטה על בציר בטרם עת, שבסופו של דבר פוגמת באיכותו של השיכר. זה אולי נכון אבל לא בהכרח רלוונטי, כי רוב יינות הנובו אינם מתיימרים להיות שיא התחכום והמורכבות, אלא לתת הצצה לאיכויותיה של שנת הבציר. לכן זה לא ממש משנה אם הם סובלים מחוסר בשלות כל עוד הם קלילים, נעימים וכיפיים.

בציר הענבים של הבוז’ולה מתחיל מתישהו בספטמבר ונמשך בדרך כלל שלושה שבועות, שבסופם כל אשכולות הענבים שנאספו עוברים תסיסות, מעיכות וכתישות. הנובו נחשב לייחודי בגלל התסיסה הראשונית שלו, שנעשית באשכולות שלמים – בניגוד לתסיסת התירוש שמתבצעת אחרי שכולם כבר דרכו על הענבים שלו. לאחר ארבעה או חמישה ימים של תסיסה באשכולות מתבצעת סחיטה, ואז התססה נוספת, ואז היין מבוקבק ונאטם.

הנובו אינו מתיישן טוב, לכן מומלץ לשתות אותו עד שלושה חודשים מיום צאתו לשווקים. יינות שמיוצרים בעשרת המחוזות האחרים של אזור בוז’ולה, לעומת זאת, הם לרוב בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר, כך שאין מה לחשוש מלשתות בוז’ולה 2005 כל עוד לא מצוין על התווית שהוא נובו.
למרות שמדובר ביין אדום, יין הנובו נשתה קר - בטמפרטורה של 10-13 מעלות, וזאת בגלל גילו הצעיר שמעניק לו איכות קלילה וטעם של פירות.

אז נכון שמאחורי החגיגות לא עומד הרבה מעבר לפעלול שיווקי פרי מוחו של כורם רודף בצע, ונכון שגימיקים כאלה בדרך כלל רעים מאוד לצרכן. אבל חגיגות הבוז’ולה הן בסך הכל הזדמנות לא מזיקה לקחת חלק באירוע שמח המתרחש בכל העולם וחוגג אהבה ליין טוב.

שימו לב רק שעם השנים הפכה המילה בוז’ולה לשם נרדף ליין צעיר, וכך התגנבו לחגיגות גם יינות צעירים אחרים שלגמרי לא מיוצרים במחוז הזה.

רוצים גם?

אין תמונה
בוז'ולה. הצצה לאיכויות של שנת הבציר
מרכז תרבות צרפת בישראל ע"ש רומן גארי מארגן אירוע טעימות המתפרש על פני כמה ימים. חלקן הראשון של החגיגות הוא מסלול טעימות שייערך ב-16ברים ברחבי ירושלים, שבהם יימכרו מגון יינות בוז'ולה במחירים מוזלים במיוחד. החלק השני ייערך בסינמטק ירושלים, ומלבד טעימות של בוז'ולה יכלול גם הקרנה של סרטים צרפתיים.
איפה ומתי: מסלול הטעימות (הרשימה המלאה של הברים באתר המכון) – 19 בנובמבר מ- 21:30. האירוע בסינמטק ירושלים – 23 בנובמבר, 21:30.
כמה יעלה: 36 שקלים לאירוע בסינמטק.
פרטים נוספים: באתר האינטרנט של המרכז לתרבות צרפת

בסניפי דרך היין יושק יין הבוז'ולה נובו בציר 2008 של יקב לואי ז'אדו. עוד ישתתפו בחגיגות מבחר יינות צעירים מיקבים ישראליים, ולצדם ינושנשו פסטות של חברת נונה.
איפה ומתי: בסניפי תל אביב וסביון יחלו החגיגות ביום רביעי, 19 בנובמבר, בשעה 22:00, ובסניפי מודיעין ונס ציונה ביום חמישי, 20 בנובמבר, בשעה 22:00.
כמה יעלה: לא יעלה, הכניסה לאירועים חופשית.
פרטים נוספים: באתר האינטרנט של הרשת

רשת Wine&More חינאווי ג'ורג' משקאות אימצה את מסורת הבוז'ולה, ומלבד אירוע טעימות היין, שילווה במטעמים ומבחר מבצעים, הרשת תחגוג במהלך כל נובמבר עם הנחות על כל התוצרת הצרפתית.
איפה ומתי: אירוע הפתיחה של החגיגות יתקיים ביום רביעי, 14 בחודש, מהשעה 20:00 בשני מקומות סימולטנית: סניף תל אביב ברחוב קרליבך 25 וסניף ראשון לציון בשדרות משה דיין מתחם G. שימו לב שרק בשעה 24:00 ייפתחו בקבוקי הבוז'ולה של השנה.
כמה יעלה: 15 שקלים לאדם וכן, זה כולל כוס יין.
פרטים נוספים: סניף תל אביב: 03-6240194, סניף ראשון לציון: 03-9526897.

