אישה בסופרמרקט (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
איזה ריח טוב, איזו מוזיקה טובה, איזה כיף! | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אתם בכלל באתם עם רשימת קניות, נכון? אין סיכוי שיעבדו עליכם. שימו לב לתכסיסים הבאים, שחלקם מאוד - אבל מאוד - נכלוליים, והחזיקו טוב טוב את היד על העגלה בסיבוב הבא בסופר.

1. הם מטעים אותנו לחשוב שצבע אדום = הנחה

אתם כבר מכירים את הצבע ואת הפונט הקבוע המבשרים על מבצע שווה – אז למה לא לנצל את זה? בהרבה סופרים משתמשים בתוויות אדומות שמתקשרות אצלנו בראש אוטומטית להנחות, וממקמים אותן ליד מוצרים הנמכרים במחיר רגיל לחלוטין. אנחנו לא שמים לב, ובגלל ההתניה שנוצרה אצלנו, מניחים שמדובר במחיר טוב – ומתפתים לקנות.

2. הם יוצרים אצלנו את התחושה שקנינו מעט

שמתם לב פעם כמה עגלות הסופר ענקיות? יש בהן הרבה יותר מקום מהדרוש לקנייה שבועית משפחתית ממוצעת, ולא בכדי. הגודל שלהן גורם לנו להרגיש שהן כל הזמן ריקות, ומכאן אנחנו מסיקים שלא קנינו הרבה ושואלי הכמות לא תספיק – ולכן חייבים לקנות עוד.

 3. הם גורמים לנו להרגיש שאנחנו עושים קנייה בריאה

בכניסה לסופרמרקט ימוקמו, לרוב, הפירות והירקות. זה לא נוח בעליל עבור הקונה, שימקם בתחתית העגלה שלו שקית עם עגבניות ויימחץ אותה בהמשך כשיגיע למחלקת השימורים. אבל קנייה של מוצרים בריאים כמו פירות וירקות תגרום לנו להרגיש טוב עם עצמנו, ותאפשר לנו לפנק את עצמנו בהמשך גם במוצרים "ג'אנקיים".

 4. הם יוצרים מצג שווא של טריות

הכל נראה מאוד יפה וטרי, נכון? לסופרים יש כמה תכסיסים שגורמים לאוכל שלהם להיראות טוב: ירקות ופירות מוצגים פעמים רבות בתוך ארגזים, היוצרים אשליה כאילו הגיעו זה עתה מן החווה; לפעמים מרססים עליהם מים, שגורמים להם להיראות עסיסיים ורעננים, ואת הבשרים מציגים על רקע לבן, שמדגיש את צבעם האדום והופך אותם למגרים יותר.

גבר קונה ירקות (צילום: istockphoto)
הירוק היום ירוק מאוד | צילום: istockphoto

 5. הם גורמים לנו להיות רעבים

המאפיות מפיצות ריח חזק של לחם טרי שפועל עלינו כמו קסם וגורם לבלוטות הרוק שלנו להתחיל לפעול. וכשאנחנו רעבים, כידוע, אנחנו קונים יותר.

 6. הם דואגים לכך שנסתובב בכל החנות

הסוכר במעבר 2, הקמח במעבר 10 והחלב במקררים שבסוף החנות – במקום לרכז את המוצרים הבסיסיים במקום אחד ולהקל על ההתמצאות ולהפוך את חווית הקניה ליעילה ולמהירה יותר, מקפידים בחנויות לפזר את הדברים שאנחנו באמת צריכים ברחבי הסופר – ובכך להביא אותנו להסתובב כה וכה, לראות יותר ולקנות הרבה יותר.

 7. הם משחקים עם המוח שלנו

בסופרים רבים המרצפות במעברים היקרים יותר קטנות יותר – במטרה לגרום לעגלה שלך להשמיע רעש כאילו אתה הולך מהר יותר. כשנדמה לנו שאנחנו ממהרים, אנחנו מאטים את הקצב – ושוהים זמן איכות עם המוצרים היקרים.

 8. הם משפיעים עלינו באמצעות מוזיקה

מחקרים מראים כי מוזיקה איטית גורמת לאנשים להשתהות יותר, מוזיקה קלאסית מפתה אותנו להוציא יותר כסף ומוזיקה צרפתית המתנגנת באגף היינות גורמת לנו להרגיש קלאסיים ומעודנים ומפתה אותנו לרכוש יינות טובים ויקרים.

>> היורשים של כדורי השוקולד: אנשים ממרשמלו