mako

רכבי בנזין - למה הם עדיין פה?

למרות זינוק של מאות אחוזים ברכישת רכבים חשמליים, נראה שלפחות בשנים הקרובות רכבי הבנזין כאן כדי להישאר. למה זה קורה – ומה ההשפעה הצפויה על הכיס שלכם?

פורסם:
רכב בנזין
צילום: shutterstock, shutterstock
הקישור הועתק

זוכרים את נגן ה- DVD? ולפניו את נגן הווידאו? טכנולוגיות שהיו חלק בלתי נפרד מחיינו עד לפני כמה עשורים, כיום נחשבות לפריטי אספנים. האם גורל דומה מצפה בקרוב לרכבי הבנזין? מדובר כנראה בעניין של זמן, אם לוקחים בחשבון את ההצהרות של מדינות שונות ברחבי העולם כמו גם את ההצהרות של מספר יצרניות רכב. כך למשל הפרלמנט האירופי הכריז בפברואר 2023 על איסור מכירת מנועי בנזין ודיזל החל משנת 2035, בהחלטה בעלת השלכות על שווקים נוספים.

בנוסף, כבר במהלך שנת 2021 הכריזו מדינות נוספות ומספר יצרני רכב מובילים על הפסקת שיווק כלי רכב מזהמים עד 2025-2030. אפילו שר האנרגיה לשעבר הכריז על הכוונה להפסיק לשווק בישראל רכבי בנזין החל משנת 2030. וכאשר הכרזות אלו מתחברות לגידול חד של יותר מ- 200% במסירות רכבים חשמליים בין השנים 2021-2023, נראה שהסוף של רכבי הבנזין קרוב מתמיד. אז למה זה עוד לא קורה? הנה 4 סיבות לפופולריות של רכבי הבנזין וההישארות שלהן על הכבישים בטווח הזמן הקרוב, על רקע מגמת חשמול הרכבים.

איסור מכירת רכבי בנזין? לא כל-כך מהר
חודשיים אחרי ההכרזה הדרמטית של הפרלמנט האירופי על איסור מכירת מנועי בנזין ודיזל החל משנת 2035, הלחץ של מספר מדינות עשה את שלו: נציבות האיחוד האירופי אישרה שייצור ושיווק של מכונית בנזין ודיזל יתאפשר גם אחרי שנת 2035, בתנאי שהן יונעו באמצעות דלקים סינטטיים. עדיין מדובר בדלקים ביולוגיים ומבוססי נפט, אך תהליך הייצור שלהם נחשב לירוק מכיוון שהאנרגיה הנחוצה להפקתם אמורה להגיע ממקורות מתחדשים דוגמת אנרגיה סולרית. אישור זה צפוי להוות פתח שבו יעשו יצרניות הרכב שימוש, כדי להמשיך לייצר רכבי בנזין ודיזל. מטבע הדברים, ריכוך האיסור למכירת רכבי בנזין ודיזל צפוי להאט את קצב המהפכה החשמלית.

מחיר גבוה בעשרות אחוזים ביחס לדגמי בנזין מקבילים
אחד היתרונות המשמעותיים של הרכב החשמלי, הוא האפשרות לחסוך אלפי שקלים בכל שנה בגין עלויות התחזוקה. החיסכון המשמעותי נובע מעלויות טעינה זולות ביחס לעלויות התדלוק וגם מעלות טיפולים נמוכה יותר, שנובעת מכך שהיקף הבלאי והחלקים הנעים במערכת ההנעה החשמלית נמוכים יותר. גם הטבות המס השונות שמוענקות לבעלי הרכב החשמלי תורמות לחיסכון הכספי. למרות כל אלה, בנקודת הזמן הנוכחית מחירם של הרכבים החשמליים עדיין גבוה בעשרות אחוזים ביחס לדגמי בנזין מקבילים. גם אם בטווח הבינוני והארוך החיסכון בעלויות השוטפות הופך את אחזקת הרכב החשמלי לכדאית יותר, מחירם הגבוה של הרכבים החשמליים עשוי להרתיע חלק מהרוכשים.

