כידוע, ההשבתה הנמשכת של חלק מהמשק והצעדים הנוספים שננקטים במסגרת ההתמודדות מול נגיף הקורונה, גורמים לפגיעה בעסקים רבים ובמיוחד בעסקים הקטנים והבינוניים. על הרקע הזה ולצד פעולות הממשלה, גם העיריות מנסות לסייע בימים אלו לעסקים שבתחומם.

"עיריית ירושלים מבינה את המצוקה שיש לעסקים", אומר אמיר חכימיאן, מנהל האגף לקידום עסקים בעירייה, "המטרה שלנו היא להיות הראשונים לזהות ולתת מענה כמה שיותר מהיר. נכון שהעירייה חיה בתוך ההגבלות שלה ואנחנו לא ממשלת ישראל, אבל במקום העירוני הקטן שלנו אנחנו רוצים לעשות דברים משמעותיים כדי לעזור".

איך אתם כעירייה יכולים לסייע לעסקים?

"קודם כל, צריך לתת רקע מקדים לתקופת הקורונה: בכל הרשויות המקומיות יש מחלקות ואגפים שמטפלים ברישוי עסקים, וירושלים הייתה העיר החלוצה שהקימה את ה'אגף לקידום עסקים'. הבנו שבסופו של דבר אנחנו מייצגים רק שליש מהעסקים, כי רוב העסקים בעיר הם לא טעוני רישוי מאחר ולא כל עסק חייב ברישיון. זה אומר שהעירייה לא באמת שירתה  את כל העסקים בעיר, ואת זה דאגנו לשנות.

אמיר חכימיאן (צילום: יואב דודקביץ')
אמיר חכימיאן | צילום: יואב דודקביץ'

לכן, היינו הרשות הראשונה שיצרה שיתוף פעולה עם אפליקציית easy, דרכה קיבלנו ניתוח של מגמות בעיר - פתיחה וסגירה של עסקים, מפות חום וקור ומפות היצע וביקוש; וכך, מפונקציה שרק נותנת רישיונות – הפכנו להיות אגף שמייעץ, מאתר מגמות ונותן פתרונות. במסגרת הפעילות הראשונית עם easy, עוד לפני הקורונה, למדנו איך אפשר לייעץ ליזמים על סמך הנתונים של האלגוריתם של האפליקציה, למשל באיזו שכונה הכי חכם לפתוח עסק מסוים. לפני כן לא היו לנו את הנתונים האלו, כי יכולנו להסתכל רק על העסקים טעוני הרישוי. בזכות ניתוחי המגמות של easy, הפכנו להיות רשות שיכולה להתוות מדיניות להתפתחות העסקים בעיר ולייעץ להם" מספר חכימיאן.

עוד לפני הקורונה, הוא אומר, פעלו בעירייה בנושא "יש לנו פעולות שאנחנו עושים לטובת העסקים בשוטף: כנסים, מפגשים מקצועיים, ייעוץ עסקי, מענקים ושדרוג מרכזים מסחריים. במסגרת הזאת, זיהינו מגמות בעולם של מעבר לדיגיטל. היינו רגע לפני השקה של קניון ווירטואלי, שיאפשר לחנויות בעיר למכור באופן מקוון, ואז הגיעה הקורונה, שהאיצה את התהליך. בנוסף, הקמנו יחד עם מטי (מרכז טיפוח ירושלים) הרצאות וובינריות חינמיות לתקופת המשבר ואנחנו נותנים מענקים לעסקים שנאלצו לקחת הלוואות".

איזה שינויים נוספים קרו בתקופה הזאת?

"הבנו שאנחנו עושים הרבה דברים מלמעלה שהם חשובים גם לטווח הארוך, אבל חסר לנו את הכאן ועכשיו – ופה נכנס שוב לתמונה שיתוף הפעולה עם easy, שהוא קריטי עבורנו לתקופת אתגר הקורונה. אפליקציית easy מאפשרת לנו לתת מענה לנושא הסגר והמרחק מהעסקים, כמו גם מענה לשינויים הדחופים בתקנות הקורונה, כלומר מה מותר ומה אסור ומהם השינויים שקורים בתוך העסקים.

הקמנו את מתחם 'קונים ירושלמי קונים בטוח' ב-easy, באמצעותו יש לנו עכשיו פלטפורמה שנותנת מענה בזמן הקורונה לכל מי שרוצה לדעת איזה עסקים פותחים עכשיו, בכפוף להנחיות של משרד הבריאות. כל אזרח ירושלמי יכול להיכנס ולראות איזה עסקים פתוחים ואיזה נסגרו.

יתרון נוסף של easy הוא האפשרות לראות את המרחק של העסק ממך ברגע זה, כלומר לחשב נכון את הצעדים לפי המטראז' מהבית. כמו כן, כל עסק יכול לעדכן מידע שחשוב לו, למשל אם התווסף שירות משלוחים או לדוגמה חנות מכולת שרוצה לעדכן שהתחדש אצלה מלאי הביצים. ככה אנחנו מצליחים להגיע למסה קריטית של עסקים ולמפות אותם, והעסקים יכולים לתקשר את עצמם ללקוחות בתוך העולם הזה של הקורונה".

איך בעלי העסקים יודעים שהם יכולים לעדכן ב-easy בעצמם?

"פנינו לעסקים שכבר היו במערכת באמצעות האפליקציה, וגם כעירייה פרסמנו בפייסבוק, באתר ובקבוצות הוואטסאפ של מנהלות העסקים. תקשרנו בכל המדיות האפשריות שלנו שכדאי להצטרף".

ואכן, בעירייה הצליחו להגיע למספר תקדימי של כמעט 3000 עסקים שפועלים במשלוחים או פתוחים בהתאם לתקנות ומופיעים היום במתחם. "אפליקציית easy מתמחה בחיבור בין לקוחות לעסקים מקומיים ולכן שמחנו מאוד על החיבור לעיריית ירושלים" אומרת שני מלניק, מנהלת פיתוח עסקי ב-easy, "היוזמה המבורכת של העירייה מדגישה את יכולות הדאטה של easy לטובת חיזוק העסקים בעיר ועזרה לתושבים. שיתוף הפעולה מאפשר לתושבים למצוא מידע מעודכן על העסקים הפועלים בתקופת הקורונה ובשלבי החזרה לשגרה".

"שיתוף הפעולה עם איזי קריטי לנו לתקופה הזאת וכמובן יישאר גם אחר כך", מחזק חכימיאן, "לא סתם קראנו למתחם 'קונים ירושלמי קונים בטוח' – מדובר בקנייה בטוחה שמאפשרת לדעת בוודאות מראש אם כדאי לצאת מהבית לחנות מסוימת".

ומה הלאה?

"בקרוב יושקו על ידי ראש העיר תכניות נוספות של תמיכה בעסקים בשגרת קורונה וניתן עוד שלבים נוספים במענה לעסקים, בהתאם להתקדמות ולהנחיות שיפורסמו מעת לעת. אני חושב שבזכות שיתופי פעולה כמו עם easy אנחנו מצליחים לפתח תהליכים משמעותיים שלא ייעלמו בעוד חודש", הוא מסכם באופטימיות, "הם יישארו איתנו ויתנו מענה לאתגרים של העולם, גם בלי קשר למשבר הנוכחי".