פלפלים אדומים (צילום: עודד קרני)
למה לשלם עשרה שקלים לפלפלים? | צילום: עודד קרני

מפסיקים לשלם מחיר מופקע: מחאת הפלפלים תופסת תאוצה והחקלאים והצרכנים יוצאים במאבק משותף על פערי התיווך המוגזמים שנגזרים על מחירי הפירות והירקות המשווקים ברשתות. המאבק החברתי נגד מחירי הירקות הגבוהים החל לאחר שמגדלי פלפלים במושב פארן החליטו להתקומם נגד העובדה שהם נאצלים למכור את התוצרת במחירי הפסד, או לזרוק אותה בהתאם להמלצות הסיטונאים המשווקים. היוזמה שהחלה את דרכה ברשת בשם "חקלאות חברתית ישירה" הובילה לארגון מכירות של ירקות מהחקלאי לצרכן באופן ישיר. הצרכנים מתגייסים גם הם למאבק וקונים בערים שונות ברחבי הארץ ירקות במחירים מוזלים ב-50 אחוזים ממחירי הרשתות.

"אני לא אנוח ולא אשקוט עד שהכבוד יחזור לחקלאים והצרכנים יוכלו לקנות ירקות בצורה ראויה ושפויה", אומר ברק אומגה, חקלאי המגדל פלפלים במושב פארן בערבה. מי שקובע את מחירי הירקות לסיטונאים היא מועצת הצמחים - לפי הרשימה המופיעה באתר שלה, פלפל בהיר אמור להימכר לסיטונאי במחיר של 4.80 ופלפל אדום באיכות מעולה אמור להימכר לסיטונאי במחיר של 9.50 שקלים לסוג א' ו-11 שקלים לסוג מובחר.

שדה פלפלים (צילום: ברק אומגה)
"אני לא אנוח ולא אשקוט עד שהכבוד יחזור לחקלאים". ברק אומגה | צילום: ברק אומגה

הבעיה היא פערי התיווך הגדולים בין המחיר הסיטונאי והמחיר בו הירקות נמכרים בפועל והם אלו שהתחילו את קולות המחאה. רשתות המזון מוכרות את הסחורה במחירים הגבוהים במאות אחוזים בעוד שהחקלאי מרוויח עבור הסחורה מחירים זעומים, וזאת לא רק על גב החקלאים, אלא גם הצרכנים. אומגה מדגיש כי מועצת הצמחים אמנם מפרסמת מחירים מומלצים לשיווק, אך אינה דואגת לכך שהחקלאים יקבלו את המחיר הנקוב. "מועצת הצמחים מפרסמת מחירים אבל בפועל אני מקבל שקל והפלפל נמכר ברשת ב-10 שקלים. המכירה מתבצעת בזמן שאני לא יודע איזה מחיר אקבל בעבור הפלפלים, רק אחרי 4-5 ימים אני בודק בכמה התוצרת שלי נמכרה".

"הצרכן קונה פלפלים ב-8-9 שקלים ומישהו גוזר קופון במאות אחוזים"

אומגה טוען כי המצב גורם להשמדת התוצרת ופגיעה קשה בענף החקלאות, "בחודש אפריל הושמדו בערבה 3000-4000 טון פלפלים", הוא מכריז. לדבריו היוזמות למכירה ישירה חיוביות, אך לא יהוו פתרון למשבר שאליו נקלע ענף החקלאות כולו. "זה לא יפתור את הבעיה כי אני בתור מגדל בערבה לא רואה את עצמי שם משטח פלפלים ועובר מדלת לדלת בכל רחבי הארץ. מדובר בתוצרת טרייה שצריכה קירור". עוד הוא מוסיף כי "היוזמות האלו ברוכות, אך הן לא ידגדגו לרשתות" וקורא לכל החקלאים להתאגד: "אני אומר עד כאן, אנחנו מתעוררים, גם הצרכנים צריכים להתעורר וגם מקבלי ההחלטות צריכים לדעת שהגיעו מים עד נפש".  

עגלת קניות בסופר (צילום: istockphoto)
"רשתות השיווק מוכרות את הסחורה במחירים הגבוהים במאות אחוזים" (אילוסטרציה) | צילום: istockphoto

"המחאה היא בגלל פערי התיווך - הצרכן קונה פלפלים ב-8-9 שקלים לק"ג ומישהו פה גוזר קופון במאות אחוזים. מדפי הירקות והפירות הם המדף הכי יקר בסופר", מסביר שגיא קליין, מרכז משק עין יהב. "עלות הגידול של פלפלים היא 4.5 שקלים לקילו ולכן חקלאי שמוכר לרשתות השיווק את הפלפלים ב-2 שקלים מראש מפסיד", הוא מוסיף.

קליין מדגיש, כי לא מדובר רק בפלפלים אלא בענף הירקות והפירות כולו. לדבריו, גם החלטה משותפת של החקלאים לא למכור לרשתות השיווק את התוצרת אינה כדאית, "חקלאי מעדיף להרוויח 10 אגורות מאשר לא לקבל כלום. אנחנו חייבים להמשיך בעבודתנו, אם לא נקטוף את העגבנייה והמלפפון השדה ישמיד את עצמו. המדינה צריכה להבין שאם היא לא תלחם למעננו לא תהיה חקלאות בארץ", הוא מצהיר.

