העסק כמעט קרס – ואז קארן גילתה איך שורדים
הסיפור של Simple As That הוא לא על מזל או על קסם. הוא על התמדה, קבלת החלטות נכונה ואמון בעצמך גם כשקשה. קארן רודנר לא חיכתה לנס - היא פשוט המשיכה לעבוד, לשנות, להתאים את עצמה למציאות. וזה אולי הלקח הכי גדול לעסק קטן שרוצה להחזיק מעמד: לא לעצור, פשוט לצמוח לקראת ShoppingIL היא משתפת מה עזר לעסק שלה להצליח דווקא בשנים הקשות האלו


קארן רודנר גרה בצור יצחק. אמא לארבעה, שמתחזקת בית לבד כבר חודשים רגיל בזמן שבעלה שמילואים, וגם עסק קטן בשם - Simple As That עסק ישראלי לעיצוב צמחייה ולמארזים בעבודת יד. היא לא תגדיר את עצמה “יזמית פורצת דרך”, אבל כבר עשר שנים היא מחזיקה עסק שממשיך לצמוח, גם כשהיו לה המון סיבות טובות לעצור.
הכול התחיל בכלל בשליחות של המשפחה בארצות הברית. “בוושינגטון נחשפתי לתרבות של בתים שמלאים בצמחים, גם באמצע העיר. זה קסם לי,” היא מספרת. כשחזרה לישראל, היא למדה את התחום, עבדה עם מגדלים מקומיים, והקימה את העסק מהמטבח הביתי. “היה לי שולחן אחד, אדמה על הרצפה ותחושה שזה מה שאני רוצה לעשות.”
עם השנים Simple As That התרחב – מהזמנות קטנות לסטודיו פעיל, אתר אונליין ולקוחות קבועים. אבל כמו בעלי עסקים רבים, גם קארן חוותה עצירה מוחלטת ביום שבו החלו האזעקות. “המלחמה עצרה הכול. הזמנות התבטלו, אנשים פחדו להוציא כסף. ואני הייתי לבד בבית, עם ארבעה ילדים וראש מלא דאגות.”
אלא שבמקום לסגור את הדלת, היא בחרה להמשיך לעבוד. “אמרתי לעצמי שאם כבר קשה, לפחות אעשה משהו. כל מארז שיצא מהסטודיו הפך לאקט של עקשנות.” היא חיזקה את הקשר עם יצרנים ישראליים – דבש מהגליל, יין מיקבים קטנים, נרות בעבודת יד, כלים מחומרי גלם מקומיים. “זה לא רק עסק. זה רשת של אנשים שחיים מזה. לא יכולתי פשוט לעצור.”
היו גם רגעים שהחזירו אוויר. “מעצבת פנים מאוד מוכרת התקשרה יום אחד, אמרה ששמעה עליי ורוצה לעבוד איתי. צחקתי. לא הבנתי איך היא בכלל הגיעה אליי. זה היה רגע שהבהיר לי שמשהו במה שאני עושה עובד.”
קארן מודה שלא הכול ורוד. “יש ימים שאין לי כוח. אני חושבת לסגור, ואז מגיעה הודעה מלקוחה – ‘זה בדיוק מה שהייתי צריכה היום’. דברים קטנים כאלה מזכירים לי למה התחלתי.”
בזמן המלחמה היא גם ארזה עשרות מארזים למשפחות שכולות. “לא מתוך גבורה, פשוט הרגשתי שזה הדבר שאני יכולה לעשות. לא לשלוח הודעה – לשלוח משהו מוחשי. ידיים עסוקות עובדות יותר טוב מראש טרוד.”
עם הזמן היא הרחיבה את הקו שלה גם לאקססוריז לבית ולצמחייה מלאכותית איכותית, שמתאימה במיוחד למשרדים או לאנשים שרוצים ירוק בלי השקיה. “אנשים עובדים מהבית, מחפשים שקט. אני מנסה לספק את זה בפורמט של מתנה.”

