בזמן האחרון אנחנו מוצאים את עצמנו מוקפים בהרבה משני דברים: טבעונים ומיזמי הד-סטארט. היה זה רק עניין של זמן עד ששני הדברים ייפגשו, אבל אף אחד לא חזה את פוטנציאל ההצלחה של מפגש שכזה: מצד הטבעונים – הזוג הצעיר דניאל ואליה, הוא יזם חברתי וטכנולוגי, היא בשלנית חובבת, שהחליטו לנסות ולמצוא תחליף ראוי ללא מוצרים מן החי לשוקולד חלב. מצד ההד-סטראט – קמפיין הגיוס שלהם תחת השם "שוקולד פנדה", שהגיע ליעדו תוך שעות ספורות מרגע שעלה לאוויר והכפיל את סכום היעד תוך יממה. מאז כבר הקפיצו השניים את הרף שאליו הם שואפים ל-120 אלף שקלים, פי 4 מהסכום המקורי, ובמקביל כמובן הרחיבו את המטרה: יותר שוקולד, ביותר טעמים.

יש לנו פייסבוק. בואו נקשקש שם

שוקולד פנדה - דניאל ואליה
אליה ודניאל. טבעונים אוהבים שוקולד | צילום: מתוך דף הפייסבוק שוקולד פנדה

אז מה הם מציעים בינתיים? כרגע מייצרים דניאל ואליה שלושה סוגי שוקולד, כולם טבעוניים למהדרין: שוקולד "חלב", שוקולד לבן ושוקולד מריר, וגם שלושה טעמים נוספים – שוקולד לבן עם עוגיות, שוקולד "חלב" עם אגוזים ושוקולד "חלב" במילוי קרם נוגט. בקרוב צפויים השניים לפתח, כחלק מהתרחבות הפרויקט בעקבות התמיכה ההיסטרית והביקוש הגדול, שני טעמים נוספים: שוקולד עם קרמל ומלח גס ושוקולד עם בוטנים.

השוקולד של פנדה מכיל אחוזים גבוהים יחסית של קקאו – 39 אחוז בשוקולד ה"חלב" לעומת כ-30 אחוז בשוקולד חלב איכותי שאינו טבעוני, ו-75 אחוז בשוקולד המריר. את המרקם החלק, שבדרך כלל מתקבל ממוצרי החלב, השיגו השניים אחרי ניסיונות רבים בעזרת שילובים של סויה, חמאת קקאו וחמאת קוקוס. הסוכר, אם תהיתם, הוא אותו הסוכר כמו בשוקולד רגיל.

עוד באוכל טוב:

 

שוקולד פנדה - השוקולד הטבעוני
שוקולד פנדה. אל המרקם החלק הגיעו אחרי ניסיונות רבים | צילום: אורי ברקת, שוקולד פנדה

אבל בואו לא ניתן לעובדות לבלבל אותנו, ונתרכז בטעם: אנחנו טעמנו את שוקולד ה"חלב" ואת השוקולד הלבן עם העוגיות, ואם לומר בכנות – לאוכלי שוקולד רגיל, שאינם טבעונים, אין שום סיבה לאכול את השוקולד הזה. הוא פשוט פחות טעים, ולשוקולד ה"חלב" יש גם טעם לוואי שלא עשה לנו את זה. כבר עמדנו לקטלג את השוקולד של פנדה תחת "פשוט לא עובד", אבל בעודנו טוענים בלהט שיש כל כך הרבה קינוחים טבעוניים נהדרים שהיינו שמחים לאכול ולמה צריך דווקא לחקות שוקולד חלב, נכנס לחדר טבעוני. טעם, והיה מבסוט.

שוקולד ה"חלב" היה ממש דומה בעיניו לשוקולד חלב אמיתי (באחד כזה הוא לא נגע כבר שנתיים), והוא טען שיש מצב שיקנה אותו כשיצא לשוק. את השוקולד הלבן, דווקא זה שבעיני הקהל אוכל-הכל היה חביב יותר, הטבעוני פחות אהב ואמר שהוא מותיר תחושה שמנונית בפה, אבל הודה שהוא מעולם לא אהב במיוחד שוקולד לבן.

יוזמה מבורכת, אבל לא מתאים לכולם 

יש מוצרים טבעוניים שנכנסו לשוק וכבשו אט אט גם קהל לא טבעוני - כמו טופו, חלב סויה ואפילו השווארמה הטבעונית, שבהתחלה הרמנו עליה גבה אבל עכשיו היא בהחלט אופציה כשבא לנו משהו לנשנש בצהריים - אבל כנראה שיש מוצרים שלפחות כרגע לא יכולים לעמוד בתחרות מול האפשרות הלא טבעונית, ואולי הם גם לא צריכים.

הצלחתו המסחררת של הקמפיין מעידה על ביקוש וצורך ממשי של אוכלוסיית צרכנים הולכת וגדלה. המספרים שעליהם מדברים היום הם של 4 אחוז טבעונים מכלל האוכלוסייה בישראל, וקרוב ל-30 אחוז שמפחיתים בצריכה של חלב, ביצים ובשר. המספרים האלה, ככל הנראה, רק יעלו.

בשורה התחתונה: אנחנו מברכים על היוזמה, אבל כל עוד אנחנו צורכים מוצרי חלב – אין סיכוי שנאכל את השוקולד הטבעוני. כמו שזה נראה מכאן – זה לא הולך למנוע משוקולד פנדה להפוך ללהיט.

הקמפיין ממשיך, למי שמעוניין

ואיך החומוס החדש להכנה ביתית?