כבשים (תמונת AVI: אור גץ, חדשות)
מהדיר - ישר לצלחת | תמונת AVI: אור גץ, חדשות
צייר לי כבשה

36 דקות לערך הוא הזמן שלוקח להגיע ממחלף נחשונים שבמרכז כביש 6, עד שנפלטים בנקודה הצפונית שנחנכה לא מכבר - מחלף עין-תות. דקות ספורות לאחר מכן, כבר תוכלו ללעוס שיפוד ענק שעליו מושחלות קוביות דשנות של בשר טלה ורדרד במסעדה החקלאית "מורגן" שביקנעם הישנה.

תנופת פיתוח ערה מתרחשת באזור יקנעם, מה שהביא לפריחתן של מסעדות, בתי קפה ושאר עסקי מזון שנועדו לשרת את תושבי מגדלי ההיי-טק הסמוכים, כמו גם את השועטים בדרך לצפון או ממנו. "מורגן", טובלת בין ערוגות עשבי תבלין ריחניים, שורות סדורות של ירקות בגידול עצמי ובצמוד להם, דיר המאכלס טלאים מתולתלים מסוג "מרינו" - זן של טלאים המיועדים למאכל.

שי מורגן (צילום: תמר מצפי, גלובס)
שי מורגן בדיר הטלאים שליד המסעדה | צילום: תמר מצפי, גלובס

שי מורגן, נצר למשפחה חקלאית ותיקה באזור, הוא השף והבעלים המבצע בשקט את זממו הקולינרי בטלאים שהוא מגדל. מה שמבטיח אספקה שוטפת ואיכותית של בשר, אם כי מהצד השני של המטבע מוטלת על הסועדים בהייה לא מוסרית בטלאים המשוטטים בפסטורליות מהצד השני של החלון.

המסעדה החדשה יחסית, מציעה תפריטי טעימות הכוללים מנות ראשונות נחמדות אם כי לא מרגשות במיוחד כמו פלפל ממולא בקוסקוס ופרושוטו טלה שטעמו מעט החוויר בחיבור עם כדורי מלון.

בטעימות של המנות העיקריות טעמנו קציצות דחוסות ודשנות מבשר טלה שומני במידה, מתובלות בחוכמה וטובלות ברוטב עגבניות וגם שיפוד של שישליק טלה, שבשרו ניצלה במידה ראויה בתיבול עשבי פרובנס. למי שאינו מחבב את טעמו העז של טלאי ה"בלדי", יאהב את בשר טלאי ה"מרינו" הידועים כבעלי טעמים עדינים יותר. בירכתי המסעדה יש אטליז קטן בו ניתן לרכוש חלקים מפורקים של טלה כמו כתף, שוק או צוואר, שתוכלו לקחת הביתה ולשלוח למקפיא עד החג. *

מורגן, מסעדה חקלאית, יקנעם המושבה. טלפון: 04-9937101. סגור בימי ראשון ושני. מחירים לדוגמה: 158 שקל לארוחה זוגית

מעז יצא מתוק

בקשו משי מורגן שיכוון אתכם בשבילי המושבה הירוקה, אל גינתו הסודית של הדבוראי פיני נחמני, המייצר מזה שנים, מינים מיוחדים של דבש זני.

כוורותיו של נחמני פזורות ברחבי רמת מנשה, בשדות פרחים, קוצים ואיקליפטוסים ומניבות דבש כהה ומיוחד במינו מפרחי הקוצים, דבש עז טעם מפרחי האקליפטוס ודבש בטעם מרציפני מפרחי אביב.

עד כדי כך משובח דבשו של נחמני, שלפני מספר שנים זכתה הכוורת שלו בתחרות הדבוראים לדבש הזני.

צנצנות דבש (צילום: תמר מצפי, גלובס)
מהתוצרת של פיני נחמני | צילום: תמר מצפי, גלובס

גם שיטת המכירה של הדבש ייחודית ומזכירה את זאת של חוות לממכר מייפל בצפון אמריקה - סטנדים עמוסי סחורה ונטולי מוכרים בצידי הדרכים עם קופה חשופה שבה ניתן להשאיר כסף ולקחת עודף בשיטת השירות העצמי.

המצקצקים בלשונם למשמע הפטנט הלא ישראלי בעליל, הזועק לתחמונים ולגניבות, יתפלא לשמוע שבכל שנות קיומו של המקום, התרחשה רק גניבה אחת.

המקום של נחמני לפיכך נטוש מרבית הזמן מאדם, אך עמוס בצנצנות דבש מסוגים ובגדלים שונים, בחלות דבש וגם בכלים מעץ שנחמני יוצר במו ידיו.

מומלץ מאד לטעום מהמיכלים לטעימה עצמית (שימו לב להוראות השימוש המדויקות) להשאיר כסף בקופה ולחזור הביתה חמושים בדבש טעים לחג. הידיעה המשמחת שיש עוד מי שמאמין באנשים.

