אין תמונה
אוכלים בלב הפרדס

כבר מזמן שישי הפך אצל רבים ליום של סידורים, יום קצר שרוצים להספיק להרגיש בו גם קצת חופש, ולפגוש חברים על ארוחת בוקר טובה שאין זמן בשבילה בסתם יום של חול. יש גם יותר ויותר מקומות שמתארגנים בהתאם, ומציעים ארוחות בוקר / בראנץ' שמוגשות רק או בעיקר בימי שישי. נחמד לפתוח את הבוקר במקום עם אווירה. אם אפשר, כזו שיש בה טבע, או נוף שמתרחק מכבישים ומנדל"ן צפוף, אבל לא רחוק מדי. להלן כמה הצעות לבוקר קצת אחר, במקומות פחות מוכרים אך שווים היכרות.

תפוז: מיץ טרי בפרדס

הריח העז בשביל הכניסה לתפוז, דרך עפר בפרדס באמצע השרון, אינו של הדרים דווקא, אלא של מאפים ריחניים. תפוז הוא פתרון טוב לבוקר קר, כי הוא נותן תחושה של טבע בלי להתאמץ ולצאת לטבע ממש. אפשר לשבת במרפסת הגדולה גם אם יורד גשם, כי אז מורידים ניילונים, ואפשר לראות תפוזים זולגים מהעצים שמסביב ולהריח רעננות שאין בעיר. שותים מיץ תפוזים שנסחטו מהעץ וטועמים ריבות שעשויות ממה שגדל מסביב. יש גם מנות דיאטטיות, כמו סלט בטטה עם גבינה רזה, טופו ועשבי תיבול, קציצות ירק אפויות ולא מטוגנות, ועוד. מרחבים יש גם לכלבים, שמוזמנים לא רשמית. שווה לסייר סביב ולגלות בריכה קטנה עם דגי נוי, עץ שממנו אולתר מפל קטן, ספסל לשבת, ובימים יפים אפשר ליהנות מהגזיבו שפזורים בדשא, חלקם לא בטווח עין של המסעדה ומעניקים פרטיות מרבית. המקום כשר ולכן סגור בשבת.
איך מגיעים: מושב בצרה, כביש מספר 4 לכיוון צפון, אחרי צומת רעננה, מחלף הדרים, חוזרים דרומה לפי השילוט.
טלפון: 09-7469322.
מחיר בראנץ': 54 שקלים.

מחלבת מרקוביץ': יאפים ושביסים

אמנם אי-אפשר לשאת כבר את הקלישאה כמו בפרובנס, כמו בטוסקנה, אבל המחלבה-מסעדה של מרקוביץ' במושב נחלים באמת מעוררת זיכרונות. עצי אלונים וזיתים, חבצלות מים, רקפות, כבשים רועות באחו צמוד, וברקע שירי ארץ-ישראל לייט. נחלים הוא מושב דתי, אבל בניגוד לסטיגמה ולציפייה לפגוש במקום בעיקר מבני המגזר, אוכלוסיית המבקרים היא שילוב נחמד בין יאפים לחבורות של עולים מרוסיה, נשים בשביסים ומושבניקים מהסביבה. אחד הדברים הבולטים (ובל נכחיש - התורמים לשלווה) הוא שאין פעוטון במקום. הלקוחות מתבקשים שלא להביא תינוקות, אלא רק ילדים מגובה השולחן (הגבוה יחסית) ומעלה. עוד תורמת לנינוחות העובדה שהשולחנות מרווחים ורחוקים זה מזה, בניגוד למקומות שבהם מצופפים אותך כדי לעשות קופה. יושבים תחת גג משופע של דיר לשעבר, כאשר ארוחת הבוקר היא בדגש גבינות. הביזנס של מרקוביץ' התחיל מהכבשים, שכידוע לא מטילות ביצים, לכן אין פה אומלטים. השמות שנותן מרקוביץ' לגבינות שלו הם בהשראת מים - טל, מטר, פלג, יובל - ולידן סלטים מצוינים ולחמים מהטאבון, שהם מאסט. מזנון חופשי מאפשר לגשת למקרר שקוף מעוצב כקרוסלה מסתובבת, שבתוכו מיני מטבלים, זיתים וגבינות רכות, לעומת הקשיחות, שיש להן דוכן של טעם וקח לצלחת. סגור בשבת
איך מגיעים: נחלים שוכן כארבעה קילומטרים ממזרח לפתח תקווה. נוסעים בכביש 40 מצומת סירקין, לכיוון צומת הטייסים. מושב נחלים, כניסה דרומית.
טלפון: 03-9332797.
מחיר בראנץ': 69 שקלים

מונטיליו, קינוחים (צילום: תמר מצפי)
מיוחדים במנות קטנות | צילום: תמר מצפי
מונטיליו: ספרייה שהוסבה לקפה

