העבודות ב"תחנת רבין" של הרכבת הקלה יוצאות לדרך בשבוע הבא. ועדת המשנה של הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל), בראשות המתכננת, נאוה אלינסקי רדאעי, אישרה את תחילת הביצוע של תחנת הרכבת הקלה בקטע התת קרקעי באזור כיכר רבין של הקו הירוק. אבל מה המשמעות לתושבי האזור ולאלפי האנשים שעוברים בו מדי יום?

באזור הכביש והמדרכה שבין הרחובות צייטלין לבלוך צפויה לקום תחנה תת קרקעית של הקו הירוק, שהכניסה אליה תתבצע מרחבת כיכר רבין. בשלב הראשון צפויות עבודות של מספר חודשים בדופן המזרחית של הכיכר. לאחר מכן ייתפס החלק הדרומי של הכיכר כשטח התארגנות ותפעול של חברת נת"ע, למשך כשלוש שנים. אז יבוצעו העבודות התת-קרקעיות למנהור המסילה שתגיע לתחנת רבין במסגרת הקו הירוק של הרכבת הקלה. פתרון המנהור נועד בעצם לשמר את אזור הכיכר עצמו בעתיד, אך בינתיים תשכחו מהכיכר שהכרתם.

לתחנה מתוכננות שתי כניסות: מערבית, שתמוקם בכיכר בצמוד לבריכה האקולוגית, ומזרחית, שתמוקם במפגש הרחובות אבן גבירול - דוד המלך.

בהודעת הות"ל נמסר, כי לאורך כל תקופת העבודות יישמרו המעברים להולכי הרגל והגישות לעסקים, נתיבי הנסיעה ברחוב אבן גבירול וברחובות החוצים יצומצמו ויישארו פתוחים לשני הכיוונים. העבודות להקמת התחנה יכללו העתקה ופינוי של כל התשתיות לרחובות סמוכים, הקמת קופסת התחנה והכניסות אליה. כמו כן, אזורים נרחבים בכיכר יישמרו, לרבות האנדרטה לשואה ולגבורה והעצים בפינה הדרום מזרחית של הכיכר.

שליש מהכיכר יופקע לשטח עבודה

מה שלא נמסר, בין היתר, זה שלאורך העבודות, שרובן תת קרקעיות ושיימשכו עד 2025 לפחות, יופקע שטח גדול מהכיכר, כולל הבריכה האקולוגית, לטובת אזור תפעול של נט"ע, כך על פי השרטוטים באתר נת"ע. לא נמסר, שהעתקת התשתיות, בעיקר של חברות הסלולר, תביא לשיבושים אפשריים בשירותים ללקוחות הסלולר והטלוויזיה של חברות אלו. ששדרות דוד המלך ייחסמו בחלקם לשנה לפחות ועוד כמה שינויים שיכבידו על תושבי הסביבה, העובדים והמבקרים בה.

מקור: אתר נת"ע

יתרת הכיכר תפותח ויהיה תחליף חלקי לבריכה האקולוגית

מעירית תל אביב נמסר, כי בשבועות הקרובים תתחיל העתקת תשתיות בצד המזרחי של הכיכר, שתתבצע ללא סגירת המדרכה. בשלב הבא של העבודות, בתחילת 2022, ייתפס גם החלק הדרומי של הכיכר, כשטח התארגנות לשימוש הקבלן מטעם המדינה/חב' נת"ע ותחל חפירת מבנה התחנה ובניית ה"קופסה" שלה.

"במאמץ משותף לנת"ע, הקבלן מטעמה והעירייה נמצא פתרון המשמר את החלק הצפוני של הכיכר לשימוש הציבור במשך תקופת הביצוע. בכוונת העירייה לפתח את יתרת הכיכר בפיתוח זמני ומשודרג לשימוש הציבור. עבודות אלו יחלו בקרוב.

בנוסף, כחלק מהיערכות העירייה לפיתוח יתרת הכיכר, הוקמה בריכה אקולוגית חדשה אשר תהיה תחליף חלקי לבריכה הקיימת בצד הדרום- מזרחי של הכיכר. הבריכה הוקמה מתוך חשיבה על שטח המיועד להתקהלות, מפגשי שהייה יומיומיים, בילוי, קיום פעילויות.

הבריכה האקולוגית הקיימת תפורק בעבודות נת"ע לצורך הקמת הכניסה לתחנת רבין בעוד מספר חודשים".

על פי התחזיות הרשמיות, הקו הירוק צפוי להיפתח בשנת 2027. אולם כבר עתה יש תחזית לדחייה. הקו צפוי להתעכב בכמעט שנה, בעיקר בגלל מחלוקות בין חברת הקבלן של נת"ע לחברות תשתית.

תושבי הסביבה לפחות ייהנו כמה שנים מהפוגה בהפגנות ועצרות המוניות בכיכר רבין שהובילו לסגירת הרחובות בסביבה ולפקקי ענק מספר פעמים בשנה. אנחנו נוכל לספר לילדינו ונכדינו איך נראתה פעם כיכר רבין, והכי חשוב - מדוע היא נקראת בשם זה.