אנחנו רגילים לחשוב על תבלינים כעל משהו שלא רק הופך את האוכל שלנו לטעים, אלא על הדרך תורם לנו לבריאות. הפלפל השחור, למשל, עוזר למערכת הנשימה וממריץ את פעילות הכבד, הפפריקה עשירה בוויטמין C, כלומר טובה נגד צינון, הכורכום מקל על כאבי בטן והכמון טוב למערכת העיכול. עד כאן – הכל נכון.

מצד שני, מסתבר שלפעמים מסתתרים בתבלינים גם חומרים מזיקים, וכשהמוצר אינו ארוז – אין לנו שום דרך לדעת מזה.

התערובות שכדאי להיזהר מהן

תערובות מוכנות לעוף, בקר, דגים, גבינות וסלטים – מועשרות הרבה פעמים במונוסודיום גלוטמט, שמשפר את טעמן וגורם לנו לרצות מהן עוד ועוד, ועל הדרך עלול לגרום לתופעות כמו חולשה, בחילות, סחרחורות וכאבי ראש, וייתכן שאפילו לבעיות בהתפתחות המוח אצל ילדים ונשים בהריון. רוב יצרניות אבקות המרק כבר הפסיקו את השימוש בחומר השנוי במחלוקת הזה, אבל לשים אותו בתערובת תבלינים – למה לא? הרי אף אחד לא יידע.

תבלינים בקזבלנקה (צילום: עדי רם)
נראה מגרה, אבל לך תדע מה יש בפנים | צילום: עדי רם

תערובות עשבי תיבול, מלחי ים ואבקות שום – מכילות הרבה פעמים חומרים מונעי התגיישות (כלומר, היווצרות גושים). אחד החומרים האלה הוא E536, שמכיל ציאניד, ועלול להפריע להובלת החמצן בדם. E551, לעומתו, הוא חומר מונע התגיישות שאין לו שום תופעת לוואי (לפחות לא כזו שיודעים עליה) – לכן אם אתם פוגשים בו, אתם יכולים להמשיך לצרוך את המוצר בכיף. פגשתם ב-E331? היזהרו, במיוחד אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע.

אז מה המסקנה?

ד"ר מאיה רוזמן, מומחית לתזונה ולדיאטה, מזהירה שאין לזלזל בחומרים המוצפנים לנו בתבלינים, כי יכולות להספיק כמויות קטנטנות מהם בשביל לגרום לנו נזק. לכן היא ממליצה לקנות תבלינים ארוזים דווקא, כדי שנוכל לקרוא מה בדיוק הם מכילים. יותר מזה, באריזה סגורה התבלינים נשמרים יותר טוב, בלי לספוג לחות ובלי להתחמצן, וגם בלי לאבד מטעמם ומסגולותיהם הרפואיות. האופציה הכי טובה היא לרכוש את צנצנות התבלינים הסגורות, שמגיעות עם מטחנה או מגרסה. קצת יותר יקר, אבל שווה.

>> אם בתבלינים עסקינן, בואו לבדוק את הכרובית המתובלת של אלקנה
>> איך מכינים את עוגת הלימון של קונדיטוריית בן עמי?