mako
פרסומת

87% מתושבי השכונות האלה תקועים בפקק כל בוקר

השכונה בצור הדסה שבה כמעט 9 מכל 10 תושבים יוצאים מחוץ לעיר. הפקקים הקבועים של גבעתיים. הנסיעות הארוכות של תושבי באר יעקב וגבעת זאב. ניתוח בלעדי חושף: איך השכונות הישראליות הפכו לערי שינה ומה זה עושה לפקקים שלנו

עופר פטרסבורג
עופר פטרסבורג
mako
פורסם:
תנועת רכבים בירושלים
פקק תנועה בירושלים | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90
הקישור הועתק

הפקקים בכבישים הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי, אפילו בחודשי החופש הגדול. יחד עם הפקקים מתעוררת השאלה הנצחית: לאן כולם נוסעים?

מתברר שלמרות הפיתוח המואץ של ערים ויישובים ברחבי הארץ, רובנו עדיין בוחרים (או נאלצים) לצאת מגבולות היישוב שבו אנו מתגוררים כדי להגיע למקום העבודה. תופעה זו, ההולכת ומתרחבת, משליכה באופן ישיר על איכות חיינו, על הזמן שאנו מבלים בדרכים, על שוק הנדל"ן, על תכנון התשתיות ועל האופי של הערים והשכונות.

ניתוח בלעדי שערך אתר "מדלן" בחן את אחוז העובדים מחוץ ליישוב המגורים עבור שכונות שונות בערים שונות בישראל. הנתונים מציגים תמונה מרתקת של שוק העבודה והדיור בישראל וחושפים מגמה בולטת: שיעור גבוה במיוחד של תושבים היוצאים מדי יום לעבוד מחוץ לעיר מגוריהם.

מגמה זו, הנעה בין 50% לכמעט 88% ביישובים מסוימים, אינה רק נתון סטטיסטי יבש. יש לה השלכות דרמטיות על חיי היומיום שלנו ועל שניים מהאתגרים המרכזיים הניצבים בפני תושבי ישראל: עומסי התנועה והצורך בפיתוח תשתיות תחבורה מתאימות.

ככל שיותר אנשים נוסעים מחוץ ליישובם לעבודה, כך גובר הלחץ על כבישי הגישה, על התחבורה הציבורית, ועל הצורך בתכנון עירוני ותחבורתי ארוך טווח.

מהנתונים עולה שיעור גבוה מאוד של תושבים שיוצאים לעבוד מחוץ לעיר מגוריהם, גם בערים גדולות ומרכזיות וגם ביישובים קטנים יותר. אחוזים אלו נעים לרוב בין 50% ל-87%, מה שמעיד על תלות רבה של שוק התעסוקה בנסיעות בין-עירוניות.

המשמעות המיידית היא העומס ההולך וגובר על כבישי הארץ ועל התשתיות התחבורתיות. ככל שיותר תושבים יוצאים מדי יום מהיישובים שלהם אל מוקדי תעסוקה מרוחקים, כך אנו רואים החמרה בפקקי התנועה בשעות השיא, עלייה בזמני הנסיעה ובלאי מוגבר של כלי הרכב והתשתיות הקיימות.