כשאין טיסות לחו"ל או יציאות לברים, וכשאנחנו נמצאים בבית יותר מתמיד – רבים לקחו את תקופת הקורונה כהזדמנות לשפץ את הבית. אבל מה שמתחיל כמו דבר טוב למען איכות החיים, בסוף דווקא פוגם בה, כשישראלים רבים מזמינים קבלני שיפוצים לביתם, מגלים שהעבודה לא מספיק טובה, או שיש חילוקי דעות עם הקבלן, ואז הוא מסתלק – ומשאיר את הבית חצי הרוס.

יעל ודודי (שמות בדויים) רצו לעשות שיפוץ מקיף לביתם – להחליף אינסטלציה, ריצוף, שירותים ולאטום את הבית. השיפוץ הגיע לאחר רטיבות קשה ממנה סבלו באמבטיה, ממנה פשוט ראו את המים נוזלים. "הבאנו אמבטיה בגודל של 1.60, אבל במרחק בין הקירות היו חסרים 4 ס"מ. בלי ידיעתנו הוא חצב דופן בקיר כדי להכניס את האמבטיה ובכך הרס את האיטום".

"ביקשנו שיפרק את האמבטיה ויאטום שוב, הזמנו אמבטיה קטנה יותר אבל בינתיים הוא המשיך לרצף", מספרים יעל ודודי, "ואנחנו קולטים שהאריחים לא נדבקו בכלל. ביקשנו שיתקן את האריחים שלא נדבקו, הוא לא היה מוכן לתקן – וביקש תשלום עבור הריצוף. כשלא הסכמנו, פשוט נטש את העבודה, ניסינו להיפגש אתו ולבקש החזר כספי – אך הוא קם והלך".

השניים מעריכים שהפסידו כ-120 אלף שקלים בעקבות עבודתו של הקבלן. "שילמנו לו 80 אלף שקלים מתוך 150 אלף, ומהנדס בנייה שהבאנו קבע שצריך להתחיל מהתחלה את הריצוף והאיטום – אז עקרנו ריצוף בשווי 24 אלף שקלים, קנינו ריצוף חדש וזול יותר והבאנו קבלן חדש. ממש עוגמת נפש".

נגמרה העבודה? עדיין אי אפשר לנשום לרווחה

עם זאת, לא רק בזמן השיפוצים הקבלנים יכולים לברוח – לעיתים זה גם קורה בשלב האחריות שהם מעניקים. "אני מנהל בניין בפלורנטין, נכס משפחתי שהייתה לו בעיית איטום קשה שהיה צריך לפתור אותה אחת ולתמיד", מספר אבי (שם בדוי), "אז חיפשתי באתר 'מדרג' – בו בדרך כלל יש אנשי מקצוע טובים".

אבי מספר מתי נדלקה לו הנורה האדומה הראשונה על קבלן השיפוצים. "השיטה באתר מדרג היא שאחרי העבודה מתקשרים ללקוח ושואלים אותו כמה עלה התיקון כדי לגבות אחוז מבעל המקצוע, וכבר שם הוא ביקש ממני לא להגיד את הסכום המלא".

אישה מחזיקה דליים כדי למנוע נזילות בדירה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
הקבלן נעלם עם הכסף, הנזילות נשארו | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"עשינו חוזה, בדקתי שמדובר בקבלן רשום, והוא נתן 10 שנות אחריות לעבודה. העבודה בוצעה בקיץ, בחורף שאחרי הנזילות חזרו – הוא הגיע, בדק, ואז נעלם. מתקשר ושולח הודעות ואין תשובה, הבאתי מומחה שיבדוק את הנזק – ומדובר בעשרות אלפי שקלים. כעת אני מנסח נגדו תביעה, אבל זה ממש לא כיף לדעת שבזבזתי את הזמן והכסף שלי ולא אקבל תמורה", מוסיף אבי.

איך נמנעים מעוקץ?
"הדבר הכי חשוב הוא לוודא שפונים לקבלן רשום", אומר האדריכל איציק לזר, מנכ"ל מכלל – מכללת קבלני השיפוצים המאושרת על ידי רשם הקבלנים, "כך, במידה ויש בעיות, ניתן לתבוע בבית המשפט או להגיש תלונה לרשם הקבלנים. בנוסף, רק קבלני שיפוצים יכולים לבטח את עצמם – לכן חשוב לבחור בהם".

במידה ובחרתם בקבלן שאינו רשום ברשם הקבלנים, עדיין ניתן לתבוע אותו בבית המשפט אך התביעה חזקה פחות, לטענת לזר. "השופטים שואלים ישירות – 'האם בדקת שהקבלן רשום?', והדבר יכול להשפיע על התוצאה".

המרואיינים בכתבה הציעו מספר טיפים שיעזרו למנוע מפח נפש גדול – ראשית, לראות אם הקבלן מחפש 'לעגל פינות' כבר מהשלבים המוקדמים – לא רוצה להתנהל בישירות מול האתר שהביא לו את הלקוח, כפי שקרה לאבי, או לא מעוניין להגיש הצעת מחיר מפורטת מספיק שתכלול את כל שלבי העבודה והתוספות שעלולות להיווצר.

"הצעת מחיר מפורטת ככל הניתן יכולה למנוע הרבה בעיות", מוסיף לזר, "חשוב שיהיו בה זמני העבודה, מחירי החומרים והעבודה בנפרד, מחירי תוספות, תנאי תשלום וכל דבר הנוגע לעבודה".

יעל ודודי מספרים מניסיונם שחשוב להקפיד שהקבלן באמת יכול לעמוד בפרויקט הזה. "הבנו שעלות השיפוץ תהיה גבוהה, היו הצעות מחיר כפולות והם הגיעו מקבלנים טובים יותר. חשוב לראות עבודות קודמות בהיקף קרוב לעבודה הדרושה, ולעשות הסכם מפורט".

אבי מוסיף שכדאי לקחת הצעות משני קבלנים לפחות – "חשוב לשמוע בעצמך את הלקוחות של הקבלן, להתקשר ולדבר איתם, לשמוע על הבעיות והדברים הטובים יחד. לשים לב לנורות אדומות, ולא לעורר סלידה אצל בעל המקצוע – אם משהו לא עובד כמו שצריך, להשתדל לפנות לבעל המקצוע באופן חיובי כדי שאכן יתקן את הבעיה".