כששואלים אותה מה גורם לעסק לשרוד, היא מדברת בשפה שכל בעל עסק קטן יבין. “צריך להתאים את עצמך למציאות. לא להילחם בה. למדתי שצמיחה זה לא רק הכנסות, זה גם לדעת לשנות כיוון, להבין מה עובד, ומה כבר פחות.”
לצד הניסיון והידע, היא שומרת על עקרון אחד פשוט: שירות. “לקוחות לא קונים רק הנחה, הם קונים חוויה ואמון. אם אתה מייצר את זה לאורך זמן – גם כשהמצב סביב לא יציב – זה שווה הכול.”
הקהילה המקומית עזרה לה להחזיק מעמד. שלוש חברות קרובות – הילה, דפי ושיר – הגיעו בכל פעם שהיה קשה. “הן היו לצידי בכל רגע, במיוחד בתקופות הקשות. בימים שלא הצלחתי להרים את הראש, הן פשוט הופיעו. עזרו בירידים, בהכנסות, בעיטוף מארזים, בפגישות, בשירות לקוחות. הן לא נתנו לי לשקוע, ולא עזבו אותי לרגע. אפשר לומר שלא מעט בזכותן העסק הזה ממשיך לנשום ולפרוח. מעבר לזה, גם אנשים מבחוץ הפתיעו אותי ברגישות. למשל אנשים כמו חנוך דאום, שהכניס אותי לרשימת העסקים של משפחות המילואים, ונתן לי דחיפה אדירה להמשיך דווקא כשהיה הכי קשה וגם הלקוחות. הם לא רק קונים. הם שולחים הודעות, אומרים תודה, מזכירים לי כמה חשוב מה שאני עושה. יש בזה משהו מאוד ישראלי. תחושת יחד, ערבות הדדית אמיתית".

כיום היא מתכוננת להשתתפות הרביעית שלה ב־ShoppingIL , ומדברת כמו מי שכבר ראתה הכול. “צריך לזכור שזה לא ‘יום של מבצעים’. זה תזכורת שהעסק שלך צריך להיות מוכן כל השנה - אתר מסודר, שירות טוב, חוויית קנייה אמיתית. אז כשמגיע הרגע - הקהל כבר שם.
“תזכרו שלקוחות לא מחפשים רק הנחות. הם רוצים לדעת מי עומד מאחורי המוצר. אם אתה אמיתי – זה עובר. לא צריך יותר מזה.”
Simple As That לא הפך למותג ענק, אבל הוא גם לא נעלם. בימים שבהם קל לוותר, קארן ממשיכה לשתול, לעצב ולשלוח מארזים – לא כי זה קל, אלא כי זה שלה.
אירוע בסימן המלחמה
גם השנה, זו השנה ה-12 ברציפות, שחודש הקניות המקוונות העולמי יפתח עם ShoppingIL by Google, אירוע הקניות הישראלי ברשת שיתקיים ב-5-6.11. האירוע השנה בסימן שיקום הכלכלה הישראלית אחרי השנתיים הקשות, בדגש על תמיכה בעסקי הצפון וקו העימות, ובמהלכו ישראלים רבים יוכלו לתמוך בעסקים כחול-לבן, לגלות מותגים חדשים, ולהנות ממבצעים משתלמים.
ShoppingIL החל כיוזמה של Google במטרה לחזק ולקדם את תעשיית המסחר המקוון המקומית, לעזור לעסקים ישראליים לצמוח ולהעניק לצרכנים הישראליים חוויית קניות טובה, מגוונת ומשתלמת. כחלק מההכנות לאירוע הקניות בנובמבר, ובמהלך כל השנה, Google מעניקה לבעלי עסקים כלים, תוכניות והכשרות בתחום הבינה המלאכותית ועוד, כדי לעזור להם לשפר את הכלים הדיגיטליים שלהם, להגיע ללקוחות בכל הארץ ולהמשיך לשפר את חוויית הקניות אונליין. ShoppingIL by Google יתקיים השנה בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה.