קשה עד בלתי אפשרי שלא לשים לב להבדלים בין הגזרות החטובות שמאכלסות את הבית בעונה הנוכחית של "האח הגדול VIP" ובין הרפיסות הכללית שרווחה אצל דיירי העונה הראשונה. עוד דבר שקשה להתעלם ממנו הוא שדיירי העונה הנוכחית הם לא בדיוק בני אלים שירדו מהאולימפוס עם הפיגורה המושלמת, אלא חבורה של אנשים שמגירים מפלי זיעה בשביל לשמור על עצמם ומודעים לכל ביס שנכנס להם לפה.
אמנם נראה שהבליסה היא עיסוק מרכזי של הדיירים בשתי העונות, אבל שימו לב שבעוד שפנינה בוחרת לנשנש תפוח, שפרה ועינב, ברגע נדיר של אחווה, ירדו על מיכל של גלידת שמנת. 

אומרים שהאח הגדול היא מראה שמציגה לנו את עצמנו כחברה, בעירום מלא ובתאורה ישירה וחסרת רחמים. היחסים של רובנו עם המראה לא פשוטים – אנחנו בדרך כלל לא ממש מרוצים ממה שאנחנו רואים – אבל לפעמים האמת הבוטה ביותר יכולה לעשות לנו רק טוב. אז בואו נהיה אמיצים לרגע, וניישיר מבט לבבואה שלנו: אם העונה הראשונה גילתה לנו כמה דברים לא כל כך נעימים על היחסים בין קבוצות שונות בתוכנו (נשים-גברים, אשכנזים-מזרחים, וזו רק ההתחלה), ההשוואה בין שתי העונות חושפת בפנינו כמה קפלי שומן שלא שמנו אליהם לב, ולא בטוח שכל כך נשמח לגלות.

עינב בובליל, יוסי בובליל, אינה ברוורמן, שחר בן דוד (תמונת AVI: האח הגדול)
חיים בשביל לאכול | תמונת AVI: האח הגדול
כאן קבור הוופל

אז מי אחראי לריבועים בבטן ולאנרגיות הגבוהות של דיירי העונה השנייה, ומי אשם בצמיגים המשתפלים של דיירי העונה הראשונה? בשביל לענות על זה מספיק להסתכל ברשימות הקניות של הדיירים בכל אחת מהעונות. בכל הרשימות של דיירי העונה הראשונה אפשר למצוא סוכר – הרבה ממנו, ובכל צורה אפשרית: ריבות, שוקולדים, משקאות ממותקים, סוכריות, ופלים, עוגיות ועוד.

חוץ מהחיבה לסוכר, הדיירים הקודמים גם היו הרוסים על אוכל מעובד (המבורגר קפוא, קבבים, מלאווח, בורקסים וכו'), שמכיל אחוזים גבוהים מאוד של שומן מהסוג שהגוף שלנו ממש לא צריך. חטא אחרון שרשימות הקניות של דיירי העונה הראשונה חושפות הוא שהם לא ממש אכלו ירקות, בטח בהשוואה לדיירי העונה השנייה. הרשימות של דיירי ה"VIP" מכילות כמות כמעט כפולה של ירקות, ובמקום סוכר או מזון מעובד – שפע של קטניות ופחמימות מורכבות. מה שמפתיע הוא שמבחינת הכמויות הם לא הזמינו פחות אוכל מדיירי העונה הראשונה, וגם להם תמיד יש משהו בפה (ולא רק אצבע).

 אז מה זה אומר עלינו?

אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה"ח איכילוב וראש המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מאבחנת: "העיסוק באוכל אמנם מאפיין אנשים שכלואים בבית ונתונים תחת לחץ, אבל הוא גם מאפיין את החברה הישראלית בכללותה - שום מאורע לא עובר בלי שנלווה אותו עם איזה נשנוש. ישיבות במשרד תמיד מלוות באוכל, ציון של מאורע משמח שוב מלווה באוכל, ומאורע עצוב גם הוא מקושר לאוכל".
אז את זה שאוכל הוא אחד הדברים שהכי מעסיקים אותנו אנחנו יודעים גם בלי "האח הגדול", אבל איך מסבירים את ההבדלים בין שתי העונות? מה יודעים הסלבס שחמק מפשוטי העם?

אין תמונה
השמנת יתר מקורה בחוסר מודעות. טיגון, למשל, מאוד לא בריא


רז טוענת שמדובר בהבדלים במודעות, וחושפת אותנו לנתון מצער: "הסקר השנתי של משרד הבריאות חושף ש-30 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת ו-12 אחוז מאוכלסיית הילדים והנוער סובלים מהשמנת יתר, והכל בגלל חוסר מודעות. המוצרים בסופר מציגים את עצמם כמהירי הכנה ולא מזיקים, בעוד שלמעשה מדובר הרבה פעמים בדברים עתירי שומן וסוכר שאמנם משביעים אותנו וטעימים לנו, אבל מזיקים לנו ובאים במקום דברים חיוניים כמו ירקות. לישראלים יש איזו תפיסה של עצמם כמי שאוכלים יותר ירקות משאר העולם, וזה במידה רבה נכון, אבל כמו שרואים היטב אצל דיירי העונה הראשונה, הפער הולך ומצטמצם".

כסף לא עושה את ההבדל

"מה שחשוב להדגיש בהקשר הזה הוא שהאוכל הבריא לא עולה יותר כסף - הוא לא באמת קשור במעמד כלכלי, ובדרך כלל, בחישוב הסופי הג'אנק עולה יותר ממאכלים פשוטים ובריאים בעלי ערך תזונתי גבוה בהרבה. גריסים, לחם אחיד, קטניות, אורז, פסטה, עוף, הודו הם מאוד בריאים, לא יקרים ובטח טובים בהרבה ממלוואח קנוי, והמבורגר קפוא שהם מזון מעובד המכיל אחוזי שומן גבוהים ומעט מאוד ויטמינים חיוניים" זה טוב למאיה ולדודי? זה אמור להיות טוב גם לכם.

והנה תמצית עקרונות התזונה הנכונה לפי אולגה רז- שלא תגידו שלא ידעתם 

אכילה בהתאם לצורך ולא יותר

הקפדה על שילוב יומי בתפריט של מזונות המכילים סיבים תזונתיים, הסיבים משפרים את פעולת מערכת העיכול (דוגמא למאכלים עשירים בסיבים: גריסים קטניות, כוסמת, קינואה, פסטה, ירקות ופחמימות מורכבות)

הפחמימות המורכבות – צריכות להיות בסיס התזונה ועליהן מוספים ירקות ללא הגבלה, מעט מוצרי חלב 5% שומן, חלבונים כמו עוף הודו, בקר דל שומן המגיע מהחלקים האחוריים, דגים וביצים.

פירות מכילים אחוזי סוכר גבוהים לכן צריך לצמצם את אכילתם לשלושה ביום.

אומנם אמרנו ששומן מסוים מזיק לבריאות אבל בשום אופן לא מוותרים עליו. שמנים כמו זית וקנולה טובים וחשובים לבריאות, כמובן אם צורכים אותם במידה.

חשוב לזכור - בשר שמן, חטיפים מעובדים וכמויות גדולות של סוכר מובילים להשמנה, ושלל בעיות בריאותיות. עודף סוכר למשל גורם לגוף להשתמש בחלק מהויטמינים והמינרלים המגיעים מהמזון כדי לעבד את הסוכר (קב' B מגנזיום) וככה הם פשוט הולכים לאיבוד.