אין תמונה
חליטה. יכול להיות שתה, ולא קפה, הוא האויב האמיתי?
רשת קפה קפה הודיעה אתמול שתוריד את מחירי הטייק אוויי והפכה לרשת השנייה שמפנימה את השינוי שהכניסה קופיקס לשוק המשקאות החמים. זו בדיוק השעה לבדוק - מה קורה עם התה שלנו? החורף הגיע, התה חזר להיות מרכיב דומיננטי בבילוי שלנו בבית קפה, והמחירים? גבוהים ומופרכים אפילו יותר ממחירי הקפה. 

ההכנה של כוס תה זולה בהרבה מהכנת קפה ומסתכמת בשקיק תה והוספת מים רותחים. עלותו של שקיק תה היא פחות משקל, ולמרות זאת בתי הקפה גובים עבור כוס של תה בין 10 ל-15 שקלים: ברשת קפה קפה כוס תה בטייק אוויי תעלה 8 שקלים (במקום 11-12 שקלים עד כה), בדיוק כמו כוס קפה. עבור כוס תה בישיבה תשלמו 12 שקלים, שזה, בחישוב פשוט, בערך 11 שקלים יותר מהעלות של המשקה בפועל; גם בקפה ג'ו תשלמו על כוס התה שלכם בדיוק כמו על הפוך קטן, שזה 11 שקלים. אם תחפצו בחליטת תה במבחר טעמים תיאלצו כבר להיפרד מ-15 שקלים; ברשת ארקפה יעלה לכם הפוך קטן 14 שקלים, וכך גם כוס של תה או חליטה; בקפה גרג תשלמו 13 שקלים על הפוך קטן, ועל מים חמים עם עלי נענע בלבד - 12 שקלים. אם תרצו "לשדרג" לחליטת תה תיאלצו להיפרד מ-15 שקלים; בארומה תל אביב תשלמו על הפוך קטן בישיבה 11 שקלים, ובטייק אוויי 8 שקלים. על כוס תה, לעומת זאת, תשלמו יותר: 12 שקלים לשבת, 10 שקלים לקחת.

קפה הפוך ארומה (צילום: creacart, Istock)
קפה הפוך לפחות מצריך קפה איכותי, חלב ושימוש במכונה. מה יש בתה? | צילום: creacart, Istock

"לא מדובר בהוצאה של יותר מ-87 אגורות"

אז איך קרה שכוס תה עולה לנו יותר מכוס קפה הפוך? אסף אזולאי, סוכן של קפסולות אספרסו קלאב ובעל פיצרייה ובית קפה, מסביר: "התה הוא ההזדמנות של בעל בית הקפה לכסות עלויות כמו שכירות, תשלום לעובדים וכו". לדבריו, עלות כוס תה עבור בית הקפה היא מינימלית ביותר: "שקיק תה עולה בין 10 אגורות ל-30 אגורות. התה הכי איכותי, בשלל טעמים וריחות, יעלה מקסימום 50 אגורות. חוץ מהשקיק הוא דורש רק מים רותחים, שכל מה שצריך בשבילם זה קומקום".

הוספת עלים למיניהם לכוס התה מייקרת מן הסתם את המחיר, ועדיין. "רוב הלקוחות מזמינים מים עם נענע. שקית של נענע עולה 3 שקלים ומספיקה לכשבע כוסות", אומר אזולאי, כך שהעלות עולה ב-37 אגורות ונשארת פחות משקל אחד. אזולאי, שמוכר גם הוא קפה ותה ב-5 שקלים, מדגיש את האבסורד במחיר: "תה הוא המוצר הכי זול שאנו יכולים למכור, הלוואי שכל הלקוחות היו שותים רק תה".

