התכנית הגרנדיוזית של משרד התחבורה לכביש 6
משרד התחבורה מקדם הקמת קומה שנייה לכביש חוצה ישראל בעלות של 5 מיליארד שקל. הפרויקט יכלול 48 קילומטרים של נתיבים עיליים במקטעים העמוסים ביותר, עם נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית. אך מומחה תחבורה טוען: "קומה שנייה ושלישית בכבישים לא פותרים בעיות, אלא רק מייצרים עוד בעיות"

משרד התחבורה מקדם תכנון ראשוני להקמת נתיבים עיליים לאורך כביש 6. המיזם כולל הקמת קומה נוספת של כביש מעל התוואי הקיים, במטרה להפחית את עומסי התנועה בכביש המרכזי ובכבישים הסמוכים.
על פי הודעת משרד התחבורה, הפרויקט יתמקד בשלב הראשון במקטעים העמוסים ביותר: בכיוון דרום, ממחלף באקה-ג'ת למחלף חורשים לאורך 32 קילומטרים, ובכיוון צפון, ממחלף נחשונים למחלף אייל לאורך 16 קילומטרים. בסך הכול מתוכננים 48 קילומטרים של נתיבי נסיעה עיליים חדשים.
הפרויקט כולל כבישים דו-מסלוליים ודו-נתיביים, לצד נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ושיתופית. משרד התחבורה מציין כי כבישים עיליים דומים פועלים בהצלחה בארצות הברית, יפן ואיחוד האמירויות. בין היתרונות המרכזיים: חיסכון בעתודות קרקע, הליכי אישור קצרים יחסית וחיסכון בהנחת תשתיות תומכות.
על פי בדיקה כלכלית ראשונית, אומדן עלות הפרויקט עומד על 5 מיליארד שקל. התועלות הצפויות למשק כוללות חיסכון של 36 אלף שעות נסיעה ביום וגידול של פי שניים במהירות הנסיעה, הן בכביש 6 והן ברשת הכבישים הסמוכים. התועלת השנתית למשק במהלך 30 שנות הזיכיון מוערכת ב-110 מיליון שקל לשנה, ובסך הכול 3.3 מיליארד שקל במהלך כל תקופת הזיכיון.
כעת יוצאת חברת חוצה ישראל לשלב התכנון הסטטוטורי וההנדסי הראשוני, בעלות של 3 מיליון שקל. לטענת משרד התחבורה, בנוסף להפחתת עומסי התנועה, הנתיבים העיליים יאפשרו שילוב שימושים נוספים כמו שבילי אופניים, לוחות סולאריים ושטחי פרסום.

האם כבישים נוספים פותרים פקקים?
אולם לא כולם משוכנעים ביעילות הפרויקט. עמירם סטרולוב, מהנדס מומחה לניהול אסטרטגי של מערכות תחבורה, מותח ביקורת חריפה על התכנית. "שוב משקיעים את המשאבים, שהיום גם חסרים, במקומות הלא נכונים", הוא אומר. "ניתן לטפל ולהוריד את רמת הפקקים במחצית בתוך כשנה, ללא פרויקטים מגלומניים ועלויות מטורפות, כאן ועכשיו".
סטרולוב מסביר כי "בעולם יודעים כבר מספר עשורים כי כבישים נוספים לא פותרים כשלים תחבורתיים, נהפוך הוא - הם מגבירים אותם. שכן קצב ריבוי כלי הרכב, במיוחד במדינתנו הצרה העמוסה כבר לעייפה 'שלמת בטון ומלט', מגמת העלייה ברכישת רכבים פרטיים רחוקה מלמצות עצמה. אמנם המצב הנוכחי האט את קצב רכישת הרכבים, אבל עם סיומו תחזור רכישת רכבים עוצמתית בגדול".
לדבריו, "קומה שנייה ושלישית בכבישים ומחלפים של 4 קומות לא פותרים בעיות, אלא רק מייצרים עוד בעיות. בעולם כבר יודעים את זה". כדוגמה הוא מציין את כביש 531: "בהקמתו היו בטוחים שיפחית דרמטית את הפקקים במרכז, והיום הוא עצמו מלא פקקים".

"קודם תעשו את מה שאפשר לעשות בשנה, ואחר כך תדברו על מגלומניה"
"הפתרון הוא בתחבורה ציבורית אטרקטיבית, מהירה, מזמינה. רכבות על גלגלים שהיו בניסיון בישראל, אבל ויתרו עליהן. מדברים על רכבות של 250 קמ"ש לחיפה - זה הגיוני, או רכבת לאילת. הפעלת שוליים בכניסות לתל אביב עם אוטובוסים מהירים, כמו שעושים בראשון לציון", מציע סטרולוב כפתרונות חלופיים.
"חכו רגע! תעשו את מה שאפשר לעשות בתוך שנה, מייד, בעלויות מינוריות ואחר כך תדברו על מגלומניה וטירוף", הוא מסכם.
פרויקט הנתיבים העיליים מצטרף לשורת פרויקטים נוספים המתבצעים לאורך כביש 6, ביניהם הרחבת המקטע המרכזי של הכביש לאורך 60 קילומטרים הנמצאת בשלבי ביצוע מתקדמים והארכות כביש 6 צפונה ודרומה. כביש 6 משרת כיום 260 אלף כלי רכב ביממה ומספק נסיעה מהירה וישירה ללא רמזורים מהגליל המערבי ועד למזרח הנגב. עם השלמת ההרחבות, יתארך הכביש מ-188 קילומטרים כיום ליותר מ-220 קילומטרים רצופים.