אחד הטרנדים האורבניים הבולטים כיום בעולם המערבי הוא חזרה למרכזי הערים ולשכונות הוותיקות, המאפשרות שחרור מהצורך להחזיק רכב אחד לכל בוגר, מחירי הדלק המאמירים והמודעות לאיכות הסביבה.

בישראל תחום ההתחדשות העירונית הוא המפתח למימוש הטרנד: המשפחות הצעירות מבקשות לחזור מהפרברים ופאתי הערים לשכונות הוותיקות במרכזי הערים, כדי ליהנות מרמת חיים גבוהה בסביבה אורבנית עדכנית ועל ליהנות מהקרבה לסבא וסבתא שעדיין מתגוררים שם.

איך כל זה קורה בפועל? קריית היובל בירושלים כמקרה בוחן.

המשפחות הצעירות חוזרות לעיר

קרית היובל בירושלים הוקמה כשכונת עולים בשנות החמישים בדרום העיר היום השכונה נמצאת על אמצע הדרך בין קמפוס גבעת רם והדסה של האוניברסיטה העברית, סמוכה לשני המרכזים הרפואיים שערי צדק והדסה וקרובה למתחם התעסוקה והבילוי במלחה.

סגנון החיים בשכונה היה מאז ומעולם קהילתי, דבר שזיכה אותה באהדה ובתחושת שייכות עמוקה של תושביה. טירן הרוש, בן ארבעים פלוס, נשוי ואב לארבעה, מספר: נולדתי וגדלתי בקרית יובל והחוויות שלי כילד ונער הם אלה שעיצבו את האישיות שלי כיום. האופי הירוק והקהילתי של השכונה, המיקום והחיבור שלה למרכז העיר ירושלים אפשרו לי ולחבריי למצות את המגורים בעיר ועדיין לגדול במעיין חממה קהילתית.

אשתי ואני בחרנו בקרית יובל לאחר נישואינו והיום אנו מגדלים בה ארבעה ילדים, שגם הם נהנים מהתמהיל הייחודי לשכונה ואנחנו נהנים מהנגישות שהיא מציעה. יתר כל כן, ההורים שלי לוקחים חלק פעיל בחינוך הילדים שלנו, הם מבלים איתם לעיתים קרובות ותומכים בנו בכל מה שנוגע לשמירה עליהם. לכן המגורים לידם מהווים מבחינתנו עזרה משמעותית.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהבניינים בשכונה נבנו בשנות החמישים אני מאמין שהפער הזה בדיוק: בין הרצון להתגורר בשכונה ובין המחסור במגורים מתאימים הם אלה שהובילו להסכמה הנרחבת בקרב בעלי הדירות בשכונה לקדם התחדשות עירונית".

דירה בקרית יובל בירושלים
הדמיה: קרסו נדל"ן

העתיד החדש של השכונה הישנה

קרית יובל מתעוררת היום לעתיד חדש ומהווה חלק משמעותי בתכנית העירונית לפיתוח 40 אלף יחידות דיור חדשות במסגרת ההתחדשות העירונית בעיר, 7000 מהן בשכונה.

הפוטנציאל האורבני, יחד עם הנוסטלגיה לשכונה הוותיקה, גורמים לבני ובנות השכונה הוותיקים לחזור אליה ולהעניק רוח גבית לפרויקטים בפינוי בינוי המקודמים בשכונה.

הרוח משתקפת היטב בפרויקט שדרת היובל: פרויקט פינוי בינוי רחב היקף של חברת קרסו נדל"ן וחברת קדמת היובל ברחוב טהון, הכולל בניית שני מגדלים בני 225 דירות בתמהיל מגוון של 3-5 חדרים, שדרת חנויות במפלס הרחוב, הקמת גינות ופינות ישיבה קהילתיות, מרכז תרבות חדש וסינמטק.

"אנחנו רוצים להישאר בשכונה" אומר טירן ומוסיף: "אבל אנחנו רוצים ליהנות מסביבת מגורים מודרנית, מטופחת וירוקה, בקרבה למקומות העבודה ולמוסדות החינוך, אנחנו רוצים לרדת לשתות קפה עם חברים או להשלים קניות הביתה בלי להזיז את האוטו . לכן בחרנו לקחת חלק פעיל בקידום פרויקט שדרות היובל" אומר טירן.

הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים | צילום: ap

הרכבת הקלה בדרך

פרויקט שדרת היובל עומד בקנה אחד עם המדיניות העירונית להתחדשות עירונית ונהנה מהרוח הגבית של המנהלת להתחדשות עירונית בעיר. לאחרונה התקבל היתר בנייה לפרויקט ומיד לאחריו התכנסו דיירי לאירוע ההריסה של בנייני הרכבת הישנים. עם השלמת הפרויקט בשנת 2025 תושבי קרית יובל ייהנו גם ממערך תחבורה ציבורית מתקדם, הכולל את הקו האדום של הרכבת הקלה שיחבר את השכונה להדסה עין כרם, מרכז העיר ותחנת הרכבת נבון ועד לקמפוס הר הצופים, ואת הקו הירוק שייסע מגילה בדרום ועד נווה יעקב בצפון.

קרית יובל על מפת הנדל"ן העירונית

ההתחדשות העירונית בקרית יובל לא חמקה מעיניהם של רוכשי הנדל"ן בירושלים, בין אם הם תושבי העיר הקיימים, אלה שעזבו אותה לטובת הישובים באזור או משקיעים ממולחים.

לאחר עשורים בהם המחירים בשכונה היו נמוכים בעשרות אחוזים, מחירי הדירות בה מצמצמים את הפער: מאז 2012 הצטמצם הפער בכ- 50%: מפער של 34% בין השכונה ובין המחיר הממוצע בעיר, לפער של כ- 18% ב- 2019. יתר על כן, בעוד שהמחירים עלו בכ- 50% בשבע השנים החולפות, הרי שהמחירים בעיר עלו בכ- 22% בלבד. אוהד דנוס – מומחה לנדל"ן ונשיא לשכת שמאי המקרקעין היוצא מעריך:  "קרית יובל נמצאת לפני נסיקה מעלה: השילוב של חיבור השכונה לרכבת הקלה לפוטנציאל ההשבחה הנובע ממתחמי פינוי בינוי עשוי להביא לעליית מחירים תלולה בפרק זמן קצר יחסית. אני מעריך כי תוך תקופה של כחמש שנים הפער במחירים בין השכונה ובין יתר השכונות בעיר ירושלים יימחק בזכות אוכלוסייה צעירה ואיכותית שתקבל מענה לדרישות ולהעדפות שלה במגורים בעיר".

סיפור הצלחה לאומי

הרוח הגבית שמעניקים תושבי השכונות הוותיקות לפרויקטים רחבי היקף של התחדשות עירונית נחשבת לאחד מהקטליזטורים המשמעותיים בפרויקטים אלה ואמצעי ניבוי להצלחתו. ניתן לראות זאת  גם במוקדים שונים בארץ, לרבות:

שכונת נווה שרת, בה נבנו עד כה כ- 1000 יחידות דיור מאז 2012 המאוכלסות על ידי אוכלוסייה צעירה וחזקה, שהגיעה לשכונה משום שהיא מאפשרת מגורים בלב המטרופולין, בדירות חדשות ובסביבה ירוקה ליד פארק הירקון. בשכונה צפויות להיבנות עוד כ- 7500 דירות בשנים הקרובות.

שכונת מורשה ברמת השרון היתה השן השחורה של העיר מאז הקמתה. בתחילת העשור הנוכחי החליטה עיריית רמת השרון לקדם פרויקט רחב היקף של התחדשות עירונית בשכונה, שכלל פינוי של הבנייה הוותיקה באזור ובניית שכונת מגדלים מטופחת במקומם. הפרויקטים שאושרו על ידי העירייה מאופיינים לא רק בבניה מודרנית של דירות יוקרה, אלא גם בתפיסה קהילתית וסביבתית מתקדמת, הכוללת פיתוח גינות עירוניות, חיזוק הקשר למוסדות הלימוד והמרכזים הקהילתיים החזקים בה ושיפור עורקי התחבורה המחברים אותה ישירות לאיילון. כל אלה הובילו למחיקת הפער במחירי הדירות בין שכונת מורשה ובין העיר רמת השרון.

המשותף לשכונות אלה, כמו גם לפרויקטים המקודמים בימים אלה ביהוד מונוסון, קרית אונו וערים נוספות הוא ההפיכה של השכונות הוותיקות ומרכזי הערים לאזורים בהם נרשמת התעניינות שיא בקרב בעלי הנכסים עצמם, משפחות צעירות שחזרו לשכונה וכמובן – משקיעים, המזהים את פוטנציאל השבחת הערך תוך זמן קצר.