תגובתן של רשתות הקפה והתה לטענות האלו אינה מפתיעה. מרשת קפה ג'ו נמסר: "רשת קפה ג'ו מציעה חוויה כוללת של אירוח מלא בסטנדרטים גבוהים ללא פשרות. הרשת מקפידה על תמחור הוגן של כלל המוצרים והמנות בתפריט. עלות חומרי הגלם היא אחד המרכיבים בתמחור, אך בוודאי לא העיקרי. למרכיבים אחרים כמו תגמול נאות לעובדים, שכר דירה, הוצאות תפעול, הוצאות מימון וגם רווח סביר יש השפעה רבה בקביעת המחיר, הרבה מעבר לעלות חומרי הגלם". ברשתות בתי הקפה ארקפה, קפה גרג וארומה תל אביב בחרו שלא להגיב לדברים.

שותים בבית? שימו לב לפערי המחיר

אם החלטתם לא לתת יד לשערוריית המחירים בבתי הקפה ולשתות את התה שלכם בבית, דעו שגם כאן סביר שתיתקלו במחירים מופרזים, ובעיקר - שיש פערי ענק בין המוצרים של החברות השונות. חבילת תה ירוק של ויסוצקי, המכילה 25 שקיקים של 1.5 גרם, עולה לא פחות מ-21-24 שקלים; המחיר הממוצע של חבילת תה ירוק של חברת פומפדור, המכילה 20 שקיקים, מסתכם ב-19.99 שקלים; המוצר של חברת ליפטון כבר זול יותר - 15 שקלים בממוצע לחבילת 20 שקיקים במשקל 1.8 גרם, והתה הזול ביותר שמצאנו הוא של חברת גרינפילד - 25 שקיקי תה ירוק ב-13 שקלים בלבד.

אין תמונה
תה ירוק של ויסוצקי. שיאן המחירים

אין תמונה
תה גרינפילד. הכי זול בשוק התה הירוק

מתי קסלסי, מנכ"ל ובעלי חברת מעדני רוסמן, המשווקת את המותג גרינפילד, מסביר את המחיר הנמוך: "אנחנו מסתפקים בנתח רווחים נמוך יותר, למרות שאנחנו משווקים לרשתות כמו חצי חינם, מחסני להב וטיב טעם". ואילו מוויסוצקי נמסר בתגובה: "אריזת תה ויסוצקי ירוק מכילה 25 שקיקים העטופים אחד אחד באריזה אטומה, לשמירה על טריות, איכות וארומת התה. מדובר בתה שהינו 100 אחוז טבעי ללא שימוש בתמציות טעם מלאכותיות. לצערנו הצרכנים לא ערים לנושא השימוש בתמציות טעם מלאכותיות בתה. ישנם מותגים המשווקים תה ירוק במחירים זולים, אך הם נבדלים באיכותם, עשויים מרכיבים לא טבעיים, בשימוש תמציות טעם מלאכותיות, ללא מעטפה אטומה לכל תיון עם חיי מדף קצרים. אנו עושים כל מאמץ להביא את המוצרים האיכותיים ביותר, ללא שימוש בתמציות טעם או חומרים מלאכותיים, במחיר הנמוך ביותר. התה הירוק באריזת 25 שקיקים נמכר רוב הזמן במבצעים שונים הנערכים ברשתות המזון, ומחירו הממוצע לצרכן עומד על כ-22 שקלים".

יש לציין כי חברת התה ויסוצקי אינה מוכרזת כמונופול, אך למרות זאת היא אוחזת בנתח שוק של למעלה מ-76 אחוז משוק התה בישראל, כך לפי נתונים שפורסמו על ידי חברת סטורנקסט ב-2012 ב"גלובס". אחריה מצטרפים לשוק התה מותגים נוספים כמו ליפטון, שמשווק על ידי יוניליוור, וחברות תה נוספות שאוחזות ביחד ב-25 אחוז בלבד מנתח השוק.

>> חמין בריא וטעים - אם לא עכשיו אז מתי?
>> והנה קדירת בקר וירקות מהממת