אין תמונה
מארי אנטואנט. ארבעה ימים של ארוחת טעימות זוגית

משקאות חינוואי ניקולא יערכו אירוע טעימות של יינות בוז'ולה נובו שיגיעו מיקבים שונים בצרפת ומיקבי רמת הגולן ותשבי הישראליים. לצד היינות יוגשו מיני מגדנות.
איפה ומתי: בסניף רמת גן, רחוב היצירה 18. יום רביעי מ-21:00.
כמה יעלה: 20 שקל, כולל כוס יין.
פרטים נוספים: באתר האינטרנט של הרשת

החברה הסקוטית משיקה את יין בוז'ולה וילאז נובו 2008 של יקב ז'וזף דרוהין. הוא אמנם יככב, אבל לא יהיה היחיד שיושק באירוע. החגיגות יכללו טעימות יינות, אוכל קל ומוזיקה חיה.
איפה ומתי: יום רביעי, 19 בחודש, מ-21:30 במרכז המכירות של החברה הסקוטית ברחוב התערוכה 23, מתחם מגרשי התערוכה הישנים (סוף דיזנגוף) תל אביב.
כמה יעלה: 35 שקלים, כולל כוס יין משובחת (קריסטל של שפיגלאו אם אתם חייבים לדעת).
פרטים נוספים: 03-5434500.

מתחם השף ניר צוק
ניר צוק יודע לחגוג. את חגיגות הבוז'ולה הוא יציין במגוון אירועים: מסיבת בוז'ולה בג'אפה בר, הופעת ג'אז וארוחה בביסטרו נועה ותפריט מיוחד במסעדת קורדיליה, שילוו כמובן בהמון בוז'ולה.
איפה ומתי: 19בנובמבר, מתחם השף ניר צוק, סמטת הזכוכית 1, יפת 30. בג'אפה בר ובביסטרו נועה האירועים יחלו ב-21:00, בקורדיליה ב-22:00.
כמה יעלה: הכניסה למסיבה חינם, כוס יין בוז'ולה של האחים צוק תעלה 50 ש"ח ותמולא כל הערב. ההופעה והארוחה בנועה יעלו 119 שקל, שכוללים מילוי של כוס הבוז'ולה שלכם. בקורדליה תוכלו ליהנות מכל המנות הראשונות במחיר מופחת של 40 ש"ח.
פרטים נוספים: 03-5184668.

מסעדת ננה ובר היין פרי הגפן
הננה בר ובר היין פרי הגפן ממוקמים האחד מול השני, והחגיגות ייערכו בשניהם במקביל ויגלשו כנראה גם לרחוב. על האווירה יהיו אחראים ה-DJ איגי ווקסמן והיינות של רמת הגולן. השיא יגיע בחצות בדיוק, אז יחלצו את בקבוקי הגמאיי נובו של יקבי רמת הגולן.
איפה ומתי: ננה בר, רח' אחד העם 1, נווה צדק תל אביב.
כמה יעלה: הבוז'ולה יוגש כל הערב ללא תשלום, האוכל עליכם.
פרטים נוספים: 03-5161915.

ביסטרו בר גאיה בבנימינה
ברביעי בחצות יחלצו במסעדה את יינות הבוז'ולה וילוו אותם בהמון מנות מיוחדות. גם בהמשך השבוע תציע המסעדה לסועדים הנחות ומנות שימשיכו את החגיגה.
איפה ומתי: מסעדת גאיה בנימינה, רחוב האומן פינת התחנה.
כמה יעלה: בוז'ולה של בנימינה: 18 ש"ח לכוס, 70 לבקבוק. אוכל: תלוי מה תזמינו.
פרטים נוספים: 04-6181818 או 04-6388011.

מסעדת מארי אנטואנט ברמת החי"ל תחגוג במשך ארבעה ימים עם ארוחת טעימות זוגית שתוגש לצד בוז'ולה צרפתי, כשברקע רביעיית מל רוזנברג תנגן עבורכם ג'ז.
איפה ומתי: 19-22 בנובמבר, הברזל 7, רמת החי"ל, תל אביב.
כמה יעלה: 220 ש"ח לארוחת טעימות זוגית הכוללת בקבוק בוז'ולה.
פרטים נוספים: 03-6482999.