"אנשי עסקים עובדים ב'שיטת מצליח' ויעשו הכול כדי להרוויח, אם רמי לוי מוכר עוף בשקל אז זה ברור שהוא מפסיד על העוף ומרוויח את הכסף ממקום אחר." למרות שהמחאה תופסת תאוצה, קליין מדגיש כי המכירה הישירה בין החקלאי לצרכן אינה הפתרון, "זה משהו מקומי שצריך לעורר את דעת הקהל אבל בסופו של דבר מי שחותם על התקנות והחוקים זה הממשלה", הוא אומר.

רמי לוי מגיב לטענות ואומר ל-mako כי מחלקת הירקות היא לא המחלקה הרווחית ביותר ברשת, "הרווחים ממחלקת הירקות מגיעים ל-20 אחוזים בלבד". לטענתו המחירון של מועצת הצמחים אכן מהווה מדד למכירת הירקות בשוק הסיטונאי, "אנו פועלים לפי המחירון, אני קניתי מאות טונות של פלפלים, עבור סוג ב' שילמתי 4.5 שקלים ועבור סוג א' שילמתי כ-8.5 שקלים. מעולם לא שילמתי שקל וחצי עבור פלפלים, המחירים האלו לא קיימים בשוק", הוא מדגיש. "חבל שהמחאה לא מטפלת בבעיות האמיתיות. יוקר המחייה נובע מתחיל מהסקטור הציבורי שמעלה את החשמל, ארנונה, מע"מ ועלויות התפעול שהופכות להיות גבוהות מאוד".

הסטודנטים מצטרפים למחאת הפלפלים

אילוסטרציה (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
הסטודנטים מצטרפים למחאת הפלפלים | צילום: אוניברסיטת תל אביב

בדיקה באתר mysupermarket, העורך השוואות מחירים בין אתרי האינטרנט של רשתות השיווק, מעלה כי ק"ג פלפלים כתומים עולים במגה 9.90 שקלים, בשופרסל 9.90 שקלים וברשת ויקטורי 7.90 שקלים. לעומת זאת, ק"ג פלפלים אדומים עולים ברמי לוי 4 שקלים, ברשת ויקטורי 4.5 שקלים, במגה, יינות ביתן ושופרסל המחיר מגיע עד ל- 9.90 שקלים (המחירים נכונים ל-21.5 ועלולים להשתנות). 

המאבק החברתי הוביל למכירות ישירות של אלפי קילוגרמים של ירקות ופירות ברחבי הארץ, המכירות החלו ברחובות, כפר יונה ובתל אביב ולאחרונה הצטרפו גם סטודנטים במכללה האקדמית ספיר שבדרום וקנו טון וחצי ירקות ישירות מהחקלאים.

ביום שני הקרוב (26.5) תתקיים מכירה של ירקות ופירות גם באוניברסיטת תל אביב. "האמירה של החקלאים היא כנה ואותנטית, האזרח הקטן נעשק, החקלאי נעשק אך המערכת והתאגידים חיים את החיים הטובים", מדגיש גלעד ארדיטי, יו"ר אגודת הסטודנטים המרכזת את מטרת המאבק. המכירות יתקיימו במשך שש שעות החל מהשעה 10:00-16:00.

מועצת הצמחים: "המועצה אינה קובעת את המחיר"

פלפלים וירקות בשוק (צילום: Bruce Block, Istock)
היוזמה החדשה, מכירות ישירות בין החקלאי לצרכן בחרבי הארץ | צילום: Bruce Block, Istock

ח"כ זבולון כלפה, יו"ר השדולה החקלאית, מנסח בימים אלו הצעת חוק להגבלת רווחיות רשתות השיווק, "צריך לקבוע מדדים ותקרות למחירי הירקות, זה תהליך מורכב אך צריך להגן על הצרכנים והחקלאים וליצור את האיזונים המתאימים על מנת שכולם ירוויחו", הוא מדגיש. ח"כ כלפה מעודד את המכירות הישירות ברחבי הארץ וטוען שיובילו להגברת המודעות, "במקומות מסוימים המכירות כבר נפגעו והרשתות יעשו חשבון נפש".

ממועצת הצמחים נמסר בתגובה: "מועצת הצמחים מצטטת כל יום את מחירי הפירות והירקות הנקבעים בשוק הסיטונאי ומפרסמת אותם באתר האינטרנט שלה. המחירים מפורסמים במטרה לתת אינדיקציה לחקלאים ולמגדלים לגבי מחיר הסחורה שלהם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי המועצה אינה קובעת את המחיר. המחיר נקבע בנקודת המפגש בין הקונה למוכר לפי שוק חופשי. כל מגדל בודק את עצמו מול המחירון המפורסם במועצה ואין מחויבות שחקלאי או סיטונאי ימכור או יקנה במחירים אלו."

ממגה נמסר בתגובה: "מחירי הירקות מבוססים על מחירים סיטונאיים שנקבעים על ידי מועצת הצמחים ומשרד החקלאות. טענת החקלאים בדבר פערי תיווך גבוהים משוללת כל יסוד, כך למשל מחיר הסיטונאי של הפלפל עומד כיום על 9 שקלים לק"ג, כאשר ברשת YOU הוא משווק לצרכן במחיר של 6.90 שקלים לק"ג. בנוסף מחירי הקנייה אינם לוקחים בחשבון את ההוצאות והעלויות הרבות אותן סופגת הרשת בשיווק ומכירת פירות וירקות, בכללן עלויות אריזה, הוצאות קירור, הוצאות כוח אדם, פחת וכדומה. עלויות אלו מכפילות ולעיתים אף משלשות את מחירי הקנייה של הרשת".

משופרסל נמסר: "אין תגובה" 

 >> לכל המתכונים לשבועות