הדבש של פיני נחמני - יקנעם המושבה. טלפון: 04-9891178. מחירים: 25 שקל לחצי קילוגרם, 60 שקל לקילו וחצי

הסרפד שבשיכר

אומרים על הסינים שכל מה שיש לו ארבע רגליים ואמא, מוצא את דרכו בדרך זו או אחרת לצלחת. במקרה של יעקב מורד, הבעלים של יקב מורד שביקנעם, אפשר להגיד בבטחה שכל מה שגדל באדמה, על עץ או על שיח ימצא את דרכו לבסוף למבחנות הענק שלו, שבהן הוא משתולל להנאתו עם פירות, ירקות, עשבים וקוצים ורוקח מהם שלל מיני שיכר, ליקרים ויין.

אין תמונה
שיכר סרפדים כבר שתיתם? יקב מורד

כך לדוגמה תוכלו ללגום ניסיון יצירתי במיוחד של מורד לייצר שיכר מסרפד, עוזרר, פטרוזיליה והדסים, כאשר בצידו המתון יותר של המגוון אפשר לטעום שיכר מרימונים, פסיפלורה, קפה, ליצ'י, שוקולד ותפוז מבושם במיוחד.

לקראת ראש השנה השיק מורד טעמים מיוחדים כמו תפוח בדבש ותמרים וכן בקבוקים יפים המשלבים כמה טעמים. במרכז המבקרים של היקב, ניתן לעצור לטעימות, להצטיידות במתנות לחג ולצפות בסרטון אודות תולדות המקום.

יקב מורד - אזור התעשייה, שער יקנעם, יקנעם עילית. טלפון: 04-9597125. שעות ביקור ביקב: א-ה: 08:20-16:30, שישי וערבי חג: 08:30-.14:00. כשר. מחירים לדוגמה: 39-149 שקל

בלדי מול מגרש חנייה

לכל מי שנהג להשתרך בפקקים המתישים של ואדי ערה, כדי לאכול את מטעמי מסעדת "אל באבור" שבאום אל פחם, נמצא פתרון אורבני יותר אם כי אתני פחות, בסניף החדש שנפתח לאחרונה בצומת יקנעם.

מסעדת אל באבור (צילום: תמר מצפי, גלובס)
גם ביקנעם. מנה במסעדת "אל באבור" | צילום: תמר מצפי, גלובס

חוסאם עבאס, הבעלים, הימר על המיקום כאסטרטגי עוד לפני זמן מה, והאמין בביטחון מוחלט שיצליח לשחזר את החוויה האותנטית בעבור סועדיו גם כשנוף הנשקף מהשולחנות הוא נופו של מגרש חנייה.

אם לשפוט לפי כמות הסועדים שפקדו את המסעדה ביום חול, נראה שהוא גם צדק. חרף המיקום נטול האקזוטיקה והעיצוב המזכיר אולם שמחות, האוכל ב"אל באבור" שביקנעם נותר טעים ונאמן למקור בדיוק כפי שהוא בסניף המקורי. הסלטים שטעמנו - מעגבניות בלדי ירוקות ומתוקות היה מלא טעם, סלט הסברס והתאנים נוטף עסיס קיץ טעים, ואפילו סלט העקוב, למרות שזוהי לא עונתו והוא נשמר קפוא, שמר על מרקם טעים.

גולת הכותרת כאן היא כמובן מאכלי הכבש - כבש ממולא אורז וצנוברים, צלעות כבש שמנמנות ונהדרות על הגריל וכמובן הכנאפה המתוקה והמעולה שאותה מכינים בזמן ההזמנה.

אל באבור בצומת יקנעם - פתוח גם בחודש הרמדאן. טלפון: 04-9891619. מחירים לדוגמה: 60-120 שקל לעיקריות

מישי בוטיק שוקולד (צילום: תמר מצפי, גלובס)
פרלינים בשלל מילויים. מישי בוטיק שוקולד | צילום: תמר מצפי, גלובס
כמו פרלין לשוקולדה

מאחר שאין אדם בתבל שיסרב לפרלין מפונק של שוקולד, מריר או מתוק, שיותיר בגופו שובל נעים של נחמה, מומלץ בעבור קינוח, לסטות מהמתחם של יקנעם ולנסוע מרחק של כעשר דקות עד טבעון. שם, במרכז מסחרי משעמם למראה שוכן לו בוטיק השוקולד של מישי בלוג - שוקולטייר צמרת שרוקח זה שנים סודות קטנים של שוקולד, פרלינים ממולאים וגולת הכותרת למי שחווה אהבה נכזבת בחורף פריזאי סגרירי - ריבוע מתוק ומושלם המכונה "פט דה פרואי" - קוביות מופלאות של מרמלאדה מסוכרת.

מעבר לכך למי שחולם בשוקולדה, צפויה כאן חוויה ממכרת של נוגט ומרציפן, פרלינים עדינים ממולאים בחלבה ובראנץ, חמאת בוטנים, דבש וקרמל ועוד פרלינים מובחרים נוספים. המקום אינו ערוך לישיבה במקום, מה שייאלץ אתכם לקחת מלוא הפה והקופסה הביתה.

מישי בוטיק שוקולד, מרכז זייד טבעון. טלפון: 04-9835722