צמצום הטבות המס
אחד הכלים של המדינה לעודד מעבר לרכבים חשמליים הוא מיסוי ירוק, כלומר מתן הטבות מס משמעותיות. התמריצים הכלכליים שהעניקה המדינה לרוכשי רכבים חשמליים היו משמעותיים: מס קנייה מופחת בשיעור של 10% (לעומת מס קנייה בגובה 83% על רכבים המבוססים על מנועי בעירה). זאת עד לתקרה של 75,000 ₪, כאשר יתרת הסכום תחויב בשיעור מס הרכישה הרגיל העומד כאמור על 83%. אך בעקבות החלטת המדינה, הטבת המס המשמעותית מתחילה להצטמצם בהדרגה: בינואר 2023 עלה שיעור מס הרכישה של רכבים חשמליים ל- 20% ותקרת ההטבה צומצמה ל- 60,000 ₪. ב- 2024 שיעור מס הרכישה של רכבים חשמליים צפוי לעלות לשיעור של 35% ותקרת ההטבה צפויה לעמוד על 50,000 ₪. צמצום הטבת המס ישפיע על הכיס של הרוכשים, ועשוי להאט את קצב הצמיחה של פלח הרכבים החשמליים (במיוחד כל זמן שרמת המחירים שלהם נותרת גבוהה).

ההחלטה שתשפיע על הכיס שלכם, עם ובלי רכב חשמלי
גם אם החלטתם שטרם הגיע הזמן לעבור לרכב חשמלי, זה הזמן לשנות פאזה בכל הקשור לביטוח שלכם. ההתייקרות המתמשכת של מחירי הרכבים (החשמליים ומבוססי הבנזין), מגדילה את הצורך בביטוח שיגן על הכיס בעת הצורך. כאן נכנס לתמונה הביטוח המקיף: לצד ביטוח חובה שנועד לכסות פגיעות גוף בלבד, פוליסת ביטוח מקיף לרכב נועדה לכסות פגיעות רכוש – פגיעה ברכב שלכם או ברכוש של צד שלישי. ככל שמחירי הרכבים מתייקרים, כך הנזק הכספי בעת אירועים כמו תאונה או גניבה עשוי להכביד יותר על הכיס – ומכאן חשיבותו הגוברת של הביטוח המקיף.

ביטוח רכב מקיף של הפניקס יסייע לכם להגן על הרכב מפני מגוון סיכונים – מגניבה ותאונה ועד נזק שנגרם לרכב בעקבות מעשה זדון, התפוצצות והתלקחות. בנוסף, ביטוח רכב מקיף של הפניקס כולל ביטוח צד ג' מוגדל בגובה 2 מיליון ₪, המספק הגנה במקרים שבהם הרכב שלכם פגע ברכב או רכוש צד שלישי. גבול האחריות המוגדל יכול להיות משמעותי בתרחישים שבהם נגרם נזק גבוה לרכוש. החלטתם בכל זאת שהגיע הזמן לרכוש רכב חשמלי? הפניקס מעמידה לרשותכם ביטוח מקיף ייעודי, עם כיסויים המותאמים למאפייניו הייחודיים של הרכב החשמלי.

שוק הרכבים החשמליים ממשיך לחוות צמיחה מואצת, טווח הנסיעה בין טעינות גדל והטכנולוגיה הולכת ומתפתחת. למרות שמגמות אלה צפויות לתמוך במעבר מתמשך לרכבים חשמליים, בשנים הקרובות רכבי הבנזין עדיין יככבו בכבישי ישראל והעולם. בין אם החלטתם לעבור לרכב חשמלי ובין אם לא, חשוב לוודא שישי לכם ביטוח מקיף שיגן על הכיס ברגע האמת.