למונטיליו כדאי לבוא רעבים, כי המבחר גדול, וכך גם המנות. לפני הכול מקבלים קיר רויאל (שמפניה עם קרם דה-קסיס), לשיפור מצב הרוח. בזמן ההמתנה לאוכל אפשר לעיין או להתעמק בספר, שכן מונטיליו היה בעבר ספרייה שהוסבה לבית קפה חלבי וצמחוני, ושומר כבוד למורשתה. יש מי שמביאים את הספרים מהבית, אחרים תורמים משלהם, להשאלה עם חותמת. באזור הזה יושבים אנשי המחשבים הניידים, כי השקעים קרובים. מאווררי תקרה כמו של פעם תורמים לאווירה הנוסטלגית. למקום יש אופי, וסביבו מטע זיתים, מה שתורם להגדרתו כמקום ירוק. המרפסת מבוקשת מאוד בימים של שמש. נראה שלא רק אנשי האזור אימצו את המקום. ואז מגיעה ארוחת הטעימות, שמורגשת בהן חתימת ידו הטובה של השף רועי סופר (גבריאל, פנגיאה). שמונה מנות כמו קיש תרד, שקשוקה, פילו סלמון מעודן, סלט קינואה עם חסה ועלי רוקט, וקשיו וחמוציות. יש כמובן לחמים, מאפים, ואחרי כל זה עוד יש קינוחים. לא מזמן כיכב מקפא נוגט עם כדורי סורבה מרעננים, ממש עכשיו זה השתנה לפרנץ' טוסט עם פירות העונה. בשישי-שבת חייבים לתאם מראש.
איך מגיעים: דרך הכניסה הראשית לסביון, ימינה בכיכר לגני יהודה, ולהמשיך לפי השילוט.
טלפון: 03-5346267.
מחיר בראנץ': בראנץ' זוגי 150 שקלים

יד השמונה (צילום: איל שפירא)
קצת חו"ל | צילום: איל שפירא
יד השמונה: בראנץ' פיני

יד השמונה הוא קצת חוץ לארץ, מין פינלנד קטנה בהרי ירושלים. זהו יישוב שהוקם על-ידי פינים, כהנצחה לפליטים יהודים שנרצחו בידי הנאצים. על השולחנות עבודות יד של נשות היישוב הפיניות ועבודות עץ בסגנון פיני, מנגריית היישוב. אפשר גם להישאר ללון באחת מבקתות עץ האורן הפיני ולהרגיש חוויה סקנדינבית מושלמת, המשתלבת בנוף תנ"כי של גן המשחזר מתקנים, עצים ומלאכות עתיקות. מגישים שם בראנץ' עשיר במאכלים שבפינלנד מקובל לאכול לארוחת בוקר, כמו דגי הרינג, סרדינים וטונה, דייסת אורז שטעמה קצת מוזר. חוץ מזה יש גם עוגות גבינה ושמרים חמות, לחמים מחיטה מלאה, פוקצ'ות ועוד. במנות משולבים תיבולים ישראליים ומבחר גבינות הרריות מהאזור. אחת לחודש, בשישי בצהריים, מופיעים הרכבים קאמריים של מוזיקה אירית, ג'ז, שנסונים וקלאסי. בקונצרט הקרוב (2.6) יופיע ההרכב קטיפה שחורה במוזיקה אירית.
איך מגיעים: ארבעים דקות מתל אביב, עשר דקות מירושלים. מתל אביב - כביש מספר 1, מחלף חמד לכיוון אבו גוש ונווה אילן, לפי השילוט.
טלפון: 02-5343956.
מחיר: הבראנץ' עולה 99 שקלים, הקונצרט בתוספת 80 שקלים; 170 שקל לשילוב בין שניהם

חנדלה: לאוהבי קפה

בשביל עפר במושב גבעת חן מתפתלים בשטח חקלאי, עד שמגיעים לחנדלה. בכניסה יש נדנדות לגדולים וגם לקטנים, שמספקות תעסוקה עד שמתפנה מקום. אחרי שטועמים הרבה ארוחות בוקר קשה להתפעל, ובכל זאת שקשוקת התרד המוקרמת בגבינת קשקבל הוכיחה את עצמה כעשירה, אבל בלי להיות יציקה מכבידה. היא מגיעה עם תוספת של סלט ירוק, טאפאסים, לחמניות, ריבות, מיץ טבעי וקפה, כמקובל בתחום. העניין פה הוא בקפה - תערובות ייחודיות שחנדלה מייבאים, קולים וטוחנים במקום. בלט לטובה הפרימיום מילאנו, בלנד של זני קפה ממרכז אפריקה, הודו, הונדורס וברזיל. אפשר לקנות במקום מתערובות הקפה (12 שקלים למאה גרם). פתוח בשבת.
איך מגיעים: מכביש 4, מצומת רעננה. נכנסים לרחוב הראשי ברעננה, רמזור שני שמאלה - רחוב קזן, עד הסוף, שמאלה, ולפי השילוט לכביש עוקף גבעת חן.
טלפון: 09-7603647.
מחיר בראנץ': 52-59 שקלים.

קפה טחון (צילום: istockphoto)
אחלה תערובות של קפה טרי מחכות לכם בחנדל'ה | צילום: istockphoto

קמליה: על הדרך

לא לטעות. אף שקמליה ממוקמת בתחנת דלק על הכביש המחבר בין כפר סבא לכוכב יאיר, זהו בית קפה מעוצב, שרבים חונים בו לבראנץ'-שישי על הדרך. המיוחדים מגיעים בכוסות קטנות וכוללים סביצ'ה סלמון, גספאצ'ו עגבניות וסלט אבוקדו. אחר כך מזמינים אומלט (עם עשבי תיבול, עם גבינה או עם פטריות) ומהבופה מוסיפים סלט ירוק עם בייבי שרימפס, ריבות ביתיות, יוגורט גרנולה, חציל בלאדי עם טחינה, כרובית מטוגנת, סלט טונה, פשטידות, מאפים מלוחים, וזה לא נגמר. בחורף סיידר או סחלב חם מחממים את הבטן, ולקינוח מומלץ הטראפלס המיניאטורי עם קוביות הטופי.פתוח בשבת.
איך מגיעים: כביש 6, ירידה במחלף אייל, 2 קילומטרים לכיוון כפר סבא, על כביש 5504. תחנת דלק דור אלון, במזרח קיבוץ ניר אליהו.
טלפון: 09-7990028
מחיר: 58 שקלים.