mako
פרסומת

צקלג יחליף את נבטים? המועצה הארצית אישרה תכנון שדה תעופה בנגב

החלטה פורצת דרך מקדמת פתרון למשבר הקיבולת של נתב"ג לאחר חודשים של מאבק פוליטי וביטחוני. התהליך החל בהוראת ראש הממשלה באפריל בעקבות התנגדות צה"ל להקמת שדה בנבטים, והיום מתקדם לשלב התכנון המפורט עם שלוש חלופות באזור מערבית לנתיבות

עופר פטרסבורג
עופר פטרסבורג
mako
פורסם:
מטוס
מטוס ממריא | צילום: Vlad G, shutterstock
הקישור הועתק

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום (ג') הוראה להכנת תוכנית מתאר ארצית מפורטת (תמ"א 15ה') לשדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג באזור צקלג. ההחלטה מסמנת התקדמות משמעותי בפתרון משבר הקיבולת הצפוי של מערכת התעופה הישראלית.

בישיבה בראשותו של נתן אלנתן, קבעה המועצה כי "כל שלושת החלופות הן בעלות היתכנות תכנונית". על פי הודעת המועצה ההחלטה מגיעה לאחר תהליך מקצועי שכלל בחינת חלופות, הקמת ועדת היגוי ודיון מפורט בהיתכנות התכנונית של האתרים.

התהליך החל ב-25 באפריל השנה, כאשר הורה ראש הממשלה לבדוק אתר נוסף לשדה תעופה בנגב, מעבר לאתר נבטים שנבחן בעבר. בעקבות הוראה זו, התכנסה המועצה הארצית ב-16 ביולי ודנה באזור החיפוש "צקלג".

הוקמה ועדת היגוי שהמליצה לבדוק שלושת חלופות ולבחון את השלכותיהן הסביבתיות במסגרת תסקיר השפעה מקיף.

המועצה הארצית החליטה לבחון בתסקיר השפעה על הסביבה שלושת חלופות באזור מערבית לנתיבות: שני אתרים באזור זוהר ואתר נוסף באזור צקלג. בסיום הבדיקה תציג ועדת העורכים את מסקנותיה למועצה הארצית לצורך בחירת החלופה הסופית.

הכנת התמ"א תלווה על ידי ועדת עורכים רחבת היקף בראשות מינהל התכנון. הוועדה כוללת נציגים ממשרד התחבורה, משרד הגנת הסביבה, משרד הביטחון, משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל והמועצה האזורית בשטח התכנית.

כמשקיפים בתהליך ישמשו רט"ג (ארגון הגג של הגופים הירוקים) ומשרד החקלאות, מה שמבטיח פיקוח סביבתי וחקלאי הדוק.

תוכנית המתאר הארצית תקבע את המיקום המדויק של השדה ותפרושת המתקנים הנדרשים. התכנון יתבסס על ממצאי ועדת ההיגוי ויתעדכן ככל שיוצג מידע חדש בפני ועדת העורכים.

המטרה המוצהרת היא "הבטחת תכנון מפורט, מקצועי ובר-קיימא של שדה התעופה המשלים לנתב"ג", כפי שנקבע בהחלטת המועצה.

ההחלטה מגיעה בעת שנתב"ג מתקרב למגבלות הקיבולת שלו. השדה החדש צפוי לספק מענה לגידול הצפוי בתנועת הנוסעים ולחזק את מעמדה של ישראל כמרכז תעופה אזורי. התכנית תשלב שיקולים של קיימות סביבתית לצד הצרכים התפעוליים והביטחוניים.