1.4 מיליארד שקל לבנייה בפריפריה: 35 אלף דירות חדשות עד סוף 2025
החלטת ממשלה בהיקף חסר תקדים תאושר ביום ראשון, כוללת שיווק של כ-35 אלף יחידות דיור בערי הדרום והצפון. קריית גת תקבל 4,000 יחידות, נוף הגליל ונתיבות 3,000 כל אחת, באר שבע 2,500 ואשקלון 1,500 יחידות


החלטת ממשלה בהיקף של 1.4 מיליארד שקל תאושר ביום ראשון הקרוב, במטרה להזרים מימון משמעותי לבנייה בפריפריה. התוכנית כוללת שיווק של כ-35 אלף יחידות דיור חדשות שייצאו לדרך עד סוף 2025, והיא מהווה חלק מיישום החלטת הממשלה שהוביל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתמרוץ ענף הבנייה למגורים ולתמיכה בצמיחה אזורית.
משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון מובילים את התוכנית, שמטרתה להגדיל את היצע הדיור באזורים המוגדרים כיישובי עדיפות לאומית.
על פי התוכנית, קריית גת תזכה למספר השיווקים הגבוה ביותר – 4,000 יחידות דיור. אחריה נוף הגליל, נתיבות ומעלה אדומים עם 3,000 יחידות כל אחת. באר שבע וערד צפויות לקבל 2,500 יחידות, ואופקים ושדרות 2,000 יחידות דיור כל אחת. באשקלון יצאו לשיווק 1,500 יחידות נוספות.
התוכנית מהווה המשך ישיר להחלטת ממשלה קודמת על העמקת סבסוד הפיתוח לפרויקטים למגורים בפריפריה. לפי ההחלטה, הסבסוד ליחידת דיור ביישובי עדיפות לאומית יגדל בעשרות אלפי שקלים, במטרה לעודד שיווק קרקעות ולהבטיח השתתפות של יזמים במכרזים גם באזורים שבהם ערך הקרקע נמוך יחסית.
מפתח לשוק מאוזן יותר
נתונים מעידים כי התוכנית כבר נושאת פרי – שיווקים בפריפריה עלו בעשרות אחוזים בין 2023 ל-2024. מנכ"ל משרד האוצר אילן רום, שמוביל את המהלך בשטח בתיאום עם אגף התקציבים, אמר כי "הגדלת ההיצע בפריפריה היא מפתח לשוק דיור מאוזן יותר ולפיזור אוכלוסייה חכם, לצד תמיכה בתעסוקה ותשתיות".
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, רוני בריק, אמר כי "זו העת להאיץ את הקטר המשקי של ישראל, ענף הבנייה והתשתיות. לאחר שנתיים מאתגרות ביותר בענף שתוצאותיהן כולן עדיין לא נגלו לנו, התוכנית שאמורה לעלות להצבעה ביום ראשון אסור שתהיה האחרונה".
בריק הוסיף כי "חובה להרחיב ולהאיץ את קצב הבנייה בישראל למגורים, למסחר ולתשתיות ולהקצות משאבים רבים נוספים לשם כך. זו הדרך הנכונה לגשר על פערי המלחמה ולהחזיר את כלכלת ישראל ואת ענף הבנייה והתשתיות למסלולם".
התוכנית כוללת גם סעיפים נלווים לעידוד פיתוח עירוני ברשויות המקומיות, סיוע בהתחדשות עירונית והאצת היתרי בנייה באמצעות יחידות רישוי ייעודיות. המשרדים המעורבים מקווים ליצור מנוע צמיחה אזורי שיחזק את הדיור בפריפריה ויתרום ליציבות המשק כולו.